[Special] Schumacher wint eerste titel
![]() | In deze nieuwe reeks specials duiken we op FOK!sport in de sportgeschiedenis. Regelmatig blikken we terug op een bijzondere gebeurtenis en plaatsen we het in perspectief met de huidige situatie. |
Vandaag gaan we 14 jaar terug in de tijd, naar Adelaide in Australië om precies te zijn. Daar vindt dat jaar de laatste Grand Prix van het Formule 1-seizoen van 1994 plaats. En het belooft een spannende race te worden. Michael Schumacher staat met 92 punten op de eerste plaats; vlak daarachter staat Damon Hill op 91. Na een bewogen seizoen - in mei van dat jaar komen Ayrton Senna en Roland Ratzenberger om op het circuit van Imola en later in het seizoen raken Pedro Lamy en Carl Wendlinger ook nog eens zwaar gewond - hopen de fans op een mooie ontknoping.
Aangezien de Benetton-coureur met één punt voorsprong aan de laatste GP begint, is zijn voornaamste doel gewoon Hill voorblijven en dan is de eerste wereldtitel zijn deel. Tijdens de kwalificatie pakt Nigel Mansell de pole met Schumacher en Hill daarachter op plaatsen twee en drie. Echter al bij de start halen beide kemphanen Mansell in en nemen ze snel afstand van de rest van het veld. Schumacher leidt en Hill volgt constant daarachter.
Tot de 36ste ronde lijkt er voor de jonge Duitser geen vuiltje aan de lucht als hij er plotseling bij de East Terrace bocht afvliegt en de muur raakt. Hij komt weer terug op de baan op het kleine rechte stukje wat daar ligt. Hill die door de klap weer vlak achter Schumacher is gekomen, ziet zijn kans schoon en probeert vlak voor de bocht binnendoor te steken bij Schumacher om zo de koppositie te pakken. Schumacher stuurt echter gewoon in vanaf de ideale lijn en ze raken elkaar, Hill komt met zijn voorwiel tegen de sidepot van de Benetton van Schumacher die vervolgens met een kleine vlucht in de bandenstapel terecht komt. Einde race voor de koploper. De Brit rijdt voorzichtig terug naar de pits waar de Williams-monteurs uitgebreid de wielophanging controleren. Ze komen na enige tijd tot de conclusie dat doorrijden niet verantwoord is. Hill moet teleurgesteld opgeven en Schumacher is wereldkampioen.
Hoeveel er nu opzet is aan dit ongeluk ga ik hier niet beoordelen. Aan de ene kant kan gezegd worden dat Schumacher nooit zo in had mogen sturen omdat maar de vraag is of hij zelf niet teveel schade had; aan de andere kant had Hill daar misschien nooit een inhaalpoging moeten wagen omdat er nauwelijks ruimte was en hij waarschijnlijk op het rechte stuk de Duitser zo in had kunnen halen. Er is in de loop van de jaren veel gesproken over deze crash maar er is nooit een eensluidende conclusie gekomen.
Feit is wel dat dit ongeluk Schumacher nog lang is nagedragen. Benetton hield zich in die jaren niet altijd even goed aan de regels en als Schumacher in 1997 Villeneuve er daadwerkelijk probeert af te rammen om zijn wereldtitel veilig te stellen; verbruidt hij het definitief bij een grote groep Formule 1-fans.
Als we terug kijken in de Formule 1-geschiedenis is het niet uniek om op die manier je concurrent uit te schakelen. De grote Ayrton Senna nam bijvoorbeeld ooit Alain Prost mee de grindbak in om zo zijn wereldtitel te pakken. Kortom, het is van alle tijden maar het zette de strijd in de F1 wel een tijdje op scherp en zorgde, en soms nu nog, voor heftige discussies onder fans. Ook dit jaar was het weer raak met een heftige tweestrijd om de wereldtitel. Hamilton en Massa hadden het regelmatig met elkaar aan de stok. En natuurlijk ging het hierbiij ook niet altijd even netjes. Dit soort gevechten maken de Formule 1 tot wat het is, een sport vol historie en legendes.
In feite was het zo dat Hill helemaal geen aanspraak had mogen maken op de titel zo slecht als hij reed met de beste wagen van het veld.
Over 1997: Schumi had gewoon de bocht in moeten sturen en niet moeten twijfelen. Dat was een grote fout, eerst uitwijken en dan toch insturen. Hij had meteen moeten insturen. Villeneuve had never nooit niet die bocht gehaald, en dan was het Villeneuve's schuld geweest. Nu was het Schumachers schuld en dat is hem zelfs in 2006 nog eens flink opgebroken.
Dat boek wat van schumacher uit is gekomen nadat hij gestopt is, een soort van biografie zegmaar.
Op Bol.com staat ie alleen als paperback.
Weet iemand of die ook met hardcover te krijgen is en zoja, waar dan? foto
Het gaat dus om dit boek voor de duidelijkheid:
http://www.bol.com/nl/p/boeken/michael-schumacher/1001004005480204/index.html
Iemand? foto
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
Veel mensen die het allemaal maar half half volgen weten dat niet, maar op de vrijdag maakte Barrichello daar ook een dikke crash en telkens als ik er naar kijk vraag ik me nog af hoe het in 94 in godsnaam mogelijk was om daar levend uit te komen.
http://www.youtube.com/watch?v=la0vQlYOKbs
Hij had daar echt het geluk wat eerder Ratzenberger en later in de race Senna overduidelijk (en helaas) niet hadden foto
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
Anyway, ik ben iig blij dat ik het heb mee mogen maken foto
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
Hoewel Schumacher in 1994 een prima seizoen reed, vond ik zijn 1995 en 2000 en 2003 titels de allermooiste.
Al met al een rampweekend dus.
Ik vond de 2002 titel het mooiste, zulke overmacht zullen we denk ik nooit meer zien in de Formule 1, want wat een beest van een wagen was die F2002 toch zeg!Hardcover, maar wel in het Engels. Op dit moment 'Out of Stock', dus wellicht dat er ook een Nederlandse hardcover komt bij de volgende druk.
Bedankt voor de info.
Al aan het begin van het seizoen vermoedde Senna dat Schumacher met traction-control (toen verboden) reed, maar hoewel de software wel in de auto zat (en via een ingewikkeld mechanisme in te schakelen was) is het nooit bewezen dat het gebruikt is. Ook was er nog het ontbreken van het brandstoffilter dat de oorzaak van de brand met Verstappen was.
Beide illegale zaken liepen voor Benetton met een sisser af doordat ze de verantwoordelijke persoon (Tom Walkinshaw) aan de kant zette. Dit was voor de FIA voldoende om de zaak verder te laten rusten.
Bron: Kampioenen in de knel - Arjen van der Knaap.
\[b\]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."\[/b\] - Joe Saward
Trouwens vertelde Verstappen een aantal jaren later dat de 2de coureur in 1994 bij Benetton altijd het slechtere spul kreeg.
Bodemplaten die dikker waren etc.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken