Philips roept miljoen Senseo's terug

Elektronicaconcern Philips roept een groot aantal koffiezetapparaten van het Senseo-model terug, vanwege een veiligheidsrisico. Het gaat in totaal om een paar miljoen apparaten waarvan één miljoen stuks in Nederland. Dat zei Harry Hendriks, directeur Philips Nederland vandaag. In totaal heeft Philips wereldwijd ruim 25 miljoen Senseo's verkocht.

Het probleem kan optreden bij een combinatie van zware kalkafzetting en een haperend veiligheidsmechanisme. Door de kalkafzetting kan een ventiel worden geblokkeerd, waardoor de druk die in het apparaat wordt opgebouwd niet kan ontsnappen. In combinatie met een haperend veiligheidsmechanisme zouden onderdelen in het rond kunnen gaan vliegen, aldus Hendriks.

Er is volgens hem "een heel klein" veiligheidsrisico van drie op een miljoen per jaar. Tot nu toe heeft zich in Nederland één storing voorgedaan, welke geen letselschade tot gevolg had. Ook buiten Nederland is een aantal storingen gemeld.

"We willen koste wat kost voorkomen dat schade zich wel voordoet en gaan daarom vrijwillig over tot zo'n omvangrijke actie", zei Hendriks.

De storing kan optreden bij bepaalde Senseo-modellen die geproduceerd zijn tussen juli 2006 en november 2008. Philips publiceert morgenochtend advertenties in diverse dagbladen waarin het meer informatie verstrekt over de exacte modellen en vervolgstappen voor de eigenaren van een apparaat.

Consumenten die een risico-apparaat bezitten, kunnen bij Philips meteen een ontkalkingssetje aanvragen. Zij ontvangen kort daarna een doos, waarin ze hun apparaat kunnen opsturen. Vervolgens wordt de boiler van de Senseo vervangen, waardoor het probleem wordt verholpen. Al met al duurt dit proces volgens Hendriks een paar weken.

Op de site van Senseo kun je controleren of jouw Senseo teruggestuurd moet worden.


Foutje, bedankt.  (foto: ANP)