Doornbos hoopt op IndyCar-test

Rotterdammer Robert Doornbos heeft de laatste maanden gereden in de Superleague Formula (SF), de raceklasse met teams met voetbalclubnamen. Hij is echter komend jaar toe aan meer uitdaging.

Afgelopen weekend nog werd de Nederlander in Spanje eerste (race 1) en tiende (race 2), waardoor zijn team AC Milan derde werd in het eindklassement. Toch was Doornbos niet tevreden met dat resultaat, wat volgens hem ligt aan de puntentelling in de SF. De tweede race wordt gestart in omgekeerde volgorde, maar heeft toch dezelfde puntentelling. Daardoor heb je nadeel als je de eerste race goed geëindigd bent en de tweede dus helemaal achteraan moet beginnen. Hij ziet dan ook nog een aantal verbeterpunten voor deze relatief nieuwe klasse.

Doornbos wil wel graag in de klasse blijven rijden komend jaar, maar heeft graag één hoofdprogramma. Hij vergelijkt het met 2007 toen hij in de Champ Cars uitkwam, en ook nog in de Formule 1 een aantal testdagen reed. De 27-jarige coureur ziet zichzelf het liefst rijden in de Amerikaanse IndyCar Series (ICS), met daarnaast de SF of de A1GP. In de laatste klasse heeft hij het afgelopen jaar in China zijn debuut gemaakt. Het werd een debuut 'van uitersten'. Doornbos had graag in Maleisië gereden, waar Jeroen Bleekemolen voor Team Nederland in de wagen zat.

De Rotterdammer wil de komende zeven A1GP-weekenden samen met Bleekemolen het maximale eruit halen in de hoop A1 Team Nederland zo hoog als mogelijk te laten eindigen in het kampioenschap. Ook geniet hij nog altijd de steun van Red Bull, een speciale in Red Bull-kleuren gespoten helm was echter twee maten te klein om te gebruiken in China. Maar ook de plannen om in de IRL te gaan rijden zijn er nog steeds. Al gooit de wereldwijde financiële crisis wel roet in het eten en zal het minder makkelijk zijn een sponsor te vinden.

Doornbos hoopt in december te mogen testen op een oval, met het ICS-team waar hij komend jaar voor zou kunnen racen. Zijn manager Lodewijk Varossieau van GR8 Industries is daar hard mee bezig. Het is nog altijd niet precies bekend welk team dat zal zijn. Tegenover GPUpdate.net verklaart hij: "Hopelijk kunnen we rond de kerst een contract aankondigen. Met de huidige economische situatie moet echter zowel het team als ik wat water bij de wijn doen, hopelijk komen we dan tot een mooie deal. Het wordt een spannende maand en ik zorg ervoor dat ik scherp ben voor als die test er komt. Ik ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren."

Dat Red Bull waarschijnlijk niet zijn grootste sponsor zal worden in de IRL komt omdat het Oostenrijkse drankenmerk vooral in de concurrerende NASCAR-klasse actief is. Maar een speciale helm behoort wel tot de opties. De samenwerking met ING, nu sponsor van het ING Renault F1 Team, zal vrijwel zeker verdergaan. De Bavaria City Racing in augustus van dit jaar in Rotterdam was een succes, en Doornbos mocht als Rotterdammer natuurlijk niet ontbreken. Hij hoopt dat hij de bankverzekeraar mee kan nemen als persoonlijke sponsor naar de IRL.

Of hij ooit nog in de Formule 1 te zien zal zijn, is voor Doornbos nog open. Toen Mark Webber van Red Bull Racing zijn been brak, ontving de Nederlander direct een aantal sms'jes of dat geen kans was. Doornbos heeft wel een duidelijke voorkeur: "Testen in de Formule 1 is volgend jaar wel mogelijk, maar dan ga ik toch liever racen in Amerika, zeg ik eerlijk. Misschien als ik een goed jaar heb in de IRL dat ik dan weer een kans krijg in de Formule 1, maar ook dat is niet zeker. De Formule 1 heeft niet meer mijn prioriteit, al blijf ik het natuurlijk wel in de gaten houden. Het belangrijkste is nu dat ik succesvol wordt op het hoogst haalbare niveau en voor nu is dat de IRL."