NEM pleegt te veel opdringerige telefoontjes
Toezichthouder Opta heeft invallen gedaan bij de Nederlandse Energiemaatschappij (NEM). De telefoonpraktijken van het energiebedrijf zouden niet door de beugel kunnen, meldt dagblad De Pers.
De NEM maakt veel gebruik van de diensten van callcenters om klanten te winnen. Maar volgens de Telecomwet mogen consumenten aangeven dat zij niet meer gebeld willen worden.
De NEM zou het niet zou nauw nemen met die regel, zo luidt de omvangrijke klachtenstroom. Daarom pleegden Opta en de Consumentenautoriteit vorige week woensdag invallen op diverse locaties van de NEM.
Het bedrijf zou een soort telefoonterreur plegen, liefst rond een uur of zes wanneer Nederland massaal aan tafel schuift. Volgens de Opta-woordvoerder geven de resultaten van de invallen reden tot vervolgonderzoek. Ook de wijze waarop de NEM klanten telefonisch contracten aanbiedt, is voor de Consumentenautoriteit reden voor verder onderzoek.
Directeur Harald Swinkels van NEM zegt vrijdag in het AD dat zijn bedrijf inmiddels is gestopt met de telefonische werving. De gemiddelde Nederlander werd volgens Swinkels 2,5 à 3 keer per jaar gebeld door het energiebedrijf. Maar de politieke druk neemt toe en volgens de directeur zijn Nederlanders bovendien belmoe.
De in 2005 opgerichte NEM, bekend van de reclamespotjes met Natasja Froger en Maurice de Hond, heeft inmiddels 420.000 klanten. Geruchten gaan dat de eigenaren het bedrijf willen verkopen. Hoe meer klanten, hoe hoger de opbrengst uit de verkoop. Weinig gaat de NEM dus te ver om nieuwe zieltjes te winnen.