Als het aan minister Hoogervorst van Volksgezondheid ligt, wordt roken binnenkort nog duurder. Bovendien moet de minimumleeftijd voor het kopen van sigaretten verhoogd worden van 16 naar 18 jaar. Dat schrijft de minister in het Nationaal Tabaksprogramma dat hij vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Als het even kan, wil Hoogervorst de veranderingen nog deze kabinetsperiode doorvoeren.
Naast de verhoging van de prijs en de minimale verkoopleeftijd, heeft de minister nog meer in gedachten. Zo denkt hij er over om de verkoop van tabak bij evenementen zoals popfestivals in te perken. Bovendien wil hij rokers op een indringendere manier waarschuwen voor de gevaren. Om dit te bereiken, zullen er vanaf komend jaar schokkende foto's van de gevolgen op pakjes sigaretten verschijnen.
Help ons; deel dit item als je het leuk vond
Heb je een leuk of interessant bericht gevonden dat je graag op FOK! terug ziet? Tip ons dan via de submit!
Op donderdag 9 maart 2006 16:32 schreef Master_Egg het volgende:
[..]
Allereerst is een aanpassing mbt. ziektekoste verzekering voor rokers niet realistisch... dit zal er ook nooit komen.
Het is wel ronduit zwak om naar allerlei andere dingen te gaan wijzen die ook schadelijk zijn en dat als argument gebruiken om de kosten voor roken dan ook maar te vergoeilijken.
Wees gewoon een vent geef gewoon toe dat je verslaafd bent aan roken en dat je er niet af komt. En neem de kosten die het met zich mee brengen voor je eigen rekening. Dan is er niemand die er klaagt of verwijtens maakt.
ten eerste als antwoord op je eerder gestelde vraag: waar heb ik gezegd dat JIJ een anti-rook nazi bent?
ten tweede, het feit dat je afkeurend reageert op het verwijzen naar dingen die minstens net zo, of misschien wel schadelijker zijn voor de gezondheid, laat zien dat je met iig meer dan twee maatstaven rekent.. wat natuurlijk van de/het zotte(n) is...
ten derde, niet iedereen die rookt is per definitie verslaafd.. of iig, ervaart het niet als verslaving.. ik kan gerust een dag, of zelfs meer zonder ook maar een sigaret aan te raken.. het enige verslavende is in de eerste instantie dan ook psychisch (wat mij betreft iig).. ik kan me iig niet herinneren dat ik ooit het gevoel heb gehad dat mn lichaam nicotine 'moest' hebben, en toch ben ik al ruim 7 jaar een 'roker'...
Op donderdag 9 maart 2006 16:54 schreef Pyrate het volgende:
[..]
ten eerste als antwoord op je eerder gestelde vraag: waar heb ik gezegd dat JIJ een anti-rook nazi bent?
ten tweede, het feit dat je afkeurend reageert op het verwijzen naar dingen die minstens net zo, of misschien wel schadelijker zijn voor de gezondheid, laat zien dat je met iig meer dan twee maatstaven rekent.. wat natuurlijk van de/het zotte(n) is...
ten derde, niet iedereen die rookt is per definitie verslaafd.. of iig, ervaart het niet als verslaving.. ik kan gerust een dag, of zelfs meer zonder ook maar een sigaret aan te raken.. het enige verslavende is in de eerste instantie dan ook psychisch (wat mij betreft iig).. ik kan me iig niet herinneren dat ik ooit het gevoel heb gehad dat mn lichaam nicotine 'moest' hebben, en toch ben ik al ruim 7 jaar een 'roker'...
Hulde foto alleen zijn niet alle anti-rokers hier mee eens.
Het gaat er niet om af roken nu slecht of niet slecht is maar dat het duurder wordt. als de benzine prijzen stijgen (accijns) klaagt heel nederland steen en been. Maar als je rook moet je alles maar pikken van de overheid
Mom, can I go out and kill today ? | Canon 50D & BG-E2N | FanCier WT6300s Tripod | | Canon 17-85 IS USM | Pentacon 135mm 2.8 |
Acvh ja Hoogervorst. Ik vond dat gelijk al een misbaksel van een vent. Na dat gebaar tijdens de algemene beschouwingen (Hij maakte een kokhals gebaar tijdens de speech van Bos) kon ik hem helemaal wel schieten.
Laat die vent maar zwetsen, ik neem hem echt niet serieus. Heeft dat kut-kabinet weet geld nosig, verzinnen ze weer zoiets.
Op donderdag 9 maart 2006 17:02 schreef Haraldvdl het volgende:
[..]
Discusie voeren is moeilijk.
regel 1) respecteer een mening van een ander. regel 2) staat je dat niet aan leg dan je eigen mening goed uit.
Dat dan zonder te schelden!!!
Gozer, wie denk je wel dat je bent, mn moeder?!!ouwehoer niet, wiens mening respecteer ik niet dan?! Met wie voer ik hier een discussie dan?! Nee ik plaats mn mening, en de laatste keer dat ik hier keek was dat niet verboden. Doe ff lekker normaal.
Op donderdag 9 maart 2006 16:54 schreef Pyrate het volgende:
[..]
ten eerste als antwoord op je eerder gestelde vraag: waar heb ik gezegd dat JIJ een anti-rook nazi bent?
ten tweede, het feit dat je afkeurend reageert op het verwijzen naar dingen die minstens net zo, of misschien wel schadelijker zijn voor de gezondheid, laat zien dat je met iig meer dan twee maatstaven rekent.. wat natuurlijk van de/het zotte(n) is...
ten derde, niet iedereen die rookt is per definitie verslaafd.. of iig, ervaart het niet als verslaving.. ik kan gerust een dag, of zelfs meer zonder ook maar een sigaret aan te raken.. het enige verslavende is in de eerste instantie dan ook psychisch (wat mij betreft iig).. ik kan me iig niet herinneren dat ik ooit het gevoel heb gehad dat mn lichaam nicotine 'moest' hebben, en toch ben ik al ruim 7 jaar een 'roker'...
ten eerste.... als je van mij een opmerking quote en vervolgens een opmerking maakt over anti-rook nazi, interpreteer ik het zo dat jij mij daar ook onder vind vallen. Maar ok dat is mijn interpretatie
ten derde... verslaafd of niet, het doet er niet toe, je rookt. Roken is schadelijk en daarvoor moet je betalen in de vorm van een duur sigaretten pakje. Dat is de situatie. Kies je er voor om te roken dan kies je voor veel geld uit geven aan sigaretten, dat is evident. Dat is jouw keuze...
Op donderdag 9 maart 2006 16:59 schreef Haraldvdl het volgende:
[..]
Hulde foto alleen zijn niet alle anti-rokers hier mee eens.
Het gaat er niet om af roken nu slecht of niet slecht is maar dat het duurder wordt. als de benzine prijzen stijgen (accijns) klaagt heel nederland steen en been. Maar als je rook moet je alles maar pikken van de overheid
het gaat erom dat roken slecht is, en daardoor duur is voor de samenleving. Valt idd moeilijk te ontkennen.. that's where it's all about.
[off-topic] Wat betreft je punt over benzine. Sja idd dan klaagt bijna iedereen steen en been. Maar dat neemt nog niet weg dat er niet voor betaald wordt. Benzine wordt schaars en daardoor duurder.. valt niks aan te veranderen. Het enige wat je eraan kan doen is zuinig en bewust omgaan met brandstof. Maar mensen zullen moeten leren leven met hogere kosten voor brandstof... klagen heeft geen zin.
Het geld kan maar 1 keer besteed worden het is dus maar waar je je prioriteit legt... - Transport (benzine) - Zorg - Wonen - Sport - Onderwijs
Als je wil dat er meer voor het 1 beschikbaar is gaat het er bij de ander vanaf. Dus wil jij goedkoper in je auto kunnen rijden, dan moet het er bij bijv. bij zorg vanaf. Het zou dus dan schelen als er minder geld wordt uitgegeven aan onnodig zieken mensen (bijv. door roken). Tenzij ze hiervoor zelf betalen maar dan is het hun keuze. [/off-topic]
Op donderdag 9 maart 2006 16:42 schreef Master_Egg het volgende:
[..]
Dat uitlaat gassen schadelijk zijn zal niemand ontkennen. Al is het wel zo dat mensen die roken vervuildere longen hebben dan mensen die niet roken en meer kans hebben op longkanker en dergelijke. Daarnaast zijn auto motoren helaas een noodzakelijk kwaad om onze westerse samenleving te laten bestaan en sigaretten niet. Neemt natuurlijk niet weg dat er wel geinvesteerd moet worden in schonere energie en aandrijvingen. Ook dit kost geld.... en helaas zijn mensen ook hiervoor tot op heden niet echt bereid om hiervoor geld uit te trekken. Er wordt alleen maar op korte termijn door de portemonnee gedacht, zonder na te denken over de consequenties op de lange termijn.
Wat betreft het 1e dat mensen de gezondheid kosten voor bepaalde groepen zouden willen aanpassen dat is gewoon dom van deze mensen. Dat is namelijk niet te realiseren. Het hele idee van verzekeren is namelijk de risico's spreiden.... als je mensen vanwege hogere risico's extra gaat aanslaan... kunnen we net zo goed ziektekosten verzekeringen afschaffen. Een serieuze politicus zal dit dan ook niet als plan aandragen.
Subsidie voor schonere energie zijn door dit kabinet afgeschaft, verder gaat het wel degelijk om geld aangezien je een boete krijgt als je slaolie bij de aldie koopt en deze voor je auto gebruikt.
Hoogervorst heeft rokers nodig maar rokers hebben Hoogervorst niet nodig foto
Geweldig, ik heb er nog een papa bij... Ohw nee mijn papa is niet zo'n huillie over roken.
Ontopic: Vind het niet echt kunnen. Rook zelf en snap best dat niet-rokers last van me kunnen hebben. Houd daar ook altijd rekening mee. Maar ik ben gewillig een roker, dus waarom mij zo hard t leven zuur maken? Als ik wil stoppen stop ik wel vanzelf en niet door het nog duurder te maken. Begin een beetje Engelse praktijken te worden...
Op donderdag 9 maart 2006 11:47 schreef abcor2003 het volgende: Doen! Wat iedereen doet moet ie zelf weten, maar als andere er last van hebben hoor je er rekening mee te houden. Gebeurd dat niet moet je het maar op een andere manier doen! foto
Wat nou last! Niemand heeft er last van als ik achter me pc een sigaretje opsteek behalve ikzelf! Dus heikneutertje, loop geen poep te praten!
Ach, telkens komt dit issue aan de orde. Campagnes worden opgezet (tegen dikke betaling) om de gevaren van mee-roken aan te tonen.
Openbare ruimtes moeten rookvrij worden, vanwege de schadelijke rook. Laten we het anders doen, ipv het volk betuttelen. Betere ventilatiesystemen, met meer verversingscapaciteit. Maar nee... dat zou meer kosten. Dus?
Prijzen omhoog. Een slimme manier om het volk weer te laten betalen voor een wanpolitiek. Ik ben het helemaal zat... De leden zitten door ons in het kabinet, vertegenwoordigen ons!. En laten ons! meer betalen... terwijl het voor hun geen reet uit maakt. Verdienen genoeg!
Als mensen zich vol vreten met vette dingen (zie maar hoeveel er uit de muur getrokken wordt bij "smullers") is dit ook schadelijk voor het lichaam. Als mensen zich vol stoppen met alcoholische dranken zijn ze een gevaar voor zichzelf (dat interesseerd me niet) maar zijn tevens meer een bedrijging voor de mede mens dan een sigartje mee-roken.
De werkplekken zijn rookvrij, treinen/vliegtuigen, bepaalde openbare ruimtes... Zo is het genoeg en de prijzen zijn al dik gestegen en de rokers blijven toch wel betalen. Als je het maar geleidelijk doet, dan valt het niet op.
Op donderdag 9 maart 2006 17:08 schreef Master_Egg het volgende:
[..]
ten eerste.... als je van mij een opmerking quote en vervolgens een opmerking maakt over anti-rook nazi, interpreteer ik het zo dat jij mij daar ook onder vind vallen. Maar ok dat is mijn interpretatie
ten derde... verslaafd of niet, het doet er niet toe, je rookt. Roken is schadelijk en daarvoor moet je betalen in de vorm van een duur sigaretten pakje. Dat is de situatie. Kies je er voor om te roken dan kies je voor veel geld uit geven aan sigaretten, dat is evident. Dat is jouw keuze...
ja, maar het gaat dus om het feit dat tabak(sgoederen) gebruikt word(t)/(en) als melkkoe voor de staatsschuld en voor het financieren voor nutteloze ondoordachte campagnes die alleen averechts werken en de burger irriteert t.o.v. de overheid, i.p.v. dat ze het om morele redenen doen.. want laten we eerlijk zijn, moraal heeft deze overheid niet, of ze heeft het iig op maximaal half stok staan....(met als onderschrift dat het moraal dood is)
men mag juist blij zijn dat er rokers zijn om op te 'teren', want anders waren de brandstof- en alcoholaccijnzen en andere belasting vele malen hoger geweest om de tekorten te compenseren...
m.a.w., als iedereen op zou houden met roken, of iig een heel stuk minder mensen zouden gaan roken, dan springen jullie hoog en laag vanwege de verhogingen in andere sectoren... foto
Op donderdag 9 maart 2006 17:31 schreef Pyrate het volgende:
[..]
jouw interpretatie, zeker weten.. [..]
zo moeilijk was het nou ook weer niet... [..]
ja, maar het gaat dus om het feit dat tabak(sgoederen) gebruikt word(t)/(en) als melkkoe voor de staatsschuld en voor het financieren voor nutteloze ondoordachte campagnes die alleen averechts werken en de burger irriteert t.o.v. de overheid, i.p.v. dat ze het om morele redenen doen.. want laten we eerlijk zijn, moraal heeft deze overheid niet, of ze heeft het iig op maximaal half stok staan....(met als onderschrift dat het moraal dood is)
men mag juist blij zijn dat er rokers zijn om op te 'teren', want anders waren de brandstof- en alcoholaccijnzen en andere belasting vele malen hoger geweest om de tekorten te compenseren...
m.a.w., als iedereen op zou houden met roken, of iig een heel stuk minder mensen zouden gaan roken, dan springen jullie hoog en laag vanwege de verhogingen in andere sectoren... foto
2e punt... schijnbaar snap je het zelf niet want inhoudelijk kan je er niet op reageren.
3e punt ... waar haal je vandaan dat de overheid de roker als melkkoe gebruikt? Enig idee hoeveel het kost om iemand te behandelen tegen kanker ? Enig idee hoeveel werkdagen er verzuimt worden door extra ziekte tov niet rokers? Enig idee wat dat allemaal kost ? heel veel geld! En daarvoor betaal je als roker. Simpel.
Dat paranoia idee dat de overheid er alleen maar is om de mensen te bedonderen... get real. Daarnaast zijn het over het algemeen de zwevende kiezers die uit onvrede weer is voor de zoveelste keer naar een compleet tegenovergestelde partij zwalken. En daar dan weer gaan klagen over alles wat niet eerlijk is (zoals het verhogen van de prijzen van sigaretten en zorgverzekering). Als het daadwerkelijk op hard beleid maken neer komt, kan je niet iedereen te vriend houden. Dat is politiek -> tegenovergestelde belangen.
Kijk nu is wat je er voor terug krijgt van die belastingcenten. Je leeft tenminste niet in een 3e wereld land. Je hebt geen honger. Je krijgt goed onderwijs, wegen, zorg, etc... Maar het is nooit genoeg... het enige wat mensen willen is meer, meer, meer... Als al dat geld wat iedereen nu stopt in sigaretten, een ongezond luxe artikel, zou stoppen in de hulp aan mensen die het echt nodig hebben dan zou er een stuk minder armoede zijn. Maar nee hoor.. altijd klagen dat ze het zo slecht hebben.
Op donderdag 9 maart 2006 11:51 schreef SuperRogier het volgende: vergelijking tot benzine. Benzine heeft iedereen nodig,
Koop een fiets , vervuiler ...................
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=oAVjF_7ensg" rel="nofollow" target="_blank">“We simply do not understand our place in the universe and have not the courage to admit it”</a>
Op donderdag 9 maart 2006 17:40 schreef Master_Egg het volgende:
[..]
2e punt... schijnbaar snap je het zelf niet want inhoudelijk kan je er niet op reageren.
3e punt ... waar haal je vandaan dat de overheid de roker als melkkoe gebruikt? Enig idee hoeveel het kost om iemand te behandelen tegen kanker ? Enig idee hoeveel werkdagen er verzuimt worden door extra ziekte tov niet rokers? Enig idee wat dat allemaal kost ? heel veel geld! En daarvoor betaal je als roker. Simpel.
Dat paranoia idee dat de overheid er alleen maar is om de mensen te bedonderen... get real. Daarnaast zijn het over het algemeen de zwevende kiezers die uit onvrede weer is voor de zoveelste keer naar een compleet tegenovergestelde partij zwalken. En daar dan weer gaan klagen over alles wat niet eerlijk is (zoals het verhogen van de prijzen van sigaretten en zorgverzekering).
ik hóef daar niet inhoudelijk op te reageren, omdat het er niet toe doet, en verder ben ik jou geen verdere uitleg verschuldigd..
iemand behandelen tegen kanker is niet goedkoop nee, maar als jij denkt dat iedere roker zoiets te wachten staat (en dan quote ik je nu weer:) get real.. het verhoogt de kans op het ontstaan van.. net als dat uitlaatgassen dat doen (van zowel gemotoriseerde(ja ik leg het wat duidelijker uit voor de wat minder snelle onder ons) vervoersmiddelen als fabrieken).. de zon met zijn uv straling geeft een risico op huidkanker, alcohol en andere middelen zijn ook veroorzakers van kwalen die niet goedkoop op te lossen zijn, van staan krijg je spataderen en douchen droogt de huid uit...
verder staan de kosten t.o.v. de inkomsten totaal niet in verband met elkaar.. t.o.v. van alle accijnzen die binnenkomen kan je meer dan zat de behandelingen betalen, dus dan heb je in mijn ogen nog steeds winst (ook al wordt dat geld niet daarvoor gebruikt, wat wel zo zou moeten zijn)..
de overheid is er niet om mensen te bedonderen, dat heb je idd goed bekeken.. dat laat niet weg dat ze het doet... daar is voldoende over te bevinden, hetzij je liever domweg slikt wat je verteld wordt...
die onvrede onstaat doordat politici zich constant bewijzen van hun incapaciteit en ondoordachte manier van 'problemen aanpakken'... of ze zien het niet, of ze willen het niet zien, of ze zien het maar willen er niks aan doen omdat het hun wel goed uitkomt zo....
hoe dan ook heeft de (huidige) regering niet het beste voor met het volk.. alleen een select deel daarvan....
Ben net in Noorwegen geweest... Rookvrije cafees, disco's en bars... Wat een verademing!!! Echt geweldig. Als ze dat nu eens versnelt invoeren? Thuis komen en niet stinken... Cafe's minder vol? Nee hoor.. Bomvol!
Roken, doe het lekker thuis... dan heeft niemand er last van. Accijnzen omhoog, vind ik niet zo'n noodzaak... daardoor wordt het alleen maar lucratief voor illigale handel.
Klein voorbeeldje van absurde verhoging... als je in engeland woont, 5 pond per pakje ( zo'n 7.50 euro dus) kan je beter het vliegtuig pakken naar kroatie, daar twee sloffen meenemen a 33 euro totaal en weer terug. Hou je 117 euro over voor je ticket. Met ryanair vliegen, en dan hou je nog geld over voor je overnachting en restaurant! Leuk weekendje uit, voorraad peuken voor een tijdje en even veel geld kwijt.
Op donderdag 9 maart 2006 18:02 schreef Pyrate het volgende:
[..]
ik hóef daar niet inhoudelijk op te reageren, omdat het er niet toe doet, en verder ben ik jou geen verdere uitleg verschuldigd..
hoe dan ook heeft de (huidige) regering niet het beste voor met het volk.. alleen een select deel daarvan....
punt 1: Je hoeft mij idd geen uitleg te geven... het is alleen meestal het idee van een discussie dat je inhoudelijk op het discussiepunt in gaat.
punt 2: zoals al eerder aangegeven is politiek iets van strijdige belangen.. daarvoor is het politiek. Je kan dus nooit iedereen tevreden houden, alleen de meerderheid. Als je hierover niet tevreden bent... dan stem je op een partij die er een andere mening op na houd.
ps. het lijkt me wat kort door de bocht om alle politici incompetent te noemen. Ik vraag me af of er mensen dan meer geschikt zijn dan de huidige politici ? Of denk jij dan aan geschikte mensen als de CEO's van bijv. ahold, enron, shell of Worldcom? Of Wiegel met zijn mooie schandaal bij computerbedrijf Copaco. Of Pimmetje ? Het is allemaal niet zo gemakkelijk... maar dat kan je pas bewijzen als je in het kabinet zit.
Op donderdag 9 maart 2006 13:07 schreef tuumke het volgende: zinloos geweld? mensen die dronken zijn of genoeg op hebben en je zomaar de hersens komen inslaan?
Allemaal zaken die, net zoals openbare dronkenschap, strafbaar zijn.. Mag van mij ook hoor. Roken strafbaar stellen.
Maar ik zie meer een verbod in publieksruimtes (ja, dat is inclusief horeaca) en laat de roker voor een zacht prijsje thuis van zijn verslaving genieten. Wel leeftijd naar 21 jaar.
Op donderdag 9 maart 2006 18:27 schreef kodak het volgende:
[..]
En verslaving ook zeker....
als je er mee begint wel ja. Daarnaast kan je best van een rook verslaving afkomen, getuige het feit dat iedereen wel iemand kent die gestopt is met roken.
Op donderdag 9 maart 2006 12:04 schreef Kiegie het volgende: Alles wat vervuilt moet gewoon reteduur worden. Dus ook roken. foto
Eens kijken of je dat nog zegt wanneer er een dikke belasting komt op schijten! Want dat vervuilt ook.
Even serieus nu, want wat Kiegie schrijft kun je natuurlijk moeilijk serieus nemen. Ik ben het met een aantal maatregelen omtrent het roken wel eens. Dat men op de werkplek niet meer mag roken, oké. Er zijn ook niet-rokers die daar last van hebben. Maar dat de rokers dan op een station, BUITEN in de open lucht, bij een rookpaal moeten gaan staan, dat slaat nergens op. En ja, ik ben roker geweest, en ja, ik ben gestopt na twee keer een stevige longontsteking, en nee, als iemand bij mij op bezoek komt die rookt, heb ik daar geen problemen mee, zolang het niet elke 5 minuten een nieuwe peuk is. Ik weet zelf nog veel te goed hoe lekker ik het vond en ben gelukkig niet zo hypocriet om dat te ontkennen. Dat ze het roken duurder willen maken, is gewoon een kwestie van een gat in de schatkist hebben. Het gaat er helemaal niet om dat de mensen stoppen met roken. Welnee, dat levert veel te veel op. En sinds een hele hoop zaken uit de zorgverzekering geschrapt zijn, hoeft de staat zich daar ook niet druk meer over te maken. Nee, dit land is hard op weg om een overgeorganiseerd, betuttelend kloteland te worden. We zullen zien, volgend jaar met de verkiezingen!
Op donderdag 9 maart 2006 17:40 schreef Master_Egg het volgende:
[..]
3e punt ... waar haal je vandaan dat de overheid de roker als melkkoe gebruikt? Enig idee hoeveel het kost om iemand te behandelen tegen kanker ?
Meen me te herinneren dat je daar verzekeringen voor hebt die daarvoor moeten opdraaien...verzekeringen waar de persoon in kwestie ZELF zijn premie aan heeft betaald.
quote:
Enig idee hoeveel werkdagen er verzuimt worden door extra ziekte tov niet rokers?
Bron? Statistieken? Cijfers? Hoor juist bijna nooit in mijn directe omgeving dat rokers langer ziek zijn dan niet-rokers. Daarentegen zijn er ook genoeg niet-rokers die te lamlendig zijn om zich naar hun werk te hijsen puur en alleen omdat ze 'vandaag geen zin hebben'
quote:
Enig idee wat dat allemaal kost ? heel veel geld!
Ziekteverzuim kost inderdaad verdomdes veel, maar als jij niet met cijfertjes komt zal je niet kunnen aantonen dat dat voornamelijk de schuld is van de rokers. Daarnaast draait vaak de werkgever daarvoor op, en niet de overheid... tenzij je voor de staat werkt natuurlijk.
quote:
En daarvoor betaal je als roker. Simpel.
Dat paranoia idee dat de overheid er alleen maar is om de mensen te bedonderen... get real. Daarnaast zijn het over het algemeen de zwevende kiezers die uit onvrede weer is voor de zoveelste keer naar een compleet tegenovergestelde partij zwalken. En daar dan weer gaan klagen over alles wat niet eerlijk is (zoals het verhogen van de prijzen van sigaretten en zorgverzekering). Als het daadwerkelijk op hard beleid maken neer komt, kan je niet iedereen te vriend houden. Dat is politiek -> tegenovergestelde belangen.
Wordt dan es tijd voor de overheid om grondig onderzoeken in te stellen naar de verschillende probleem'groepen' in nederland, waarmee ik dus mensen als: Chronisch zieken, verslaafden (drugs en ja, rokers) e.d. en hoeveel Nederlanders in kwestie dit betreft. Vandaar zou je een stuk harder beleid kunnen maken, blijken de rokers in dusdanige minderheid te zijn dan is jouw punt geldig: de rokers zijn geen melkkoe van de overheid, blijkt deze minderheid aardig tegen te vallen (dan zit ik te denken aan zo'n 20% van de Nederlandse bevolking die full-time rookt), dan heeft jou argument geen poot meer om op te staan. Uit 20% van ruim 16 miljoen mensen valt namelijk een gigantisch slaatje te slaan, iets wat jij, áls het zo zou zijn, dan absoluut niet meer zou kunnen ontkennen. Tekenend daarvoor is sowieso al dat het een verhoging is bovenop een verhoging van enkele jaren terug.
quote:
Kijk nu is wat je er voor terug krijgt van die belastingcenten. Je leeft tenminste niet in een 3e wereld land. Je hebt geen honger. Je krijgt goed onderwijs, wegen, zorg, etc... Maar het is nooit genoeg... het enige wat mensen willen is meer, meer, meer... Als al dat geld wat iedereen nu stopt in sigaretten, een ongezond luxe artikel, zou stoppen in de hulp aan mensen die het echt nodig hebben dan zou er een stuk minder armoede zijn. Maar nee hoor.. altijd klagen dat ze het zo slecht hebben.
Ben ik het eigenlijk niet zo zeer mee eens. Nee, wij hebben geen honger, ja wij hebben allemaal een dak boven ons hoofd. Echter, onderwijs is toch al jaren achteruit aan het gaan in ons kikkerlandje. De zorg wordt alsmaar duurder en de burger moet steeds meer en meer zelf bijlappen aan alle kosten die hun eerder vergoed werden terwijl de lonen steeds meer belastings'ingrepen' krijgen. Mensen verdienen minder en moeten meer betalen, dit zet de meeste rokers in een lastige situatie. Als je een beetje realistisch zou zijn moet je dit ook kunnen inzien. Dan is het natuurlijk makkelijk gezegd dat ze gewoon moeten stoppen met hun smerige gewoonten, maar sommige mensen willen dit dan gewoon niet omdat ze roken daadwerkelijk lekker vinden. Maakt ze dat verantwoordelijk voor hun eigen problemen? Ik ben van mening dat dat niet zo is.. We leven allemaal in een land waar we eigenlijk zouden mogen doen wat ons zelf het prettigste/lekkerste lijkt, zolang het binnen maatschappelijke maatstaven ligt. (geen schapen slachten, joyriden, moorden of weet ik wat). Roken is dit altijd geweest, alleen sinds de eerste persoon een rechtszaak gewonnen heeft tegen een tabaksbedrijf en er wereldwijd 'paniek' onstaan is over het oh zo slechte fenomeen dat 'roken' wordt genoemd, moet iedereen er zomaar mee stoppen.
Dus in plaats van rokers te veroordelen, leef es met ze mee... Zou jij het prettig vinden als jij je lekkerste eten niet meer mocht eten, omdat het slecht zou "kunnen" zijn voor je gezondheid? (ik zeg bewust kunnen... omdat niet iedereen die rookt eronderdoorgaat aan het roken)
En nee... ik ben geen roker...
Als iets wat ik hierboven zei nergens op sloeg... sorry.
Op donderdag 9 maart 2006 11:51 schreef SuperRogier het volgende: Roken beschouw ik eerder als een "luxe artikel" (in de economische zin) in vergelijking tot benzine. Benzine heeft iedereen nodig, dus als dat duurder wordt vind ik dat een slechte zaak.
tenzij je een hartbypass operatie hebt gehad en je een hartstimulatieapparaat (wat n woord foto ) gebruikt die op benzine loopt, is benzine nog altijd een luxe-artikel..... is zoiets nou zo moeilijk?
en een discussie voeren over wat meer luxe is, roken of benzine, is discussie voeren op groep 2 basisschool niveau.....
Tjah, ik als roker ben hier natuurlijk niet blij mee, maar ergens is het natuurlijk wel goed. Misschien dat ik dan een keer zo ver kom dat ik ga stoppen met roken. Schijnbaar ben ik zelf niet sterk genoeg om uit mezelf te stoppen, dus wat stimulatie vanuit Den Haag is misschien zo gek nog niet.
Target the alliance, target the reavers, target everyone... Somebody fire !!!
Op donderdag 9 maart 2006 20:39 schreef prospero het volgende: Tjah, ik als roker ben hier natuurlijk niet blij mee, maar ergens is het natuurlijk wel goed. Misschien dat ik dan een keer zo ver kom dat ik ga stoppen met roken. Schijnbaar ben ik zelf niet sterk genoeg om uit mezelf te stoppen, dus wat stimulatie vanuit Den Haag is misschien zo gek nog niet.
iets zegt mij dat dit druipt van sarcasme..... foto
Op donderdag 9 maart 2006 12:10 schreef sop het volgende: Ik als roker pleit voor het compleet verbieden van roken. De schertsvertoning met het opdrijven van de prijs is niet echt geloofwaardig meer te noemen. De staatskas verrijken over de rug van rokers. Durf dan eens een echt besluit te nemen!
Dit is het zelfde als het verhogen van de accijns op asbestplaten met ettelijke honderden procenten; we weten dat U er kanker van krijgt, maar als we er meer geld aan kunnen verdienen, mag U ze best gebruiken.
Laat mensen gewoon zelf beslissen of ze willen roken of niet, of verbied het gewoon.
Op donderdag 9 maart 2006 12:10 schreef sop het volgende: Ik als roker pleit voor het compleet verbieden van roken. De schertsvertoning met het opdrijven van de prijs is niet echt geloofwaardig meer te noemen. De staatskas verrijken over de rug van rokers. Durf dan eens een echt besluit te nemen!
Dit is het zelfde als het verhogen van de accijns op asbestplaten met ettelijke honderden procenten; we weten dat U er kanker van krijgt, maar als we er meer geld aan kunnen verdienen, mag U ze best gebruiken.
Laat mensen gewoon zelf beslissen of ze willen roken of niet, of verbied het gewoon.
hier ben ik het dus helemaal mee eens (ik rook ook stevig) dit heeft allemaal geen effect, gewoon compleet verbieden, alles uit de handel.
Op donderdag 9 maart 2006 14:37 schreef mediatron het volgende: Mijn moeder van 73 rookt nog lekker elke dag een paar sigaartjes , dood de bactiereen zegt ze altijd en als ik niet meer rook dan ga ik veel eten en dat is ook weer niet goed voor je lichaam. Ze geeft toe dat ze verslaafd is maar ze begrijpt niet waarom drugsverslaafden gratis heroïne krijgen en rokers geen gratis sigaretten.
Roken is inderdaad slecht, máár verbiedt het aub niet in de horeca... dan ruik je het zweet en bierscheten van alle andere gasten (die je normaal ook inademt... maargoed foto )
...als je hier niet tegen kan, trek je je zwarte kous maar over je hoofd :)
Op donderdag 9 maart 2006 21:43 schreef MrKickass het volgende: Roken is inderdaad slecht, máár verbiedt het aub niet in de horeca... dan ruik je het zweet en bierscheten van alle andere gasten (die je normaal ook inademt... maargoed foto )
dan moeten daar ook belastingen over worden geheven foto
Op donderdag 9 maart 2006 14:19 schreef RemcoDelft het volgende: Die leeftijdsgrens moet gewoon jaarlijks een jaartje omhoog. Roken heeft geen enkel nut, laat de huidige verslaafden fijn verder roken, en verbiedt jongeren er tot hun dood aan te beginnen. Klaar.
Op donderdag 9 maart 2006 11:46 schreef Knip het volgende: Goed idee. Laat er ook een deel van de tabaksaccijns direct besteed worden aan de behandeling van rokersgerelateerde zieken.
Zou wel een erg vet idee zijn maar ik denk niet dat ze zo slim zijn.
ten tweede, het feit dat je afkeurend reageert op het verwijzen naar dingen die minstens net zo, of misschien wel schadelijker zijn voor de gezondheid, laat zien dat je met iig meer dan twee maatstaven rekent.. wat natuurlijk van de/het zotte(n) is...
ten derde, niet iedereen die rookt is per definitie verslaafd.. of iig, ervaart het niet als verslaving.. ik kan gerust een dag, of zelfs meer zonder ook maar een sigaret aan te raken.. het enige verslavende is in de eerste instantie dan ook psychisch (wat mij betreft iig).. ik kan me iig niet herinneren dat ik ooit het gevoel heb gehad dat mn lichaam nicotine 'moest' hebben, en toch ben ik al ruim 7 jaar een 'roker'...
Combativness is holiness;
Destructiveness is faithfullness;
Deadliness is devoutness.
Het gaat er niet om af roken nu slecht of niet slecht is maar dat het duurder wordt.
als de benzine prijzen stijgen (accijns) klaagt heel nederland steen en been. Maar als je rook moet je alles maar pikken van de overheid
| Canon 50D & BG-E2N | FanCier WT6300s Tripod |
| Canon 17-85 IS USM | Pentacon 135mm 2.8 |
regel 1) respecteer een mening van een ander.
regel 2) staat je dat niet aan leg dan je eigen mening goed uit.
Dat dan zonder te schelden!!!
| Canon 50D & BG-E2N | FanCier WT6300s Tripod |
| Canon 17-85 IS USM | Pentacon 135mm 2.8 |
Laat die vent maar zwetsen, ik neem hem echt niet serieus.
Heeft dat kut-kabinet weet geld nosig, verzinnen ze weer zoiets.
Doe ff lekker normaal.
ten tweede... sorry ik begrijp je niet foto
ten derde... verslaafd of niet, het doet er niet toe, je rookt. Roken is schadelijk en daarvoor moet je betalen in de vorm van een duur sigaretten pakje. Dat is de situatie. Kies je er voor om te roken dan kies je voor veel geld uit geven aan sigaretten, dat is evident. Dat is jouw keuze...
als het hoger word moet ik dan maar ff via me broer belasting vrije sigaretten sloffe halen foto heheheheh zo gepiept zo gedaan
[off-topic]
Wat betreft je punt over benzine. Sja idd dan klaagt bijna iedereen steen en been. Maar dat neemt nog niet weg dat er niet voor betaald wordt. Benzine wordt schaars en daardoor duurder.. valt niks aan te veranderen. Het enige wat je eraan kan doen is zuinig en bewust omgaan met brandstof. Maar mensen zullen moeten leren leven met hogere kosten voor brandstof... klagen heeft geen zin.
Het geld kan maar 1 keer besteed worden het is dus maar waar je je prioriteit legt...
- Transport (benzine)
- Zorg
- Wonen
- Sport
- Onderwijs
Als je wil dat er meer voor het 1 beschikbaar is gaat het er bij de ander vanaf. Dus wil jij goedkoper in je auto kunnen rijden, dan moet het er bij bijv. bij zorg vanaf. Het zou dus dan schelen als er minder geld wordt uitgegeven aan onnodig zieken mensen (bijv. door roken). Tenzij ze hiervoor zelf betalen maar dan is het hun keuze.
[/off-topic]
verder gaat het wel degelijk om geld aangezien je een boete
krijgt als je slaolie bij de aldie koopt en deze voor je auto gebruikt.
Hoogervorst heeft rokers nodig maar rokers hebben Hoogervorst niet nodig foto
Ohw nee mijn papa is niet zo'n huillie over roken.
Ontopic: Vind het niet echt kunnen. Rook zelf en snap best dat niet-rokers last van me kunnen hebben. Houd daar ook altijd rekening mee. Maar ik ben gewillig een roker, dus waarom mij zo hard t leven zuur maken? Als ik wil stoppen stop ik wel vanzelf en niet door het nog duurder te maken. Begin een beetje Engelse praktijken te worden...
Openbare ruimtes moeten rookvrij worden, vanwege de schadelijke rook. Laten we het anders doen, ipv het volk betuttelen. Betere ventilatiesystemen, met meer verversingscapaciteit. Maar nee... dat zou meer kosten. Dus?
Prijzen omhoog. Een slimme manier om het volk weer te laten betalen voor een wanpolitiek. Ik ben het helemaal zat... De leden zitten door ons in het kabinet, vertegenwoordigen ons!. En laten ons! meer betalen... terwijl het voor hun geen reet uit maakt. Verdienen genoeg!
Als mensen zich vol vreten met vette dingen (zie maar hoeveel er uit de muur getrokken wordt bij "smullers") is dit ook schadelijk voor het lichaam.
Als mensen zich vol stoppen met alcoholische dranken zijn ze een gevaar voor zichzelf (dat interesseerd me niet) maar zijn tevens meer een bedrijging voor de mede mens dan een sigartje mee-roken.
De werkplekken zijn rookvrij, treinen/vliegtuigen, bepaalde openbare ruimtes... Zo is het genoeg en de prijzen zijn al dik gestegen en de rokers blijven toch wel betalen. Als je het maar geleidelijk doet, dan valt het niet op.
zo moeilijk was het nou ook weer niet... ja, maar het gaat dus om het feit dat tabak(sgoederen) gebruikt word(t)/(en) als melkkoe voor de staatsschuld en voor het financieren voor nutteloze ondoordachte campagnes die alleen averechts werken en de burger irriteert t.o.v. de overheid, i.p.v. dat ze het om morele redenen doen.. want laten we eerlijk zijn, moraal heeft deze overheid niet, of ze heeft het iig op maximaal half stok staan....(met als onderschrift dat het moraal dood is)
men mag juist blij zijn dat er rokers zijn om op te 'teren', want anders waren de brandstof- en alcoholaccijnzen en andere belasting vele malen hoger geweest om de tekorten te compenseren...
m.a.w., als iedereen op zou houden met roken, of iig een heel stuk minder mensen zouden gaan roken, dan springen jullie hoog en laag vanwege de verhogingen in andere sectoren... foto
3e punt ... waar haal je vandaan dat de overheid de roker als melkkoe gebruikt? Enig idee hoeveel het kost om iemand te behandelen tegen kanker ? Enig idee hoeveel werkdagen er verzuimt worden door extra ziekte tov niet rokers? Enig idee wat dat allemaal kost ? heel veel geld! En daarvoor betaal je als roker. Simpel.
Dat paranoia idee dat de overheid er alleen maar is om de mensen te bedonderen... get real. Daarnaast zijn het over het algemeen de zwevende kiezers die uit onvrede weer is voor de zoveelste keer naar een compleet tegenovergestelde partij zwalken. En daar dan weer gaan klagen over alles wat niet eerlijk is (zoals het verhogen van de prijzen van sigaretten en zorgverzekering). Als het daadwerkelijk op hard beleid maken neer komt, kan je niet iedereen te vriend houden. Dat is politiek -> tegenovergestelde belangen.
Kijk nu is wat je er voor terug krijgt van die belastingcenten. Je leeft tenminste niet in een 3e wereld land. Je hebt geen honger. Je krijgt goed onderwijs, wegen, zorg, etc... Maar het is nooit genoeg... het enige wat mensen willen is meer, meer, meer... Als al dat geld wat iedereen nu stopt in sigaretten, een ongezond luxe artikel, zou stoppen in de hulp aan mensen die het echt nodig hebben dan zou er een stuk minder armoede zijn. Maar nee hoor.. altijd klagen dat ze het zo slecht hebben.
fotofoto Volgens mij stroomt er dan zoveel geld binnen dat niemand nog meer dan een kleine 10e moet dokken voor de basis verzekering foto
iemand behandelen tegen kanker is niet goedkoop nee, maar als jij denkt dat iedere roker zoiets te wachten staat (en dan quote ik je nu weer:) get real..
het verhoogt de kans op het ontstaan van.. net als dat uitlaatgassen dat doen (van zowel gemotoriseerde(ja ik leg het wat duidelijker uit voor de wat minder snelle onder ons) vervoersmiddelen als fabrieken).. de zon met zijn uv straling geeft een risico op huidkanker, alcohol en andere middelen zijn ook veroorzakers van kwalen die niet goedkoop op te lossen zijn, van staan krijg je spataderen en douchen droogt de huid uit...
verder staan de kosten t.o.v. de inkomsten totaal niet in verband met elkaar.. t.o.v. van alle accijnzen die binnenkomen kan je meer dan zat de behandelingen betalen, dus dan heb je in mijn ogen nog steeds winst (ook al wordt dat geld niet daarvoor gebruikt, wat wel zo zou moeten zijn)..
de overheid is er niet om mensen te bedonderen, dat heb je idd goed bekeken.. dat laat niet weg dat ze het doet... daar is voldoende over te bevinden, hetzij je liever domweg slikt wat je verteld wordt...
die onvrede onstaat doordat politici zich constant bewijzen van hun incapaciteit en ondoordachte manier van 'problemen aanpakken'... of ze zien het niet, of ze willen het niet zien, of ze zien het maar willen er niks aan doen omdat het hun wel goed uitkomt zo....
hoe dan ook heeft de (huidige) regering niet het beste voor met het volk.. alleen een select deel daarvan....
Kentucky Fried Cruelty
Roken, doe het lekker thuis... dan heeft niemand er last van. Accijnzen omhoog, vind ik niet zo'n noodzaak... daardoor wordt het alleen maar lucratief voor illigale handel.
Klein voorbeeldje van absurde verhoging... als je in engeland woont, 5 pond per pakje ( zo'n 7.50 euro dus) kan je beter het vliegtuig pakken naar kroatie, daar twee sloffen meenemen a 33 euro totaal en weer terug. Hou je 117 euro over voor je ticket. Met ryanair vliegen, en dan hou je nog geld over voor je overnachting en restaurant! Leuk weekendje uit, voorraad peuken voor een tijdje en even veel geld kwijt.
punt 2: zoals al eerder aangegeven is politiek iets van strijdige belangen.. daarvoor is het politiek. Je kan dus nooit iedereen tevreden houden, alleen de meerderheid. Als je hierover niet tevreden bent... dan stem je op een partij die er een andere mening op na houd.
ps. het lijkt me wat kort door de bocht om alle politici incompetent te noemen. Ik vraag me af of er mensen dan meer geschikt zijn dan de huidige politici ? Of denk jij dan aan geschikte mensen als de CEO's van bijv. ahold, enron, shell of Worldcom? Of Wiegel met zijn mooie schandaal bij computerbedrijf Copaco. Of Pimmetje ? Het is allemaal niet zo gemakkelijk... maar dat kan je pas bewijzen als je in het kabinet zit.
Maar ik zie meer een verbod in publieksruimtes (ja, dat is inclusief horeaca) en laat de roker voor een zacht prijsje thuis van zijn verslaving genieten. Wel leeftijd naar 21 jaar.
Even serieus nu, want wat Kiegie schrijft kun je natuurlijk moeilijk serieus nemen. Ik ben het met een aantal maatregelen omtrent het roken wel eens. Dat men op de werkplek niet meer mag roken, oké. Er zijn ook niet-rokers die daar last van hebben. Maar dat de rokers dan op een station, BUITEN in de open lucht, bij een rookpaal moeten gaan staan, dat slaat nergens op. En ja, ik ben roker geweest, en ja, ik ben gestopt na twee keer een stevige longontsteking, en nee, als iemand bij mij op bezoek komt die rookt, heb ik daar geen problemen mee, zolang het niet elke 5 minuten een nieuwe peuk is. Ik weet zelf nog veel te goed hoe lekker ik het vond en ben gelukkig niet zo hypocriet om dat te ontkennen.
Dat ze het roken duurder willen maken, is gewoon een kwestie van een gat in de schatkist hebben. Het gaat er helemaal niet om dat de mensen stoppen met roken. Welnee, dat levert veel te veel op. En sinds een hele hoop zaken uit de zorgverzekering geschrapt zijn, hoeft de staat zich daar ook niet druk meer over te maken. Nee, dit land is hard op weg om een overgeorganiseerd, betuttelend kloteland te worden. We zullen zien, volgend jaar met de verkiezingen!
Meen me te herinneren dat je daar verzekeringen voor hebt die daarvoor moeten opdraaien...verzekeringen waar de persoon in kwestie ZELF zijn premie aan heeft betaald. Bron? Statistieken? Cijfers? Hoor juist bijna nooit in mijn directe omgeving dat rokers langer ziek zijn dan niet-rokers. Daarentegen zijn er ook genoeg niet-rokers die te lamlendig zijn om zich naar hun werk te hijsen puur en alleen omdat ze 'vandaag geen zin hebben' Ziekteverzuim kost inderdaad verdomdes veel, maar als jij niet met cijfertjes komt zal je niet kunnen aantonen dat dat voornamelijk de schuld is van de rokers. Daarnaast draait vaak de werkgever daarvoor op, en niet de overheid... tenzij je voor de staat werkt natuurlijk. Wordt dan es tijd voor de overheid om grondig onderzoeken in te stellen naar de verschillende probleem'groepen' in nederland, waarmee ik dus mensen als: Chronisch zieken, verslaafden (drugs en ja, rokers) e.d. en hoeveel Nederlanders in kwestie dit betreft. Vandaar zou je een stuk harder beleid kunnen maken, blijken de rokers in dusdanige minderheid te zijn dan is jouw punt geldig: de rokers zijn geen melkkoe van de overheid, blijkt deze minderheid aardig tegen te vallen (dan zit ik te denken aan zo'n 20% van de Nederlandse bevolking die full-time rookt), dan heeft jou argument geen poot meer om op te staan. Uit 20% van ruim 16 miljoen mensen valt namelijk een gigantisch slaatje te slaan, iets wat jij, áls het zo zou zijn, dan absoluut niet meer zou kunnen ontkennen. Tekenend daarvoor is sowieso al dat het een verhoging is bovenop een verhoging van enkele jaren terug. Ben ik het eigenlijk niet zo zeer mee eens. Nee, wij hebben geen honger, ja wij hebben allemaal een dak boven ons hoofd. Echter, onderwijs is toch al jaren achteruit aan het gaan in ons kikkerlandje. De zorg wordt alsmaar duurder en de burger moet steeds meer en meer zelf bijlappen aan alle kosten die hun eerder vergoed werden terwijl de lonen steeds meer belastings'ingrepen' krijgen.
Mensen verdienen minder en moeten meer betalen, dit zet de meeste rokers in een lastige situatie. Als je een beetje realistisch zou zijn moet je dit ook kunnen inzien. Dan is het natuurlijk makkelijk gezegd dat ze gewoon moeten stoppen met hun smerige gewoonten, maar sommige mensen willen dit dan gewoon niet omdat ze roken daadwerkelijk lekker vinden. Maakt ze dat verantwoordelijk voor hun eigen problemen? Ik ben van mening dat dat niet zo is.. We leven allemaal in een land waar we eigenlijk zouden mogen doen wat ons zelf het prettigste/lekkerste lijkt, zolang het binnen maatschappelijke maatstaven ligt. (geen schapen slachten, joyriden, moorden of weet ik wat). Roken is dit altijd geweest, alleen sinds de eerste persoon een rechtszaak gewonnen heeft tegen een tabaksbedrijf en er wereldwijd 'paniek' onstaan is over het oh zo slechte fenomeen dat 'roken' wordt genoemd, moet iedereen er zomaar mee stoppen.
Dus in plaats van rokers te veroordelen, leef es met ze mee... Zou jij het prettig vinden als jij je lekkerste eten niet meer mocht eten, omdat het slecht zou "kunnen" zijn voor je gezondheid? (ik zeg bewust kunnen... omdat niet iedereen die rookt eronderdoorgaat aan het roken)
En nee... ik ben geen roker...
foto
en een discussie voeren over wat meer luxe is, roken of benzine, is discussie voeren op groep 2 basisschool niveau.....
foto inderdaad, zit wat in.
edit: zowel vervuiler als gebruiker foto
Prachtig idee fotofoto
(was alleen ff te lui om je quote te zoeken foto )
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken