Minister: veiligheidshamer in elke auto
De CDA-bewindsman schrijft dat aan de Tweede Kamer, nadat testen hebben plaatsgevonden met auto's. Daaruit blijkt dat in de meeste gevallen elektrische raambedieningen meteen na het te water raken niet meer betrouwbaar zijn, waardoor de ramen niet goed te openen zijn.
Het probleem doet zich vooral voor bij auto's met moderne elektronica. Eurlings geeft de industrie de kans hieraan iets te doen, maar als dat niet afdoende blijkt, overweegt hij aanpassing van de voertuigeisen.
Zijramen zijn volgens de minister de meest geschikte weg om uit de auto te ontsnappen als die te water is geraakt. Dit in tegenstelling tot wat veel automobilisten denken, namelijk dat het verstandig is een raam op een kier te zetten, de wagen te laten vollopen en dan via de deur te vluchten. Maar volgens de brief aan de Tweede Kamer kan men via de deuren niet goed ontsnappen.
De oproep van Eurlings krijgt bijval van de RAI Vereniging. De branchevereniging van onder meer autofabrikanten en -importeurs liet in reactie weten dat nu al bijna 80 procent van de Nederlandse importeurs een veiligheidshamer in elke nieuw af te leveren auto monteert. De RAI Vereniging heeft ook uitgebreid meegewerkt aan onderzoek in opdracht van het ministerie van Verkeer naar ontvluchting uit auto's die te water zijn geraakt.