Nieuws
Airbus A380 in gevaar

De Verenigde Arabische Emiraten, een land met 1,2 miljoen inwoners, heeft voor de vliegtuigmaatschappij Emirates 45 A380's besteld. In een A380 passen minimaal 550 passagiers. De bestelling kost Emirates zo'n 10 miljard euro, maar door de oplopende vertragingen dreigt Emirates de bestelling te annuleren. Een drama, aangezien Emirates de grootste klant is van de A380. Ook Singapore Airlines, Virgin Atlantic en Qantas dreigen hun order "te heroverwegen". Deze maatschappijen zullen dan misschien hun toestellen kopen bij Boeing.
"Heel Airbus loopt gevaar", stelde de topman Thomas Enders van het moederbedrijf EADS. Airbus is een dochterbedrijf van het Franse EADS. Niet de technische problemen zijn de kern van het probleem, maar wel de politieke meningsverschillen. "De Fransen willen altijd voor zichzelf het onderste uit de kan halen, terwijl de Duitsers meestal technologisch en economisch superieur zijn. De Fransen blokkeren goede technische oplossingen omdat ze niet Frans zijn, maar dat zullen ze nooit toegeven. De Franse staat wil zijn aandeel (15 procent, red.) ook niet opgeven en zo lang dat niet gebeurt blijft de politiek EADS domineren", legt Hans Heerkens, luchtvaartanalist van de Universiteit Twente, uit. "De Franse regering zou zich niet met het beleid van EADS moeten bemoeien. Als de Franse staat zich louter zou opstellen als aandeelhouder zouden de problemen lang niet zo groot zijn", is zijn conclusie.
Extra pijnlijk is dat Airbus na de Tweede Wereldoorlog het toonbeeld moest worden van Europese eenwording. Dat was deels gelukt doordat de productie en zeggenschap keurig verdeeld was tussen de landen. Maar de problemen ontstonden toen de Britse en Duitse regeringen zich van staatsbemoeienis aftrokken, maar de Franse staatsinvloed tot heden is gebleven.
De technische problemen van de A380 komen door de bedrading. Die bleek veel ingewikkelder dan gedacht. Het bedrijf moest geheel opnieuw beginnen met het aanleggen van de bedrading en dat kost extra tijd. Vertragingen en technische problemen bij het lanceren van een nieuw vliegtuigproject zijn echter heel normaal. Ook Boeing had deze problemen bij de bouw van de superieure 747. "Maar Boeing weet zichzelf beter te verkopen, hun klanten accepteren dat. De interne en externe communicatie bij Airbus verergert hun problemen". Heeskens weet de oplossing: nationale belangen moeten terzijde geschoven worden. "Met de producten van Airbus is weinig mis, ook de A380 is een goed toestel. EADS is een gigantisch bedrijf, dat niet zomaar failliet zal gaan. Maar ze moeten af van de eeuwige Franse overheersing".
Emirates moet twee jaar langer wachten op de A380-toestellen en mogelijk langer. Deze maand zal Emirates een besluit nemen over het vervolg. De vorige keer kreeg Emirates financiële korting op de toestellen door de vertragingen. Dat zal nu waarschijnlijk niet het geval zijn. Zal Emirates de bestellingen stopzetten en zo het A380-project en daarmee geheel Airbus een gigantische klap toebrengen? Het enige geluk dat Airbus heeft is dat Boeing tot het einde van het decennium al zijn productiecapaciteit moet gebruiken. Het bedrijf is zo populair dat de productie niet opgevoerd kan worden. Bovendien heeft Boeing niet een toestel die een dergelijke lading passagiers kan vervoeren. Misschien is er toch nog hoop voor de A380.

De Airbus A380 in de lucht

First Class in de A380
En waar zijn fransen trots op, ze zeiken duitsers af maar zijn door de hele geschiedenis heen geen haar beter geweest. Napoleon was ook net Hitler dus erg veel om trots op te zijn is er ook niet. foto
Wat nou werken??? Niet zo vloeken waar ik bij ben!!
Geeft niet hoor, jij bent een van de vele hier! foto
http://www.comp.nus.edu.s(...)%20market%20share%22
[ Bericht gewijzigd door Athlon_2o0o op zaterdag 7 oktober 2006 @ 17:19 ]
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
Frankrijk zorgt nog voor de ondergang van de Europa met hun eigenwijze houding, met hun straatsburg, met hun landbouwsubsidies met hun NEE tegen de grondwet en nu ook met de Airbus. Andere Europese landen zouden Frankrijk op hun vingers moeten tikken in het belang van Europa.
Die luchttaxi's zijn veel boeiender.
Helaas dat die stinkfransen weer mee doen.
Alles maken ze kapot.
Zelfs heel europa.
foto
dat niveau
Jong! wtf! Rot op stomme wietrokende boomknuffelaar die van rockmuziek houdt... Wat weet jij nou weer van voetbal
[/quote]
http://video.google.nl/videoplay?docid=-4981179462342404503&q=a380
Overigens gaat Airbus slecht op alle fronten. Een jaar of twee geleden leken ze Boeing nog op alle fronten achter zich te laten en nu is het bijna te triest voor woorden, met maar vier nieuwe vliegtuigen bestelt in september, allemaal kleine zakenvliegtuigen. Misschien komt Airbus er weer bovenop als een sterker bedrijf, in het ergste geval verliest het in elk geval de markt voor de "widebodies" aan Boeing.
Ik blijf erbij: de hele E.U. moet worden opgedoekt, waarna we verder zouden kunnen met NL, Lux, Vlaanderen, Duitsland, Engeland, Noorwegen en Finland. Wellicht nog Zwitserland en Oostenrijk erbij, maar verder niets. Dan heb je tenminste een blok met landen waar corruptie en ultra-nationalisme geen rol spelen. De Fransen zijn altijd al apart geweest: zelfs bij de NAVO willen ze niet (en daar weten ze in Frans Polynesië (Mururoa en zo) alles van...
Dat die parasiteert op de samenleving in zijn geheel, moet natuurlijk verzwegen worden.
Ik denk dus niet dat de problemen van Airbus zo sterk aan de Franse staat gebonden kunnen worden zoals in dit geval gedaan wordt. Ik zou het erg jammer vinden als de A380 flopt door deze problemen die je gerust kinderziekten kan noemen. Pijnlijk is het natuurlijk wel voor de bedrijven die dergelijke grote orders open hebben staan.
foto
foto
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken