Nieuws
Ryanair verlaat Maastricht om vliegtaks
"De reisbelasting die de Nederlandse overheid heeft geïntroduceerd betekent dat Ryanair niet door kan gaan met het aanbieden van goedkope vluchten op deze routes", aldus Michael Cawley, operationeel directeur van Ryanair.
De luchtvaartmaatschappij vliegt nu nog om de dag op en neer naar Alicante en vliegt drie keer per week naar Barcelona. Aan deze vluchten zal op 8 januari 2009 een einde komen.

Ryanair verlaat Maastricht om vliegtaks (foto: ANP)
Spijker op z'n kop.
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
Waardeloze regering hebben we toch
Typisch weer zo'n PVDA maatregel die achteraf duurder bleek dan gepland.
Een familielid van mij moest laatst naar de filipijnen voor een paar weken. Is via Brussel gegaan:
Brussel->A'dam->Filipijnen
Geen vliegtax vanb 40+euro's. Goedkoper parkeren etc.
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
Heen komt daar 30,50 euro aan belasting en 6 euro aan verzekering bovenop. Totaal dus 46,50 voor de heenvlucht - hiervan is dus een kwart vliegtaks!
Terug is goedkoper: 17,80 belasting, 6 euro aan verzekering. Totaal dus 33,80 voor de terugvlucht.
Ik weet niet waar jij die 150 euro vandaan haalt? Sterker, als je een beetje bladert door de vluchten, dan zie je dat het nog goedkoper kan.
De vliegtaks kost de overheid bakken met geld, de burger en het zakenleven ook. En dat er geen cent van terecht komt bij het milieu is al helemaal schandalig: de taks is dus een regelrechte (en mislukte) poging tot ontmoediging - mensen gaan nu met de auto of trein naar vlieghavens net over de grens en vliegen daarvandaan goedkoper. Nederlandse schatkist loopt hierdoor geld mis (echt niet dat de opbrengst van die vliegtaks daar tegenop weegt) en per saldo is de CO2 uitstoot vast groter.
Tijd voor Bos (en consorten) om dit eens goed te evalueren. Schiphol loopt naar verwachting per jaar 1 miljoen reizigers mis. Luchthave Weeze merkte sinds de vliegtax een groei van 300% in het aantal Nederlandse reizigers. Bos probeert een sterk bedrijf als Schiphol te gronde te brengen onder het mom van bescherming van het milieu. Lariekoek van de bovenste plank. Afserveren die regeling voordat dit Nederland nog meer schade toebrengt.
Belgie was verstandig: ze hebben de vliegtax overwogen en weer van tafel geveegd.
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
Als ik boek bij Ryanair betaal ik gemiddeld 30 euro voor een ticket (incl luchthaven belasting) en ik ben nog nooit in de buurt van 150 euro gekomen. Dan is 11 euro toch een behoorlijk percentage!
Als je als Ryan Air gemiddeld 10-20 euro winst maakt op een ticket en als je 10% van de klanten mist door die 11 euro dan kan je je vluchten niet vullen. Zeg dan daag aan je winst en voor 5 euro winst per ticket of verlies ga je niet vliegen. Dan kies je als Ryanair voor een ander vliegveld.
Als je in Amsterdam woont en vroeg boekt kun je zelfs geld besparen door met de trein naar Keulen te gaan, vervolgens met cityhopper terugvliegen naar Schiphol en daar over te stappen op je vliegtuig naar de States. Dat is pas goed voor het milieu !!
Dat is ook deels zo, maar waarom blijven Balk en het CDA buiten schot?
Zij hebben dit dwaze plan toch ook gesteund of niet soms?
Aangezien de meeste vluchten die van maastricht gaan ook vanaf schiphol gaan met andere maatschappijen is die 10 euro extra nou net iets dat maastricht dusdanig duurder kan maken dat je nagenoeg even duur uitbent vanaf schiphol.
en aangezien het bulk van de Nederlanders nu eenmaal niet in de buurt van Maastricht woont houdt het dus snel op.
Ik heb laatst zelf nog lopen zoeken naar tickets richting zweden en ook alicante toevallig, en ik kwam met meerekenen van de treinkosten iets van 10 a 20 euro goedkoper uit als ik vanaf maastricht zou gaan. Nu is maastricht 3 uur met de trein, en schiphol 20 minuten voor mij, gezien de huidige staat van dienst van de NS ga ik voor 20 euro winst niet het risico nemen dat er een blaadje op de rails waait en ik mn vlucht mis, of 3 uur in een oncomfortabele trein zitten met al mn spullen... en ik ben vast niet de enige.
voor diegenen die willen weten waarom ik bijna "Ohforf'sake" had geheten
Ik heb daar voor 120 euro een retour budapest gehad, en dat vind ik zeer zeker schappelijk!
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
Als je nu naar de luchthaven van Chareleroi of luikmoet uitwijken om het vliegtuig te pakken,kun volgens mij beter gewoon beter vertrekken vanaf Aken.
https://youtu.be/_ErjCOv2AYA?si=_nkLnNyYoH6f_n6T
Yes, I live so true, without my lover. But tell me if the sky is blue, how old are you?
Proud member of the UVT vinyl-crew
De vliegtax werkt dus prima! Gedaan met deze onnodige onzinvluchtjes vanaf Nederland. Nu nog hopen dat de buurlanden ook zo verstandig gaan zijn.
Het gaat de goeie kant op!
Yes, I live so true, without my lover. But tell me if the sky is blue, how old are you?
Proud member of the UVT vinyl-crew
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
De vliegtaks heeft nooit tot doel gehad om uitstoot te verminderen, slechts om geld voor de staatskas op te halen. En nee, niet met het doel om te investeren in betere luchtkwaliteit of zoiets dergelijks.
Maar al was het doel wel om de luchtkwaliteit te verbeteren, dan kun je pas zeggen of het heeft geholpen na metingen en een effectenrapportage. De kans dat we ooit een onafhankelijk onderzoek in die richting gaan zien zweeft ergens rond het nulpunt.
Maar dat zal niet de enige reden zijn voor Ryanair om te stoppen met die toch al verliesgevende activiteit voor Ryanair.
Android app: Who Called Lists!
Dat de economie er op achteruit gaat, vind ik niet zo erg. Kom op zeg, we kunnen makkelijk nog wat welvaart inleveren, zeker als het onze gezondheid ten goede komt.
Yes, I live so true, without my lover. But tell me if the sky is blue, how old are you?
Proud member of the UVT vinyl-crew
Onder welke steen kom jij vandaan gekropen?
Yes, I live so true, without my lover. But tell me if the sky is blue, how old are you?
Proud member of the UVT vinyl-crew
Zijn genoeg vliegvelden in de buurt net over de grens in Duitsland.
Goede stimulans voor de lokale economie daar.
Of misschien gaan de mensen in Limburg graag op fietsvakantie in
eigen provincie i.p.v. naar Spanje.
Woon overigens zelf niet meer in het Nederlandse
belasting paradijs.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken