In Memoriam: Ayrton Senna da Silva
Ronde 6 van de Grand Prix van Imola in 1994 werd hem fataal. En tot op heden is nog steeds niet duidelijk waardoor het dodelijke ongeval is veroorzaakt. Uit de zwarte doos van de auto is gebleken dat Senna de muur raakte met een snelheid van 220 km/u. Na 1,8 seconden stond de auto stil.
Het onderzoek naar de oorzaak van het ongeval richtte zich eerst op de stuurkolom. Er zou een dunnere stuurpen gebruikt zijn om Senna meer ruimte te geven bij het instappen. Deze dunnere stuurpen zou gescheurd zijn, waardoor het sturen onmogelijk werd. De monocock van de wagen was echter intact. Een deel van de voorwielophanging brak af en doorboorde de helm van Senna. De auto kan niet als hoofdoorzaak worden gegeven.
Ook heeft de Italiaanse justitie met de officials gesproken om uit te zoeken of de leeftijd van de baan meegespeeld kon hebben. De layout van de baan was sinds 1981 niet meer veranderd. De coureurs hadden geklaagd dat er veel stof op de baan lag en dat de baan glad was. Op de plaats waar een betonnen muur stond moeten volgens de huidige regelgeving lange uitloopstroken zijn. De bocht Tamburello was in 1994 een van de snelste bochten.
Psychologisch zou Senna ook niet in topconditie zijn. Nadat Roland Ratzenberger dodelijk verongelukte in de training op 30 april heeft dr. Sid Watkins Senna geadviseerd te overwegen niet te gaan rijden. Hier staat weer tegenover dat Senna wel de pole positie wist te pakken in de kwalificatie.
De druk op de Braziliaan was ook groot. Hij had verwacht zonder al te veel problemen zijn vierde wereldtitel te kunnen veroveren. Senna reed in 1994 voor Williams, en dat team was de twee jaar daarvoor oppermachtig. Door aanpassingen in de regelgeving bleek de auto niet meer de klasse te hebben waar met op rekende. Ook de opkomst van Benneton en Michael Schumacher was verrassend.
Om de Duitser voor te blijven probeerde Senna veel. Zo bleef hij dingen aan de auto veranderen. De auto leek zo laag te staan dat deze door de hobbels in Tamburello de grond raakte.
Meerdere coureurs, waaronder Senna, waren van mening dat de Safety Car ook gevaar opleverde. De vrij lage snelheid zou ervoor zorgen dat de temperatuur in de banden teveel daalde waardoor ze niet goed meer zouden werken bij de veel hogere racesnelheden. Het is mogelijk dat de angst van de coureurs bewaarheid werd. De eerste vijf ronden van de race werden achter de Safety Car verreden. In ronde zes werd op racesnelheid gereden, de eerste bocht was de snelle bocht Tamburello.
Het is mogelijk dat door de vijf ronden achter de Safety Car de druk in de banden zodanig gezakt is dat de grip werd verminderd. Maar het zou ook kunnen dat een lage bandenspanning de auto nog verder heeft verlaagd en dat de auto daardoor van de baan schoot op een van de hobbels in Tamburello. Theorieën zijn er te over, maar verklaringen blijven ontwijkend. De oorzaak zal wel nooit helemaal duidelijk worden. Het risico van racen is dat de kans aanwezig is dat de auto niet die route volgt die je als coureur in gedachten hebt.
Toch wil de Italiaanse justitie een schuldige aanwijzen. Het team Williams, haar technisch directeur Patrick Head en de toenmalige hoofd ontwerper, Adrian Newey, zijn al een keer van vervolging wegens doodslag ontslagen. Dit is nu ongedaan gemaakt door de Hoge Raad, die van mening is dat het proces opnieuw gedaan moet worden. Williams kan weinig meer dan accepteren dat de rechtszaak die het team al bijna ¤ 4 miljoen heeft gekost opnieuw moet worden gedaan.
De autoriteiten hadden niet veel tijd om een nieuwe vervolging te starten, ook een nieuwe vervolging moest binnen tien jaar na het ongeval gestart worden. Op 2 april 2004, negen jaar en elf maanden nadat Senna het leven liet, is de zaak heropend. Een zaak die de wereld van Formule 1, de nabestaanden van Senna, het team Williams en vele fans willen laten rusten.
Vandaag zendt National Geographic om 19.00 uur een documentaire uit over de dood van Ayrton Senna.
Tekst: Arjan (Light), meer F1-nieuws vind je natuurlijk op de FOK!F1manager