F1 moet nieuwe media omarmen
De Formule 1 moet meer doen met internet en de nieuwe media in plaats van zich volledig te richten op de bestaande media zoals televisie. Dat is de boodschap die op de openingsdag van het Motor Sport Business Forum in Monaco verkondigd is. |
Formule 1 gaat qua gebruik van de media niet met de tijd mee, terwijl de mogelijkheden er volgens Gerard Lopez, die met zijn bedrijf interesse heeft in het F1-team van Renault, er wel zijn. "De teams kunnen de sport dichter bij het publiek brengen. De sport en alles er omheen gaan veranderen. Je kunt het internetpubliek niet op dezelfde manier beheersen zoals je dat met TV-publiek doet," zei de Luxemburger die wijst naar hoe de muziekindustrie het gedaan heeft.
"De meeste contracten zijn gebaseerd op hoe vijftien tot twintig jaar geleden naar zaken werden gekeken. Het feit is dat over vier jaar de meeste mensen het niet meer via TV zien maar via internet. Dit heeft invloed op de onderhandelingen van contracten en hoe je je content verspreid. Je moet nieuwe manieren vinden om geld te verdienen, want alleen dan hou je de sport in leven."
"Ik kijk naar de toekomst van de Formule 1 zoals deze kan verlopen als ze goed gemanaged wordt. Het is een sport die nog niet de hele wereld heeft bereikt via het web. Ik heb de muziekindustrie destijds verlaten omdat het internet niet wilde omarmen. Ik zat bij Time Warner en ik zei dat als de muziekindustrie het internet niet zou omarmen het ten onder zou gaan."
"Iedereen verklaart me voor gek omdat ik de Formule 1 in ga, maar hier liggen grote kansen op het gebied van online bezittingen en het bereiken van publiek dat nog nooit bereikt is. Er is een kans om van de sport net zoals voetbal een globale sport te maken. Ik denk dat het kan en daarom ben ik er geïnteresseerd in."