Bedrijven vuistdiep in kandidaten VS

Icoon AmerikaBedrijven blijken vuistdiep in de campagnes van de Amerikaanse presidentskandidaten voor 2008 te zitten. Vooral financiële instellingen gooien de kandidaten aan zowel Democratische als Republikeinse zijde dood met geld. De naam van zakenbank Goldman Sachs komt veelvuldig voor op de hoogste plaatsen in de lijsten.

Zelfs het mediaconglomeraat News Corporation spendeert bijna 100.000 dollar aan de campagne van Hillary Clinton. Opvallenden bij Democraat Barack Obama zijn een tweetal universiteiten die samen ruim een kwart miljoen voor de 'zwarte' presidentskandidaat overhebben. Het advocatenkantoor Bracewell & Giuliani stort 103.000 dollar in de kas van presidentskandidaat en mede-eigenaar Rudy Giuliani.

De libertarische Ron Paul doet het slecht bij de bedrijven. Zijn niet-particuliere donaties komen vooral van softwarebedrijven en het Amerikaanse leger, waarschijnlijk vanwege zijn felle kritiek op het defensiebeleid van Bush. Toch weet Ron Paul op dit moment evenveel fondsen te werven als zijn tegenstanders: de campagnekas van Paul staat de laatste maanden roodgloeiend door giften van Amerikaanse burgers.

Op 5 november zamelden Ron Paul-supporters binnen 24 uur een recordbedrag van 4,3 miljoen dollar in. Andere kandidaten die na dit succes een zelfde soort actiedag organiseerden faalden jammerlijk: presidentskandidaat Fred Thompson haalde op zijn dag slechts 8.200 dollar binnen. Obama wist op zijn actiedag 4.640 dollar op te halen.


Amerikaanse particulieren mogen maximaal 2.300 dollar storten

Bezoek ook het forum eens voor meer over de Amerikaanse voorverkiezingen.