Nieuws
Streekbussen rijden niet
In de steden Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Dordrecht, in de Achterhoek en een klein deel van Friesland rijden wel bussen. De chauffeurs daar vallen onder een andere cao.
De tweedaagse staking volgt op de publieksvriendelijke acties van de afgelopen feestdagen. Toen controleerden de chauffeurs de kaartjes niet en konden mensen gratis reizen. Voor later deze maand staan nog meer acties op stapel. Dan is op enkele dagen dagen het vervoer tijdens de spits gratis en rijden buiten de spits geen bussen.
zie ook:
http://www.reiziger.conne(...)6944/contentid=22861
Ben ik ff blij met me auto-tje!
Al zullen die kids het niet erg vinden foto
14 en 15 mei: volledige staking; geen mogelijkheid met de bus te reizen!
20, 21 en 22 mei: in de spits gratis vervoer, buiten de spits geen vervoer.
27, 28 en 29 mei: in de spits gratis vervoer, buiten de spits geen vervoer.
Mooi klote dus!!!!
Denk ik even met de trein te gaan, rijdt die ook niet foto. Valt ook onder connexxion, jezus. Kan ik eerst kilometer of 20 fietsen om de trein te kunnen pakken. Ideaal!
Ook leuk dat ze nog meer gaan staken later deze maand.
Voor sommige mensen zit er gewoon niet meer in... Daar al eens over nagedacht? foto
En ik ben persoonlijk altijd erg blij met de buschaffeur. Aangezien ik 2 keer in de week 3 uur in de bus zit om op stage te komen. Zou het niet willen fietsen..
ik hoop dat de rechter deze stakingen gaat verbieden, en dat de buschauffeurs een salarisverlaging krijgen wegens ontoelaatbaar gedrag
al vind ik de jaarlijkse stakingen beetje overdreven, neemt de charme van een staking af.
Nou ja, het weer is nog goed dus een stukkie lopen was ook niet verkeerd.
Maar wel raar dat overal alleen over streekbussen wordt gesproken foto
Dit is niet meer normaal opkomen voor je rechten, dit is het naaien van je eigen klanten! En ze komen er godverdomme nog mee weg ook omdat ze een monopolie hebben!! Iedere normale organisatie die zoiets flikt gaat KEIHARD failliet.
Hun kinderen moeten ook eten en naar school,(tenzij ze op de tu delft zitten)dit is toch vaak een laatste oplossing.
i love my car (L)
Persoonlijk ken ik de details niet van dit conflict, maar staken is een inderdaad een recht en blijkbaar vinden zowel vakbonden als chauffeurs dat de chauffeurs niet voldoende gewaardeerd worden voor hun werk en de publieksvriendelijke acties hebben niks geholpen, dan maar harde actie. foto
Ik stond vanochtend ook voor niks te wachten bij de bushalte, waardoor ik uiteindelijk 45 minuten te laat op werk ben gekomen. Vervelend, maar ik overleef het wel.
what the fuck zijn de spitsuren van bussen :S, of gaat het om algemene spitsuren, zoja hoe laat zijn die dan??? :$
En als ze hun eigen werkgever bankroet maken, hebben ze helemaal geen werk meer, nu hebben ze namelijk niet de kosten van het brandstof e.d , Als de werkgever gewoon netjes een loonsverhoging zou geven hebben wij ook geen last van stakingen, ze werken er immers hard genoeg voor lijkt mij, alles word gewoon steeds duurder verschillende belastingen, boodschappen, studies en zo kan ik nog wel ff doorgaan, dat geld moet toch ergens vandaan komen.
Hard werken?? Ze zitten allleen maar de hele dag op hun luie reet foto
Ten eerste valt het met het lage salaris wel mee. Jij begint erover dat ze hun kinderen eten moeten kunnen geven en naar school moeten laten gaan, ze verdienen echt niet zo weinig dat ze geen eten kunnen kopen foto Ten tweede kost ook deze actie hun werkgever enorm veel geld, aangezien er totaal geen inkomsten binnenkomen. Als ze echt niet de intentie hebben om de werkgever failliet te krijgen (zoals jij stelt), dan gingen ze wel op hun vrije dag staken... Ten derde krijgen ze wel degelijk een hoger salaris. Ze hebben een aanbod gehad van 12! procent extra, waarvan 11,5 procent over drie jaar en een half procent eenmalig. Lijkt me niet echt slecht he foto Dus dat je stelt dat 'ze niet netjes een loonsverhoging doorvoeren' is dan ook klinkklare onzin... foto
Dat het tegenwoordig weer vaker voorkomt is denk ik eerder een teken aan de wand dan een rage.
Die lui schijnen niet door te hebben dat de klant de ENIGE reden is dat ze uberhaupt salaris krijgen.
Maar die publieksvriendelijke acties hebben ze één dag gedaan en toen hielden ze het weer voor gezien. Da's natuurlijk bullshit, zoiets moet je gewoon net zolang blijven volhouden tot die werkgever over de brug komt. Als ze zich echt zo onderbetaald voelen staat het ze natuurlijk vrij om een baan te zoeken waar hun capaciteiten WEL op waarde worden geschat.
Okee, dan maar een vrije dag fotofoto
@ smeagol:
Fout.. ze hebben 4 dagen die publieksvriendelijke acties gedaan.. alleen je hebt er zelf misschien niets van gemerkt omdat niet iedere buschauffeur bij de FNV is aangesloten.. dus kan hij/zij geen actie voeren of staken..
Dit is niet de kant die ik uit wil in de toekomst.
Als dit namelijk in andere landen gebeurt is het o zo erg. foto
http://www.arriva.nl/page.php?id=2242
Best wel bagger ja, maarja chauffeurs hebben het ook niet te best al mag ik de verhalen van die beste mensen horen. Lijn 90 naar Utrecht is nu echt bagger nu half Utrecht opengebroken ligt.
Maar niet als de bus dus door de stad van en naar aalsmeer rijdt, dan is het godverdomme weer een streekbus foto
Zat ik daar weer te wachten voor niks foto
+ deze wereld is niet gemaakt voor ...... +
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
foto
Ja, helemaal mee eens, dat is echt voor iedereen een oplossing, zeker als je stage loopt. Dat is namelijk áltijd in de buurt en studenten hebben áltijd een auto, bovendien werken hun 'auders' ( foto ) zelf nóóit.
Zucht.
We hebben hier gewoon te maken met tuig van de richel. Als je 11,5 procent over drie jaar niet genoeg vindt, dan ga je inderdaad maar ergens anders werken.
En ik denk dat ze niet met ze allen gaan staken omdat ze het zo goed hebben of wel?
En van iedereen die zegt hadden ze maar een vak moeten leren word ik ook een beetje moe, mensen moeten het niet gaan proberen het te reflecteren naar hun eigen leven, verchillende mensen staan in verschillende situaties, een chirurg, politici, piloot, etc is per definitie niet belangrijker voor de maatschappij, hij kan voor sommige mensen meer betekenen, en hij heeft hard en lang geleerd dus hoort hij ook wat meer centjes te krijgen, maar meer mensen hebben baat bij een chauffeur dan een piloot. foto
Ook ik staak vrolijk mee! Wat alleen in de media verteld wordt, is dat wij 12% loonsverhoging willen. mja Gister in de kantine las ik het FNV blaadje, de werkgevers hebben 20% geboden, echter accepteren wij dit niet om de simpele reden omdat WIJ, chauffeurs:
- 17 ATV dagen moeten inleveren (zoek maar op wat het betekent @ google) (-8% loon)
- gebroken diensten verlengen naar 13 uur (zoek ook maar op) (- 3.5% loon)
- 15min van de pauze onbetaald (dus nog langer pauze houden etc etc etc, dus alsnog te laat)( -3.25% loon)
-Bijlage 11 (zoek ook maar op) (-2% loon)
20% - (8%+2.25%+3.25%+2% = 16%) = 4% daadwerkelijke loonsverhoging over een periode van 3 jaar! dat is dus net wat meer dan 1,3% per jaar.
Tevens hebben wij 6 dagen een klantvriendelijke actie gehad, waarin veel reizigers het goed oppakte en ook meehoopte dat de werkgevers wat fatsoenlijks bieden. Hierboven en @ andere topics klagen zoveel mensen over sjaggi chauffeurs etc, persoonlijk wordt ik er ook niet bepaald vrolijker op als ik de reacties zo lees. Alleen klantvriendelijke acties voeren heeft geen zin, ookal lopen de werkgevers ongeveer 1.000.000 euro mis, de werkgevers moeten dit dus betalen uit eigen zak! Maar we reden nog wel, doen we dat niet, dan legt de opdrachtgever (stadsregio, provincie, gemeente ofnetwat) een boete op, die vele malen hoger is dan die klantvriendelijke acties. Doormiddel van deze boetes zullen werkgevers eerder geneigt zijn een fatsoenlijk bod te bieden en niet die miezerige 1.3% per jaar. overigens hebben wij als chauffeurs de laatste loonsverhoging 13! jaar geleden gekregen en lopen we 10% achter op de andere arbeidsbranches, dus het is inderdaad wel eens tijd voor een goede verhoging.
Voor de zeikerds die van mening zijn dat een buschauffeur maar had moeten studeren, ikzelf studeer momenteel ook nog. Ik ga nog met goede zin naar mijn bijbaan en hoop dit te kunnen blijven doen en ook wat meer steun van de reizigers te krijgen, waardoor het ook voor ons motiverend is om te BLIJVEN rijden ipv nog meer stakingen te gaan doen. Tevens is het vak buschauffeur echt letterlijk een vak! en onderschat het niet, want het is waarschijnlijk zwaarder dan je eigen werk, niet alleen lichamelijk, maar geestelijk ontzettend zwaar. Een dienst van 8,5 uur, allemaal van die sjaggi mensen zoals jullie hierboven, die 0,0 respect hebben en alle idiote wegMISbruikers proberen te ontwijken en alle andere gevolgen van dien. Het behoort tot een van de zwaarste beroepen in Nederland en wat meer respect voor ons, zou in eerste instantie op z'n plaats zijn.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken