[F1] Uitslag Grand Prix van Europa
De Grand Prix van Europa is gewonnen door Sebastian Vettel. Op het circuit van Valencia in Spanje kwam de polesitter voor Lewis Hamilton over de finish. Voorlopige derde werd Jenson Button. Tijdens de race was er een flinke crash voor Mark Webber, die metershoog de lucht in werd geslingerd toen hij Heikki Kovalainen in probeerde te halen. Beide rijders zijn ogenschijnlijk ongedeerd. Dit verslag werd live meegeschreven en is daarom wellicht langer dan normaal.
Een lekker zonnetje stond hoog aan de hemel, en al was de omgevingstemperatuur dan wel niet zo hoog, 26 graden Celsius, de baan lag aardig te bakken. Maar liefst 46 graden Celsius was de baan die aan de haven van Valencia ligt. Het is een half stratencircuit, er zijn een paar delen die alleen voor races gebruikt worden. Bridgestone had voor deze race de medium- en zachte compound banden meegenomen. Iedereen in de top tien startte op de zachte compound, terwijl achteraan het vooral de harde band was die de klok sloeg. Red Bull Racing - op de plaatsen één en twee - had een F-duct gefabriceerd, voor het Oostenrijkse team het eerste.
De start was minder gelukkig voor Mark Webber, de Australiër kwam uiteindelijk op de negende plek terecht. Lewis Hamilton werd geraakt door polesitter Sebastian Vettel maar wist zijn tweede plaats te handhaven. Vitaly Petrov kende ook niet zo'n beste eerste ronde, de Rus kwam in zijn Renault niet goed weg en zakte van de tiende naar de vijftiende plaats. Michael Schumacher deed het 't beste, de Duitser klom van de vijftiende naar de elfde plek.
Italiaan Jarno Trulli moest na een paar ronden al naar de pits, terwijl Robert Kubica McLaren-coureur Jenson Button inhaalde voor een zesde stek. In de herhaling was te zien dat Hamilton eigenlijk zelf schuldig was aan het incident met Vettel, maar dat de schade aan de eindplaat van de voorvleugel wel meeviel. Trulli moest voor een tweede maal naar de pits terug, waar bleek dat de Lotus-coureur geen versnelling kon pakken. De coureur zette de motor uit, geen groot succes in de vermeende vijfhonderdste Grand Prix voor een Lotus-team. Toch wist het team zijn bak weer aan de praat te krijgen en Trulli kon met een flinke achterstand zijn weg vervolgen.
Webber kwam binnen voor nieuwe banden, maar het linkervoorwiel protesteerde om vast gemaakt te worden, en zijn snelle pitstop werd de grond in geboord. De Australiër kwam terug op plek negentien. Nico Rosberg maakte ook een pitstop. Achteraan in het veld was het Webber die Heikki Kovalainen probeerde in te halen, maar niet genoeg ruimte had daarvoor. De Red Bull-wagen kwam met de neus over het achterwiel van de Fin heen en werd gekatapulteerd in de lucht. Een salto was het gevolg, en Webber kwam met een klap terug op het asfalt, waar hij nog een paar keer over de kop rolde. Hij kon ogenschijnlijk ongedeerd uitstappen. De saftey car kwam op de baan.
Veel wagens kwamen de pit in, Hamilton kreeg een nieuwe neus en Vettel, Fernando Alonso en Felipe Massa kwamen ook binnen. En zo ook Schumacher, die echter een rood licht kreeg voor hij de pit weer uit mocht rijden. De rest was daarvoor alweer de baan op. Kovalainen kon niet meer verder. Vooraan was het nog Vettel die de leiding had voor Hamilton, en daarachter lag Kamui Kobayashi op de derde plaats net voor Button. Schumacher kwam nog een keer binnen, terwijl de safetycarsituatie nog gaande was, en dit keer voor de harde banden waarmee hij de race uit zou kunnen rijden omdat de Mercedes Grand Prix-rijder niet nog eens verplicht hoefde te wisselen. Hij zou op de achttiende plaats weer de baan op komen.
De safety car kwam na drie ronden weer binnen, en Vettel nam de laatste bocht wat wijd waardoor Hamilton hem bijna voorbij kon steken. Button probeerde Kubica voorbij te gaan om de derde plaats, maar dat mislukte vooralsnog. Beide Ferrari's hadden de pech niet te profiteren van de safetycarperiode en Alonso lag negende en Massa vijftiende. Nadat Vettel een aantal keren de snelste ronde had neergezet, pakte Hamilton met 1:41,848 die weer over. Eén ronde later was het echter de Duitse Red Bull-coureur die de snelste ronde weer overnam door anderhalf tiende sneller te zijn.
Hamilton vroeg over de boordradio of hij brandstof moest sparen of moest proberen Vettel in te halen en het team antwoordde dat er nog tijd genoeg was om aan te vallen en derhalve zuinig te zijn met de brandstof. Kobayashi - die nog een pitstop moest maken - hield de rest van het veld op toen de Japanner nog steeds op de derde plaats reed. Mercedes GP riep zowel zijn coureurs Schumacher als Rosberg op de remmen te sparen. Een actie van Hamilton wordt nader onderzocht door de stewards, waarbij het waarschijnlijk is dat het gaat om het ophouden van het veld achter de safety car, waar een minimale snelheid of een maximale afstand tot je voorganger aangehouden moet worden.
Vettel maakte het gaatje op Hamitlon vooraan allengs groter, mocht de laatste een inhaalpoging gaan doen. Het gat tussen Kobayashi en de rest van het veld was inmiddels al 11 seconden. De straf voor Hamilton was een drivethroughpenalty en het team vertelde hem dat de Brit zo snel mogelijk dichterbij Vettel moest komen, en dat er nog tijd was de straf in te lossen. Hamilton had dusdanig langzaam gereden terwijl hij de net op de baan gekomen safety car inhaalde, dat Alonso in de laatste bocht - waar de tweede safetycarlijn ligt - gedwongen werd precies achter de safety car te gaan rijden in plaats dat de Ferrari-coureur de Mercedes van Bernd Mayländer ook nog kon inhalen.
Ondertussen belandde een glazen fles op de baan, onbekend was hoe die daar terecht kwam, aangezien op dat deel geen publiek zit. Hamilton nam zijn straf door door de pitstraat te rijden en behield netjes zijn tweede plaats voor de langzame Kobayashi. Alonso ging informeren bij zijn team wat er gebeurd was met Hamilton: "Welke positie had hij en welke heeft hij nu?" Ferrari kon niets anders antwoorden dan dat Hamilton nog steeds op de tweede plek lag en dat het erg oneerlijk was, maar dat er nu niets meer aan gedaan kon worden. De straf was uitgedeeld en er kon niets meer aan veranderen. Alonso deed er beter aan zich te concentreren op zijn race.
De enigen die nog moesten stoppen om te wisselen van bandencomponent waren Kobayashi en Lucas di Grassi. De top tien was op dat moment Vettel, Hamilton, Kobayashi, Button, Rubens Barrichello, Kubica, Sébastien Buemi, Adrian Sutil, Alonso en Nico Hülkenberg. Daarachter lagen Pedro de la Rosa, Petrov, Rosberg, Vitantonio Liuzzi, Massa, Jaime Alguersuari, Schumacher, Di Grassi, Karun Chandhok, Bruno Senna, Timo Glock en hekkensluiter met drie ronden achterstand Trulli. De enige twee uitvallers waren betrokken bij een enorme crash voor Webber, waar ook Kovalainen uiteindelijk slachtoffer was van de opgelopen schade.
Kobayashi reed behoorlijk harder dan Button achter zich, maar de Japanner reed dan ook in een lichte wagen. De BMW Sauber-coureur probeerde voorbij te komen aan achterblijvers Glock en Senna, die zelf contact maakten waardoor beide rijders naar de pits moesten met geringe schade. Glock kreeg een lekke band toen hij de voorvleugel van Senna raakte, die daarom een nieuwe neus kreeg. Bij een andere inhaalactie van Sutil op Buemi voor plaats zeven was ook even een touché, maar beide rijders konden gewoon verder. Daarna kwam Buemi onder vuur te liggen van achtervolger Alonso. Schumacher zette op de nieuwe set zachte banden de snelste ronde neer. De eerste onder de 1:40, namelijk 1:39,895.
Di Grassi maakte zijn eerste stop toen bekend werd dat negen rijders onderzocht zouden worden na de race door de stewards. Er kan dan alleen nog een tijdstraf uitgedeeld worden. Vettel en Hamilton zaten daar niet bij. Alonso kreeg te horen van zijn team dat er vijf wagens voor hem onderzocht zullen worden. Het gaat in totaal om Button, Barrichello, De la Rosa, Petrov, Hülkenberg, Buemi, Sutil, Liuzzi en Kubica, vanwege mogelijke overtredingen tijdens de safetycarperiode.
Vooraan speelden Vettel en Hamilton een spelletje wie de snelste ronde kon rijden. De McLaren-coureur pakte de eerste ronde met 1:39,776, waarna Vettel de snelste tweedesectortijd reed, maar toch was het Hamilton die antwoordde met de snelste eerstesectortijd en zijn eigen tijd aanscherpte tot 1:39.,418. Vettel reed echter ook tijden in de 1:39, en het onderlinge verschil werd maar langzaam kleiner tot 6,6 seconden in de 49e ronde.
De gele vlag werd gezwaaid op de baan toen Hülkenberg zijn Williams-wagen aan de kant zette nadat iets eerder al rookpluimen te zien waren achter zijn auto. De Duitser moest vanwege een kapotte band die schuurde van zijn team stoppen om brand en verdere schade aan het chassis te voorkomen. Er lag ook rommel op de baan, die afkomstig kan zijn van zijn kapotte band. Vettel zette de snelste ronde neer maar die werd een ronde later al verbeterd door Button naar 1:38,766 terwijl Kobayashi zijn eerste en enige stop maakte en op de negende plaats terugkwam. Vlak daarna wist de Japanner Alonso te verschalken.
Nadat Vettel als eerste onder de finishvlag doorkwam, gevolgd door Hamilton en Button, klom Kobayasi nog een plaatsje door ook Buemi in te halen en zo achter Barrichello, Kubica en Sutil als zesde te finishen. Er kan nog verandering komen in de volledige uitslag, aangezien negen coureurs nog onder de loep gehouden zullen worden.
Uitslag Grand Prix van Europa
Pos. | Coureur | Team | Tijd |
1 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | - |
2 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | +5.0 secs |
3 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | +12.6 secs |
4 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | +25.6 secs |
5 | Robert Kubica | Renault | +27.1 secs |
6 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | +30.1 secs |
7 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber-Ferrari | +30.9 secs |
8 | Fernando Alonso |
Ferrari | +32.8 secs |
9 | Sébastien Buemi |
STR-Ferrari | +36.2 secs |
10 | Nico Rosberg |
Mercedes GP |
+44.3 secs |
11 | Felipe Massa |
Ferrari | +46.6 secs |
12 | Pedro de la Rosa |
BMW Sauber-Ferrari | +47.4 secs |
13 | Jaime Alguersuari |
STR-Ferrari | +48.2 secs |
14 | Vitaly Petrov |
Renault | +48.2 secs |
15 | Michael Schumacher |
Mercedes GP |
+48.8 secs |
16 | Vitantonio Liuzzi |
Force India-Mercedes | +50.8 secs |
17 | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | +1 Lap |
18 | Karun Chandhok |
HRT-Cosworth |
+2 Laps |
19 | Timo Glock |
Virgin-Cosworth | +2 Laps |
20 | Bruno Senna | HRT-Cosworth | +2 Laps |
21 | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | +4 Laps |
DNF | Nico Hulkenberg | Williams-Cosworth | +8 Laps |
DNF | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | Accident damage |
DNF | Mark Webber | RBR-Renault | Accident |
Voorlopige stand in het coureurskampioenschap
Pos. | Coureur | Nat. | Team | Punten |
1 | Lewis Hamilton | British | McLaren-Mercedes | 127 |
2 | Jenson Button | British | McLaren-Mercedes | 121 |
3 | Sebastian Vettel | German | RBR-Renault | 115 |
4 | Mark Webber | Australian | RBR-Renault | 103 |
5 | Fernando Alonso | Spanish | Ferrari | 96 |
6 | Robert Kubica | Polish | Renault | 83 |
7 | Nico Rosberg | German | Mercedes GP | 74 |
8 | Felipe Massa | Brazilian | Ferrari | 67 |
9 | Michael Schumacher | German | Mercedes GP | 34 |
10 | Adrian Sutil | German | Force India-Mercedes | 31 |
11 | Rubens Barrichello | Brazilian | Williams-Cosworth | 19 |
12 | Vitantonio Liuzzi | Italian | Force India-Mercedes | 12 |
13 | Sebastien Buemi | Swiss | STR-Ferrari | 9 |
14 | Kamui Kobayashi | Japanese | BMW Sauber-Ferrari | 7 |
15 | Vitaly Petrov | Russian | Renault | 6 |
16 | Jaime Alguersuari | Spanish | STR-Ferrari | 3 |
17 | Pedro de la Rosa | Spanish | BMW Sauber-Ferrari | 1 |
18 | Nico Hulkenberg | German | Williams-Cosworth | 1 |
19 | Heikki Kovalainen | Finnish | Lotus-Cosworth | 0 |
20 | Karun Chandhok | Indian | HRT-Cosworth | 0 |
21 | Lucas di Grassi | Brazilian | Virgin-Cosworth | 0 |
22 | Jarno Trulli | Italian | Lotus-Cosworth | 0 |
23 | Bruno Senna | Brazilian | HRT-Cosworth | 0 |
24 | Timo Glock | German | Virgin-Cosworth | 0 |
Voorlopige stand in het constructeurskampioenschap
Pos. | Team | Nat. |
1 | McLaren-Mercedes | 248 |
2 | RBR-Renault | 218 |
3 | Ferrari | 163 |
4 | Mercedes GP | 108 |
5 | Renault | 89 |
6 | Force India-Mercedes | 43 |
7 | Williams-Cosworth | 20 |
8 | STR-Ferrari | 12 |
9 | BMW Sauber-Ferrari | 8 |
10 | Lotus-Cosworth | 0 |
11 | HRT-Cosworth | 0 |
12 | Virgin-Cosworth | 0 |