'OV-chipkaart is een mislukking'
Over de OV-chipkaart is veel gezegd en geschreven. Zowel voor- als tegenstanders roepen met enige regelmaat dat de kaart gefaald heeft, dan wel een succes is. Reizigersvereniging Rover doet dinsdag ook een duit in dit zakje. Ze stelt dat de OV-chipkaart een mislukt product is.
Het doel van de OV-chipkaart was om het reizen met het OV makkelijker en goedkoper te maken. Echter blijkt dit in de praktijk niet zo te werken, doordat elke vervoerder zijn eigen tarieven mag bepalen. Mede door de verschillende prijsstellingen is het slecht in te schatten hoe duur een ritje uiteindelijk zal worden. Ook heeft dit als gevolg dat de reiziger moet uit- en inchecken bij het overstappen van vervoerder. Dit brengt de nodige verwarring en ongemak met zich mee.
Noordelijk alternatief
In reactie op de problemen met de huidige kaart hebben de provincies Groningen, Friesland en Drenthe het plan opgevat om een eigen kaart te introduceren. De nieuwe kaart is een initiatief van Marc Jager, gedeputeerde voor het CDA in Groningen. Deze nieuwe kaart zou in alle soorten openbaar vervoer moeten werken tegen een eenduidig tarief. Zo zou het originele doel van de kaart wel gehaald moeten worden.
Vooral de intentie van de noordelijke provincies is voor Rover het signaal dat de landelijke kaart gefaald heeft. "De kaart zoals de noordelijke provincies het willen lijkt op het oorspronkelijke idee van de ov-chipkaart. Wat voor drie provincies kan, moet voor heel Nederland kunnen", zegt Rover in een persbericht.
Steeds maar weer zie je de overheid falen en dan krijgt marktwerking de schuld
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UGtKGX8B9hU&eurl=http%3A%2F%2Fwww.flabber.nl%2Flinkdump%2Fanimatie%2Ffransen-en-koffie-dat-gaat-niet-goed-2511&feature=player_embedded[/youtube]
NS is gewoon een staatsbedrijf, en bedrijven staan nu niet bepaald te popelen om treinen in te zetten in een slecht onderhouden spoor (wat ook weer door een overheidsbedrijf word onderhouden)
Met een telefoon heb je de keuze om die niet te nemen. Je OV-chipkaart is verplicht als je met de trein wilt. Lekkere drogreden weer om de kaart erdoor te drukken. Daarnaast is het natuurlijk een enorme schending van je privacy dat een commercieel bedrijf jouw reisdata minimaal 7 jaar bewaard (wie controleert dat het niet veel langer gebeurd?). En je mag fantastische aanbiedingen krijgen van TLS als zei dat willen.
Het idee van 1 pas voor al het OV is op zich prima, maar alleen de uitwerking is weer oudhollandsch slecht. Er zijn tal van landen waar het systeem al jaren prima werkt en goedkoop is, maar in Nederland moeten we altijd zonodig onze eigen invulling geven aan dit soort dingen en dat is in dit geval ongunstig.
Krijg je 3 maanden later het hele zwikkie retour met een argeloos commentaar met potlood op je formulier gekalkt.
Het is echt mega kut geregeld. Daarnaast moet je je laatste 10 ritten uitprinten en meezenden. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik heb geen idee waar dat kan. Waarschijnlijk alleen op het Centraal station, 45 minuten verderop. Het echt een schande de moeite die je moet doen voor die 4 luizige euros.
Bovendien betaal ik nu voor elke overstap weer opnieuw, handig als je 3x per enkele reis moet overstappen. Uiteraard zorgt het uitchecken er geheid voor dat ik de aansluiting mis.
Briljant systeem!!
1989-1994 | Koos Andriessen | Economische Zaken | CHU, CDA
Liefst vandaag nog dat ding vernietigen en dan morgen!
Oftewel, ik betaal er voor maar krijg een bekeuring omdat ik niet in-check. Ik vind potverdikkeme dat als ik er voor betaal dat ik helemaal niets meer hoef te doen. Hij schrijft toch 0 euro af als ik hem er langs haal.
OV-chipkaart
Weggaan en nooit meer terugkomen aub.
Met de chipkaart zelf (of iig het idee) is ook gewoon absoluut niets mis. Alleen de uitvoering moet anders geregeld worden:
* Minder storingen in de bussen
* Minder gegevens opslaan
* Meer heldere tariefstructuur
* Busreis informatie op de site van de ovchipkaart moet sneller beschikbaar komen nadat je de rit hebt gemaakt. Waarom kan ik op de NS site wel nog dezelfde dag m'n gemaakte treinreis terug vinden en op de ovchipkaart site niet?
Maar daar hoeft niet het huidige systeem (of iig de hardware die er staat) vervangen te worden, de organisatie er omheen moet gewoon 'hervormd' worden.
Verder vind ik het ding nu al ideaal: Automatisch opladen erop en nooit meer gezeik met NS kaartjes trekken of kijken of ik nog wel strippen heb.
En dat uitchecken: DUH. Dat moeten ze in alle andere landen waar dit soort systemen al jaren gebruikt worden ook hoor. Er is namelijk geen andere manier om te kijken of en waar je bent uitgestapt. OF het wordt weer ongemakkelijk omdat je reeds voor de reis in een automaat moet gaan aangeven waar je heen wil.
Mensen (incl. Rover) moeten gewoon eens hoofd- en bijzaak leren onderscheiden als ze met 'problemen' gaan lopen smijten.
Vertel mij eens: Hoe betaal jij in de oude situatie voor je reizen dan? Eerst bij een obscure geldautomaat cash pinnen en dan op het staion bij de NS balie cash je treinkaartje betalen?
HANDIG JOH!
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
Van bus naar trein en dan weer naar bus? Dan betaalde je in de oude situatie ook al 3x een instaptarief (bij de bus die extra strip).
Dat zal ze leren, die ratten van de NS.
En in die gevallen dat er een storing optreedt nadat je reeds bent ingecheckt kan je heus wel je geld terug krijgen. Het is alleen te hopen dat TLS de systemen in met name de bus eens wat betrouwbaarder maakt, anders kost het wel heel veel rompslomp steeds.
En als je zo vaak iemand mee neemt in het OV, zorg je dat je een paar wegwerp kaartjes in huis hebt.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken