'OV-chipkaart is een mislukking'
Over de OV-chipkaart is veel gezegd en geschreven. Zowel voor- als tegenstanders roepen met enige regelmaat dat de kaart gefaald heeft, dan wel een succes is. Reizigersvereniging Rover doet dinsdag ook een duit in dit zakje. Ze stelt dat de OV-chipkaart een mislukt product is.
Het doel van de OV-chipkaart was om het reizen met het OV makkelijker en goedkoper te maken. Echter blijkt dit in de praktijk niet zo te werken, doordat elke vervoerder zijn eigen tarieven mag bepalen. Mede door de verschillende prijsstellingen is het slecht in te schatten hoe duur een ritje uiteindelijk zal worden. Ook heeft dit als gevolg dat de reiziger moet uit- en inchecken bij het overstappen van vervoerder. Dit brengt de nodige verwarring en ongemak met zich mee.
Noordelijk alternatief
In reactie op de problemen met de huidige kaart hebben de provincies Groningen, Friesland en Drenthe het plan opgevat om een eigen kaart te introduceren. De nieuwe kaart is een initiatief van Marc Jager, gedeputeerde voor het CDA in Groningen. Deze nieuwe kaart zou in alle soorten openbaar vervoer moeten werken tegen een eenduidig tarief. Zo zou het originele doel van de kaart wel gehaald moeten worden.
Vooral de intentie van de noordelijke provincies is voor Rover het signaal dat de landelijke kaart gefaald heeft. "De kaart zoals de noordelijke provincies het willen lijkt op het oorspronkelijke idee van de ov-chipkaart. Wat voor drie provincies kan, moet voor heel Nederland kunnen", zegt Rover in een persbericht.
Ik heb een anonieme chipkaart.
buskaartje is los 2 euri..nu reken ik per km af..= 1.12 naar station
enkeltje is nu even duur als half retourtje dus goedkoper
niet nadenken over stripp[enkaartjes weet ik wat.
opladen op het station of gewoon bij de c1000 op het plein.
whats the fucking issue..
ja je moet opletten met in-en uitpiepen..maar we zijn toch geen land van debielen ?
niet zo tof doen
Bullshit. Ze willen de reisgegevens hebben, en waarvoor? Gerichte reclame? Politie?
Het in- en uitstappen gaat nog eens langzamer ook... Iedereen moet in bus of tram dit ding laten scannen, controleert zijn saldo (of rood licht en gaat toch mee), terwijl met strippenkaart of abbo je zo door kan lopen. Die strip laat je door een paaltje vantevoren even afklappen...
Oplossing kan zo simpel zijn...
Voer de strippenkaart weer landelijk in en laat de reiziger kiezen tussen de OV chip of strippenkaart. Laat de burger bepalen hoe zij het makkelijkst en goedkoopst uit zijn, en laat de markt bepalen hoe goed of slecht de OV chipkaart daadwerkelijk is
Met de pre-paid versie geen enkel probleem
Maar teruggaan naar het papieren kaartje zal ook heel veel kosten met zich meebrengen. De kosten van het implementeren van de OV-chipkaart moet namelijk ook terugverdiend worden.
Vanuit technisch oogpunt is het bij het ontwerp van een OVChip systeem niet noodzakelijk om allerlei extra gegevens te registreren, deze beschikbaar te stellen voor gerichte marketing (zie algemene voorwaarden) en korting alleen mogelijk te maken bij niet-anonieme chipkaarten. Dat dit nu allemaal wel nodig cq mogelijk is is een bewuste ontwerpkeuze. Bij het ontwerp van GSM systemen is het wel technisch noodzakelijk om je aan te melden bij een mast en hiermmee je locatie vrij te geven. Helaas zijn deze gegevens later langzaam steeds en steeds vaker "misbruikt" voor andere doeleinden.
Politiek om de politiek, meer waarde hechten aan proces dan aan resultaat, dat is het probleem.
Het zelfde ritje is 2x zo duur geworden.
Nee sinds die OV-Chipknip er is, is mijn conditie met sprongen vooruit gegaan. Weiger gewoon aan dit stomme systeem mee te doen en ga gewoon lekker fietsen
FU OV-CK
Live like you'll die today...
JD
De situatie die jij omschrijft is te verwijten aan een slechte implementatie en organisatie er omheen, dus aan de UITVOERING. Niet aan het originele idee van het introduceren van het systeem.
*********************************************************************
\[b\]Every Need Has An Ego To Feed\[/b\]..............
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
You make me sick, because I adore you so...
Ik besefte de ernst van mijn kater, toen de poes stampend de kamer binnen kwam.
Live like you'll die today...
JD
met de chipkaart wordt echter precies gelogd op welk moment ik in welke trein stap en waar ik er weer uit ga.
met een abonnement is het nog veel sterker, met een jaar/maand traject kaart maak je 1 transactie(1 log entry), de chipkaart heeft per maand 40 log momenten uitgaande van 20 dagen werken per maand en 2 reizen per dag.
met een jaarkaart is het een verschil van 1 log moment op de ouderwetse manier en 400 log momenten met de chipkaart, uitgaande van 200 werkdagen en 2 reizen per dag.
er wordt dus veel meer data over jou reisgedrag bewaard en deze data is ook veel preciezer. het gebruik van OV voor prive doeleinden zit hier nog niet eens bij
Niet nadenken. Precies. Lekker dom zijn, vooral niet nadenken!
Maar goed. Dat de huidige jeugd geen princiepes meer heeft was al langer duidelijk.
Even nadenken voor je wat schrijft vrind..
Punt 1 ..ik ben geen jeugd..inmiddels 37 lentes onder de gordel.
Punt 2..het gebruik van de chip kaart is een weloverwogen keuze..
Vanuit Purmerend naar Sloterdijk en terug heb ik een veelvoud van reismogelijkheden..
1. Met de bus naar station..trein naar sloterdijk
2. Met de bus naar amsterdam centraal..trein naar sloterdijk
3. Met de Qliner naar sloterdijk
De keuze's kan ik ook maken voor de terugweg, gebaseerd op hoe laat ik klaar ben met werken en de eventuele drukte op spoor of snelweg ( coentunnel )
Om dit goedkoop te kunnen doen zou ik in het bezit moeten zijn van een
3sterren abo naar Amsterdam .. 2 abo's voor de trein ( purmerend sloterdijk / CS sloterdijk ) Of ik zou per keer een kaartje moeten kopen op basis van enkele reis.
Een buskaartje naar het station kost op papier 2 euri enkele reis( dit is het kleinste kaartje dat de Arriva heeft )..met de chip reken ik E1.16 af.
Een enkele reis purmerend sloterdijk kost E4.10 ..met de chip is dit E3.40
Ik ontvang reiskosten vergoeding van de baas op basis van een vast aantal kilometers.
Dit is per maand E 162,50.
Dankzij de chip kan ik volledig random kiezen tussen bus, trein, auto fiets of een combinatie hiervan zonder dat ik ergens over hoef na te denken.
Beetje jammer dat ik voor de Qliner een toeslag abo nodig heb..maar dat is dan weer de luxe van reizen zonder plebs..
Dus je kunt me van heel veel beschuldigen, maar hier is echt over nagedacht...
Overigens ...princiepes ?
"Ook heeft dit als gevolg dat de reiziger moet uit- en inchecken bij het overstappen van vervoerder. Dit brengt de nodige verwarring en ongemak met zich mee."
Station in ..PIEP
Station uit ...PIEP
Binnen station overstappen ..niet PIEP
Bus in ..PIEP
Bus uit..PIEP
Zijn we nu echt een land van mongolen, of lijkt dit maar zo ?
Dat mag namelijk niet van degenen die hem ons door de strot hebben geduwd.
Zij gaan er teveel aan verdienen om hem te laten mislukken.
Vergelijken met de kosten van een kaartje bij de chauffeur is niet eerlijk, die kaartjes zijn gewoon duur. En je chipkaart op naam heb je ook niet bij de chauffeur gekocht.
In een klap geen zwartrijders meer, geen controleurs nodig, geen poortjes.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken