[Special] Schumacher wint eerste titel
In deze nieuwe reeks specials duiken we op FOK!sport in de sportgeschiedenis. Regelmatig blikken we terug op een bijzondere gebeurtenis en plaatsen we het in perspectief met de huidige situatie. |
Vandaag gaan we 14 jaar terug in de tijd, naar Adelaide in Australië om precies te zijn. Daar vindt dat jaar de laatste Grand Prix van het Formule 1-seizoen van 1994 plaats. En het belooft een spannende race te worden. Michael Schumacher staat met 92 punten op de eerste plaats; vlak daarachter staat Damon Hill op 91. Na een bewogen seizoen - in mei van dat jaar komen Ayrton Senna en Roland Ratzenberger om op het circuit van Imola en later in het seizoen raken Pedro Lamy en Carl Wendlinger ook nog eens zwaar gewond - hopen de fans op een mooie ontknoping.
Aangezien de Benetton-coureur met één punt voorsprong aan de laatste GP begint, is zijn voornaamste doel gewoon Hill voorblijven en dan is de eerste wereldtitel zijn deel. Tijdens de kwalificatie pakt Nigel Mansell de pole met Schumacher en Hill daarachter op plaatsen twee en drie. Echter al bij de start halen beide kemphanen Mansell in en nemen ze snel afstand van de rest van het veld. Schumacher leidt en Hill volgt constant daarachter.
Tot de 36ste ronde lijkt er voor de jonge Duitser geen vuiltje aan de lucht als hij er plotseling bij de East Terrace bocht afvliegt en de muur raakt. Hij komt weer terug op de baan op het kleine rechte stukje wat daar ligt. Hill die door de klap weer vlak achter Schumacher is gekomen, ziet zijn kans schoon en probeert vlak voor de bocht binnendoor te steken bij Schumacher om zo de koppositie te pakken. Schumacher stuurt echter gewoon in vanaf de ideale lijn en ze raken elkaar, Hill komt met zijn voorwiel tegen de sidepot van de Benetton van Schumacher die vervolgens met een kleine vlucht in de bandenstapel terecht komt. Einde race voor de koploper. De Brit rijdt voorzichtig terug naar de pits waar de Williams-monteurs uitgebreid de wielophanging controleren. Ze komen na enige tijd tot de conclusie dat doorrijden niet verantwoord is. Hill moet teleurgesteld opgeven en Schumacher is wereldkampioen.
Hoeveel er nu opzet is aan dit ongeluk ga ik hier niet beoordelen. Aan de ene kant kan gezegd worden dat Schumacher nooit zo in had mogen sturen omdat maar de vraag is of hij zelf niet teveel schade had; aan de andere kant had Hill daar misschien nooit een inhaalpoging moeten wagen omdat er nauwelijks ruimte was en hij waarschijnlijk op het rechte stuk de Duitser zo in had kunnen halen. Er is in de loop van de jaren veel gesproken over deze crash maar er is nooit een eensluidende conclusie gekomen.
Feit is wel dat dit ongeluk Schumacher nog lang is nagedragen. Benetton hield zich in die jaren niet altijd even goed aan de regels en als Schumacher in 1997 Villeneuve er daadwerkelijk probeert af te rammen om zijn wereldtitel veilig te stellen; verbruidt hij het definitief bij een grote groep Formule 1-fans.
Als we terug kijken in de Formule 1-geschiedenis is het niet uniek om op die manier je concurrent uit te schakelen. De grote Ayrton Senna nam bijvoorbeeld ooit Alain Prost mee de grindbak in om zo zijn wereldtitel te pakken. Kortom, het is van alle tijden maar het zette de strijd in de F1 wel een tijdje op scherp en zorgde, en soms nu nog, voor heftige discussies onder fans. Ook dit jaar was het weer raak met een heftige tweestrijd om de wereldtitel. Hamilton en Massa hadden het regelmatig met elkaar aan de stok. En natuurlijk ging het hierbiij ook niet altijd even netjes. Dit soort gevechten maken de Formule 1 tot wat het is, een sport vol historie en legendes.