Verstelbare achtervleugels toegestaan in F1

Om het inhalen te bevorderen in de Formule 1 gaan de regels voor de verstelbare vleugels op de schop. Voor 2011 wordt er een verstelbare achtervleugel geïntroduceerd die samen met de verstelbare voorvleugel er voor moet zorgen dat het makkelijker is om dichterbij andere bolides te komen.

Voor volgend jaar zijn de F-duct en de dubbele diffuser verboden. Door de regels voor de beweegbare vleugels aan te passen komt de FIA tegemoet aan de wensen van de teams. Door op de rechte stukken in de race op een knop te drukken vermindert tijdelijk de downforce van de bolide waardoor de snelheid op het rechte stuk hoger wordt en inhalen gemakkelijker is. Door het indrukken van het rempedaal gaan de vleugels terug naar hun normale stand.

Het gebruik van de knop om de downforce te verlagen is wel aan voorwaarden verbonden. Zo werkt het systeem niet in de eerste twee ronden en kan het alleen worden gebruikt als een auto minder dan een seconde achter een andere bolide rijdt. Ook is het systeem slechts op enkele delen van het circuit actief.