Nieuwe dienstregeling NS gaat in
Het aantal treintypes gaat van drie naar twee, te weten de sprinter en de intercity. De sneltreinen verdwijnen. De NS, die dagelijks 1,1 miljoen mensen vervoert, wil de betrouwbaarheid en de capaciteit op het spoor verbeteren. De oude basisdienstregeling uit 1970 voldeed niet meer.
Volgens het nieuwe spoorboekje rijden dagelijks tweehonderd treinen meer om de aanhoudende reizigersgroei op te vangen. Het spoorbedrijf verwacht dit jaar 7 procent meer klanten.
Van het extra aanbod profiteren vooral de reizigers in het westen en het zuiden: in de Randstad vertrekt op de meeste verbindingen elk kwartier een trein. Erop achteruit gaan vooral reizigers daarbuiten.
De megaoperatie die het al veelbesproken nieuwe spoorboekje betekent, zal volgens de NS zelf onvermijdelijk aanloopproblemen en vertragingen geven. Er worden dan ook meer mensen en meer materieel, waaronder in Duitsland ingehuurde treinen, ingezet.
Reizigersorganisatie Rover en de Consumentenbond volgen met argusogen de introductie van het nieuwe rooster. Rover heeft een meldpunt ingesteld waar mensen met klachten terechtkunnen. NS-directieleden zullen voorlopig elke avond vergaderen om eventuele maatregelen te treffen.