Nieuws
Motorrijders boos op EU-regelneven

Overzee: ''Een béétje gechargeerd zou je kunnen zeggen dat als al die lieden hun zin krijgen je voortaan een machientje met amper 15 pk mag bezitten en dat de coureur gekleed in oogverblindend - en dus veilig - oranje hesje maximaal 30 kilometer per uur mag rijden.''
Onlangs zijn er in binnen de Transportraad de EU weer twee voorstellen gedaan die motorrijden veiliger moeten maken. Het eerste voorziet in een driestappenrijbewijs. Voor Nederland komt het er zeer waarschijnlijk op neer dat 18-jarigen pas na vijf jaar (en drie verschillende rijexamens) op lichtere machines van achtereenvolgens 11 Kw (15 pk) en 34 Kw (48 pk) te hebben gereden, een qua vermogen zware motor mogen beklimmen. Het tweede EU-rapport meldt dat de 'energie-efficiëntie' van motoren veel te laag ligt, en het huidige vermogens- en prestatieniveau juist veel te hoog. Als alternatief wordt een 1-cilinder van maximaal 650 cc met automatische versnellingsbak voorgesteld.
Overzee: ''Een één cilinder automaat van 650 cc bestaat niet eens. Wat een gewauwel. Wie moet die bouwen, die bollebozen van de EU zelf?''
Onzinnig
Ook volgens Nico Perk van de Motorrijders Actie Groep (MAG) zijn de plannen compleet onzinnig: ''Er is nooit enig verband aangetoond tussen het rijden op zware - lees 1000 cc - motoren en een verhoogd ongevallenrisico. Toch wordt dat vooroordeel telkens weer uit de kast gehaald. Ik wil weten wie in Brussel zijn zakken vult met het maken van deze rapporten, hoeveel Europees belastinggeld er nu weer verspild is.''
De Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) denkt dat het drietrapssysteem, waar het de ervaring betreft, hoe dan ook ingevoerd zal worden. De KNMV wil nog wel proberen de EU ervan te overtuigen dat daarvoor geen drie examens nodig zijn. ''Want daarmee jaag je rijscholen én beginners op onoverkomelijke kosten.''
Licht
Nico Perk van de MAG zegt dat zelfs de politie af ten toe nonsens uitkraamt over motorrijders. Zo kwam het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) onlangs met het voorstel motorrijders te verplichten ook overdag verlichting te voeren. Perk: ''Motorrijders voeren al sinds mensenheugenis overdag verlichting, op nieuwe machines kún je het dimlicht niet eens uitschakelen! Het lijkt zo langzamerhand op één groot complot. Met als doel: de motorrijder te laten uitsterven!''
Ontopic:
Motorfietsen genereren een stuk minder schadelijke uitstoot dan auto's en zorgen niet voor files. Waarom wordt de motor nu weer in kwaad daglicht gezet...
Je hebt gelijk Fen.
Volgens mij is het maar het beste als we de hele dag binnen gaan zitten zodat ons niks kan overkomen.
Wel mooi dat ie dit zegt trouwens foto
''Met als doel: de motorrijder te laten uitsterven!''
aan de ene kant moeten de risico's zo laag mogelijk zijn voor de motorrrijders, maar ondertussen is het bijna onmogelijk om je motorrijbewijs te halen.
Mogen we ook nog een beetje leven? Was wel van plan om mijn rijbewijs te gaan halen, maar deze regering ..... foto
Ben iig blij dat ik mijn zwaar rijbewijs al heb .. ik kan blijven toeren wat ik wil!
Dat is meer een probleem in het verkeer dan die enkele motorrijder die enkel zichzelf iets aandoet.
1.- Tot je 21e mag je alleen op een licht motor rijden.
2.- Je moet 3 examens afleggen (bijzondere verrichtingen, op de weg rijden, theorie).
3.- De kosten voor rijlessen (35 Euro/uur).
Het feit dat verzekeren op deze leeftijd al belachelijk duur is, motor kleding ook aardig in de prijzen loopt en een motor zelf ook nogeens een flinke cent kan kosten maakt het al lastig genoeg voor menig motor liefhebber.
En dan NOG meer examens toevoegen, NOG meer regeltjes en NOG meer beperkingen? Right. Dan rijdt ik nog liever zonder dat rijbewijs en neem ik een eventuele boete voor lief, goedkoper dan een rijbewijs halen.
Edit:
De mogelijke snelheid van een motor maakt het ding niet gevaarlijk, degene die erop zit kan het gevaarlijk maken. Vroeger kreeg je een motor rijbewijs na een les of twee, zonder theorie en oefeningen. De oude garde zou eens een opfriscursus moeten volgen, meer niet. Dat zal heel wat ongelukken schelen.
Ouwe wijfen in koekblikken die niet kijken, richting aangeven, etc. zijn veel gevaarlijker foto
- Theorie examen
- Examen speciale verichtingen
- Examen weggedrag
Tevens vind ik het ook ENORME bullshit om het aantal CC te vergelijken met ongelukken. Ongelukken liggen wat mij betreft meer in de snelheid, hoe sneller je kan (dan de max snelheid) hoe gevaarlijker het (kan) worden.
Ik ben een trotse eigenaar van een 750cc honda shadow, maar deze kan max 170km/u. Een 400cc race beesie kan max 240. Wat is dan gevaarlijker? foto
Het is gewoon het zoveelste bullshit gebeuren om het minder leuk te maken op de motor. Op mijn motor kan het zelfs niet uit, en die is uit 1986! Tevens zoals hij al zegt doen we het al sinds men bijna rijd, en word het zelfs vanuit het cbr verplicht op je examen en in de theorie zelfs gevraagt of het veiliger is etc.......
http://www.hondashadow.nl
Blij dat ik al sinds ik mijn rijbewijs heb onbeperkt mag.
Je hebt gelijk Fen.
De EU moet gewoon weer een samenwerkingsverband worden op handelsgebied. Nu gedraagt Brussel zich als een regering die z'n lidstaten dicteert wat ze wel en niet mogen. Noem me EEN handelspact waar dit nog meer gebeurt. Precies, nergens.
Je wordt door de EU helemaal doodgegooid met regels over hoe je je leven moet inrichten en dan wel zo veilig mogelijk. Ik kies voor eigen verantwoordelijkheid van motorrijders zelf.
Motorrijden is gewoon gevaarlijk, je kiest vrijwillig om een rijbewijs te halen en de weg op te gaan. Als je iets veiliger wil rijden dan maak je vrijwillig de keuze om een hesje aan te trekken.
Maar kap nou eens met al die vrijheidbeperkende regeltjes !
Dit soort berichten bewijzen weer dat ik terecht TEGEN de EU grondwet heb gestemd.
Mijn software: http://www.snidesoft.eu
Ik heb zelf een lichte motor, een Honda Fireblade. Weegt maar 180 kilo foto
Je hebt gelijk Fen.
Motor rijden is zo gevaarlijk als je het zelf wilt maken. En van mij mag die hele EU weg door dit soort gezeur foto
Jij scheert een veel te grote groep over 1 kam met de enkeling die jouw nachtrust waarschijnlijk verstoord heeft met een herriepijp.
Je hebt gelijk Fen.
Op mijn 18e en L-plaatje gehaald, oefenvergunning op het politiebureau en ja moch lekker karren binnen de gemeentegrenzen. Na een paar maandjes even een half uurtje les en dan het examen. 20 Minuutjes duurde het...... foto
Ze moeten juist helemaal geen regels gaan verzinnen voor motorrijders gewoon iedereen die een rijbewijs haalt op vanalles laten rijden. Dan gaat de verzekering toch gigantisch omhoog, omdat dan motorijders met bosjes van het asfalt afgekrapt kunnen worden... foto
Denk dat het meer effect heeft dan die regels
Martin Luther King, Jr., Strength to Love, 1963.
Het is jammer dat die beslissingen dus meestal worden genomen door mensen die er de ballen verstand van hebben. Ik zie liever dat de EU er voor zorgt dat het OV overal betaalbaar en goed wordt.
Misschien komt het nog eens zover dat motoren in zijn geheel verboden worden, omdat auto's veiliger zijn. foto
moeten ze niet zeuren.
Ik wil de 1e mottorijder nog zien die zich redelijk aan de verkeersregels houdt....... foto
Zoals al eerder aangegeven kan dit niet, pas na 2 jaar kan je zwaar rijden als je voor je 21e je A-stempel haalt. Echter, als je op je 18e je B-stempeltje haalt mag je wel meteen in pappa's dikke BMW rijden. Dat is pas krom.
foto
Ik vind wel dat wanneer men eisen stelt aan gemotoriseerde voertuigen vanuit milieu of veiligheids oogpunt dat dit dan ook voor ELK gemotoriseerde voertuig gaat gelden.
- Het gezeik begint al met snorfietsen en bromfietsen, alleen in NL hebben we dat onderscheid en in andere landen niet.
- Verder moeten bromfietsen voor de veiligheid met het autoverkeer mee kunnen maar ligt de max constructiesnelheid op 45KM/h foto
Met 2 personen en nog een brug omhoog rijden oid en het hele verkeer achter die bromfiets staat zowat stil en raakt geïrriteerd op die berijder. Gevolg: gevaarlijke situaties, agressie in het verkeer en extra belasting voor het milieu.
- Bromfietsen en snorfietsen hebben een max. constructiesnelheid maar auto’s en motoren om 1 of andere vage reden weer niet terwijl je echt nergens 300KM/h hoeft te rijden.
- Men wil een betere doorstroming in het verkeer voor minder files (minder slijtage aan de wegen en lagere belasting voor het milieu) maar er rijden veel verschillende auto’s/motoren met verschillende rijeigenschappen en het verkeer wordt vaak door de wat jongere mannen gezien als een racecircuit.
- Vrachtverkeer wat op de drukke tijden op de al overvolle wegen rijdt
- Veel ongelukken die motorrijders overkomen, worden veroorzaakt door autorijders, vrachtverkeer en dit staat los van het vermogen. Bij 120KM/h zijn de meeste motorfietsen niet genoeg beschermd en zeker niet wanneer je overreden wordt
- Ook veel fietsers verongelukken maar daar willen ze nu ook helmen voor gaan verplichten foto
Oplossing:
Er is nooit een volledig veilige oplossing zolang MENSEN deelnemen aan iets! Mensen maken fouten en het is achterlijk om alles zo veilig mogelijk te maken TEN KOSTE van de burger… dan kan je net zo goed gelijk tussen 6 planken gaan liggen! Het leven houdt nou eenmaal risico’s in, zonder dat leef je niet meer en ben je niets meer dan een kasplantje.
- Bromfiets snelheid/vermogen moet omhoog gegooid worden waarbij een bromfiets makkelijk mee kan komen met 2 personen tegen een heuvel op, maar ook zij dienen zich net als automobilisten aan de max. snelheid op de weg te houden.
- Snorfietsen, ik rijd het zelf vaak omdat dit een makkelijk transportmiddel is in de stad en ik zou graag de snelheid iets hoger zien liggen, echter kan dit ook weer een gevaar worden voor andere fietsers. Dus dit zal denk ik helaas zo moeten blijven, of snorfietsen op drukke punten mee laten komen met de bromfietsen.
- Fietsers geen helmen laten dragen, dit is te onzinnig. De meesten rijden überhaupt al op een half kapotte fiets zonder verlichting. En dit laatste moet men beter controleren iedereen kan zo een LED lampje nemen en daarbij zullen ’s avonds een stuk minder ongelukken vallen waarbij automobilisten de fietsers niet kunnen zien
- Auto’s en motoren beter controleren op de verbrandings efficiëntie (chip controlled) en daarbij eventueel vermogen/topsnelheid inperken zodat het milieu minder belast wordt en alle auto’s beter samen in het verkeer kunnen rijden (dit zal niet op korte termijn gerealiseerd kunnen worden).
- Vrachtverkeer op de drukke wegen alleen nog (zoveel mogelijk en indien mogelijk) tussen 18:00 en 06:00 laten rijden en van 11:00 tot 15:00
- Maximumsnelheid op de snelwegen verhogen bij wijze van proef naar 140KM/h
- Hogere boetes bij snelheidsoverschrijdingen en vooral binnen de bebouwde kom (op snelwegen gebeuren relatief minder ongelukken)
- Inname van rijbewijs en boete van de 5e categorie bij rijden onder invloed of celstraf
- Een nieuw plan ontwikkelen waarbij verkeersdeelnemers intensiever gecontroleerd kunnen worden op het navolgen van alle verkeersregels (hoe heb ik zelf nog geen idee).
- Leeftijd voor autorijden en motorrijden omhoog naar 21
- Leeftijd bromfiets omhoog naar 18
- In de toekomst alle gemotoriseerde voertuigen automatisch naar hun bestemming laten rijden (dit kan dan alleen op de hoofdwegen)
Hoog CO want men staat langer in de files foto
Je moet egt een kind van 4eens vragen wat zei denken...
Je zult versteld staan hoeveel van hun betere antwoorden/oplossingen verzinnen dan deze G*V*D* achterlijke smeerlappen foto
Hoezo 1 cylinder 650cc motoren? Ja euh en automaat. Natuurlijk hebben ze mooi onderzocht dat dat de beste oplossing is alleen ja hij bestaat niet.
Drie stappen rijbewijs? Zal het CBR blij mee zijn natuurlijk €150 euri per examen natuurlijk ook elke keer theorie afnemen etc etc. Immers het CBR is een commerciele organisatie met een monopolie.
Wat betreft de ongevallen kunnen we ook wel even het brommer certificaat verhaal erbij halen. Sinds dat er een brommercertificaat is zijn er alleen maar meer doden gevallen. Zal het dan ook uitmaken met motoren? Volgens mij geen enne donder. Je kan gewoon lekker netjes en braaf je examen halen en dan gewoon met 250 een boom koppen. Dat zien ze dan niet tijdens het examen maar die intentie is er dan wel.
Heeft geen enkele zin al die extra regeltjes en examens. Doden vallen er toch.
van die mannen die motorrijden..allemaal impotentie heren!
duidelijk is dat motrorrijders vaak onverantwoordelijk weggedrag vertonen,en dat dit dus een uitgesproken gevaarlijke groep is.
Dat europa een stomem reglegever is ,klopt echter wel.
Maar van mij mogen deze lawaaiers allemaal opdonderen.
Gewoon massaal aan onze laars lappen. Of eens elke snelweg platleggen zoals de Franse truckers enkele jaren geleden deden aan de grenzen. Motorijders zijn lief, dus hou ze te vriend. Zoniet zijn ze met genoeg om voor rommel te zorgen foto
En je opmerking over die pk's slaat ook kant nog wal. Mijn oude kever heeft maar 30pk en daar kan ik prima 120 mee rijden met vier personen en bagage in de auto. Auto's hebben dus ook niet meer dat dat nodig. Ook alle auto's met meer dan 30pk maar verbieden??
Weg met die clubjes en ambtenaren die alleen maar door het bedenken van nieuwe regeltjes hun bestaansrecht kunnen rechtvaardigen.
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
http://www.hondashadow.nl
Murray Walker| There\'s Miss Universe, Miss World and Miss Communication.
jij bent hoogstwaarschijnlijk ook zo iemand die een motor niet eens aan ziet komen
een feit wat autorijders graag negeren:
90% van alle motorongelukken gebeuren omdat bestuurders van een auto niet uit hun doppen kijken of ergens anders mee bezig zijn achter het stuur
als iemand op een motor hard rijd, denk dan niet dat die niet weet waar die mee bezig is, want die weet 200 meter achter jou al wat jij van plan bent met je auto
Momenteel is het zo dat je als 18-jarige alleen een "beperkt" rijbewijs kan halen. Wat inhoudt dat je alleen mag rijden op een motor met maximaal 25kW vermoegen (oftewel 34 PK). Vanaf je 21e is het vrij. Knelpunt in deze regel is m.i. dat je in de tussentijd niet hoeft te rijden. Dus je kan je papiertje halen, 3 jaar wachten en een Hayabusha aanschaffen als eerste motor.
[quote]
Verder breken juist deze hard-schreeuwers alle geluidsnormen met lawaaimotoren, en het brandstofverbruik van zo'n ding is ook gewoon triest:
[quote]
foto rij zelf tussen de 1:18 en 1:21...
[quote]in principe is het niet meer dan een veredelde fiets, om 120 km/h te rijden heb je aan 15 pk ook inderdaad genoeg, en voor adrenalinekicks moet je NIET in het verkeer zijn! Juist motorrijders gaan voor "de kick", en juist dat is levensgevaarlijk in het verkeer.
[/quote
Afgunstig??]
Daarnaast ligt bij het motorexamen veel meer de nadruk op anticiperen op andere verkeersdeelnemers dan bij automobilisten, juist omdat automobilisten zo slecht uit hun doppen kijken.
Scheurend op een overmaatse fiets dat brult als een leeuw, lijkt me heerlijk foto
Ze moeten die motor rijders met rust laten ipv constant nieuwe regels te bedenken die mensen snappen heust wel dat op zo een ding rijden levensgevaarlijk kan zijn, ik bedoel je geeft 1 keer gas en je zit zo op de 100km/u. Extra regels maakt ze heust niet voorzichter rijden...
Om het naar de auto te trekken mag je dan dus ook geen dikke merc. hebben maar moet je op je 18e maar moet je eerst in een smart gaan rijden voor je een 'echte' auto mag.
Het maakt echt geen flikker uit of die idioot in een auto je nou op een 600cc katana voor je flikker rijd of op een 1300cc hayabusa.
En die sjonnies met hun wheelies etc kunnen dat ook prima af op een "kleinere" motor sterker nog dat gaat zelf beter ......
Daarbij vind ik zwaardere motoren juist veel stabieler en prettiger rijden maar dat is persoonlijk.
opgevoerd reed ik veel voorzichtiger en afgevoerd juist extra roekeloos foto
Hou toch op met dat gezever over PK's en CC's
Denk je echt serieus dat motorrijder zelfmoord neigingen hebben ? We weten dondersgoed hoe kwetsbaar we zijn.
Enige ongeluk dat ik heb gehad kwam door een automobilist die opeens besloot links af te slaan en even vergat te kijken en dat ook nog eens deed zonder zijn knipperlichten.
stop overpopulation!
en voor motoren gaan ze de meest debiele dingen verzinnen foto
Let's race
Buienradar
stop overpopulation!
Ook het verbruik is bullshit, ik rij op mijn motor (yamaha xjr 1300) bij enthousiast gas geven 1:15, als ik rustig aan doe 1:20. Met mijn auto (seat toledo 1.9 TDI) rij ik bij enthousiast gebruik 1:13, bij rustig rijden 1:19 en dat is op diesel....hoezo hoger verbruik????
En wat betreft de kick....van mijn brommertje toen ik 16 was, kreeg ik doorgaans een grotere kick als nu op mijn motor. De kick zit hem niet in hardrijden, gas geven kan elke debiel (ja ook jij). Driftend en slippend door een bocht was op mijn brommer dagelijks praktijk, nu met de motor overkomt me dat incidenteel eens en dan alleen als er weer eens zo´n pedaalemmer olie heeft lopen lekken, of andere troep op het wegdek achter heeft gelaten.
Wat betreft het geluid, moet ik je helaas gelijk geven. Ik heb ook een open uitlaat gemonteerd, omdat de 87 dB die ik standaard mag produceren mij gewoon veel te stil is. Tevens is een open uitlaat (en luchtfilters) beter voor je motorblok, aangezien die dan niet meer ademt als een astmapatiënt.
Leuk detail hierbij, sinds de aanpassing van uitlaat en luchtfilter rij ik 2 km meer op een liter (pl)euro loodvrij.
En dat de automobilist per definitie "schuldig" geacht wordt geldt enkel bij aanrijdingen met (brom)fietsers, niet bij aanrijding met motorrijders. Onzin dus wat je zegt.
Motorrijder zijn is meer geconcentreerd bezig zijn en ver vooruit kijken, anticiperen en snel reageren.
Hoe vaak ik bijna aangerden ben met mijn motor omdat ze aan het bellen, DVD!! in de auto aan het kijken waren of gewoon niet oplettende autobestuurder zonder richting aan te geven van baan wisseld, baand mij meer zorgen dan de extra regels op motoren etc.
Dus voordat je weer een bericht gaat schrijven , 1 Tip : Blijf in je holletje liggen. foto
Dat motorrijden juist kan bijdragen aan een betere leefomgeving is ze totaal onduidelijk.
Het fileprobleem, de drukte op de wegen, parkeerprobleem. Als er meer mensen uit hun koekblik op een motor stappen zal dit allemaal verbeteren.
De vrijheid waar veel mensen het over hebben op een motor is er amper nog meer en zal zo nog meer weggenomen worden.
Veel te drukke wegen, weinig mooie bochten en overal snelheidscontroles.
De een gaat te voetballen, de ander rijdt motor. Voor zijn plezier, of voor zijn woonwerk verkeer. Je kan je trouwens met 15 kw net zo makkelijk kapot rijden als met 100 pk, je bent zelf de bestuurder. Meer examens, meer regeltjes maakt toch geen reet uit over hoe iemand rijdt. Het gevoel van het rijden, bochten goed nemen, defensief in het verkeer deelnemen wordt tijdens het lessen veel aandacht aangegeven. En in de praktijk moet je wel.
Als een motorrijder met een versnelling door de bocht gaat wordt dit als aso bestempeld door de automobilist die met gas los een bocht in gaat en dan freewheelend er door heen komt, en dan heel langzaam weer een snelheid tot 75 km / u opvoerd. Nooit geleerd dat met een trekkend voertuig de beheersing in een bocht vele malen beter is. Een motor is een evenwichtsgevoel. Een spel tussen de machine, asfalt, zwaartekracht en de persoon die er op zit.
Ach ja, jaloerse stropdassenpaupers in Brussel die van hun vrouw niet mogen rijden verzinnen van alles... praktijk is lastig vanachter een buro, behalve voor hun.
Btw ik zelf rij nagenoeg altijd te hard (hoewel ik de laatste tijd iets meer oppas want 'ze' staan overal tegenwoordig) en ik heb de boetes om het te bewijzen foto .
"King Kong ain't got shit on me!!"
Ik ben op zich wel voor een regeling dat jongeren pas na hun 25e op de snellere race monsters mogen stappen, simpelweg omdat de hersenen pas rond je 25e volledig volgroeid zijn en je dan pas optimale inschattings- en reactievermogen bereikt. Maar een extra 11KW grens is wel erg zinloos.
De huidige nederlandse normen volstaan, als er voortaan ook naar koppel gekeken wordt.
Bovendien kunnen ze beter zorgen dat er goede remklauwen op een motor zitten dan perk stellen aan vermogen en cilinderinhoud.
Maar blijkbaar weten de hogere heren nog steeds niet dat de meeste ongelukken met motoren bij lage snelheden gebeuren en dat dit niet te voorkomen is zolang er geen transponders (denk aan de luchtvaart / radar) in auto's en motoren verplicht worden gesteld, waardoor automobilisten en traktorbestuurders een bliepje krijgen waardoor ze motorrijders wèl op tijd signaleren en ze dus niet plat rijden.
Transhumanist, Piraat
En over de regelgeving: De regels die we nu hebben zijn voldoende, als je 18 bent mag je niet gelijk op een racemonster, maar pas na een paar jaar als je wat meer (levens)ervaring hebt. Verder moet je niet alles proberen te regelen, dat vinden de mensen niet leuk en zullen zij zich er tegen verzetten. SHIT HAPPENS, DEAL WITH IT! foto
Dan over de hoge CC's en te hard rijders en daar mee dus ook de ongelukken.
Motorrijders op lage CC motoren, ZOEKEN meer de grens op. Ik zelf rij nu een ZXR 400. En ja ik zoek de grenzen meer op dan wanneer ik op een gehuurde of geleende 600 CC of 1000 CC reed. Niet doordat ze gehuurd of geleend waren.
File rijden: hmm ja ik weet niet, maar ik heb maar ooit 1 iemand tussen de auto's door zijn racen. En ook ik erger me dan rot. WANT hij geeft een verkeerd beeld van de grootste groep motorrijders. En het is natuurlijk ook totaal onverantwoord om zo iets te flikken. MAAR dat is het openen van een portier tijdens een file, omdat je een motorrijder wilt beletten je in te halen al helemaal. (dat soort mensen mogen ze van mijn part afknallen)
Ongelukken: Gebeuren omdat we menselijk zijn, (tenminste ik ben het wel) ik heb gelukkig nog geen ongeluk gehad op de motor. Maar geloof me al die onzin die uitgekraamt wordt dat motorrijders te gevaarlijk rijden en veel ongelukken veroorzaken... ONZIN. Zoals al gezegd werd. "Motorrijders worden bij het examen vooral beoordeeld op het reageren op de mede weggebruikers. Bij auto afrijexamen ligt hier geen nadruk op."
Snelheid: Motoren rijden meestal (toegegeven) iets sneller dan auto's.. maar geloof me.. Auto's houden zich net zo min aan de snelheids beperking. En vrachtwagens ook. (gelukkig moet er niet aan denken achter een vrachtwagen vast te zitten die maar 80 rijd omdat ze elkaar gaan inhalen))
Ik geloof trouwens dat er vorige week een bericht stond op FOK over een mindere emissie bij een hogere snelheids beperking op de snelwegen. En dat het ook de doorstroming van het verkeer ten goede kwam. Dus ja, wat willen we?
Gewoon normaal doen, dan doe je gek genoeg.
De kick..:N achterhaald gebrabbel. Net of er op een autosnelweg een kick te behalen valt. De motorfiets mits voldoenend aan de technische normen is een efficienter vervoermiddel.
Iedere motorrijder in het verkeer scheelt jou weer 1 plaats in de file, doordat deze persoon niet een gebakje van +- 1000 kilo en 4 bij 1,5 meter nodig heeft om zijn luie kadaver voort te slepen.
Tussen de file doorrijden en vooraan staan bij een stoplicht is gewoon gedoogd en het word je tijdens je rijlessen geleerd,
dat jij in je autootje er niet tegen kan is jouw probleem
Zolang je je deur maar niet open gooit..je zou niet de eerste eikel zijn die dat flikt
De auto weeg ca 1000KG en de motor 250KG, dan zou de motor ook 4x zuiniger moeten zijn dus 1 op 80 bij jou rustig gebruik en dat doet ie het niet.
Dus de stelling of beweringen dat een een motor NIET energie vriendelijk is klopt alleen is mijn reactie: Who the fuck cares!
Motorrijden doe je vooral voor de fun en ontspannig en is voor mij voornamelijk een hobby, dat ie dan wat schadelijker is als in verhouding met een auto maakt mij niks uit.
Ook het geblaat hier dat motorrijder rijden als idioten is onte recht, iemand beweert dat ze door de file heen rijden.
nieuws flits voor die persoon: Dit is TOEGESTAAN!
Niemand heeft ooit gezegd dat motorrijden ongevaarlijk is, iedere motorrijder weet en is zich ervan bewust als hij op de motor stapt. Natuurlijk heb je altijd uitzonderingen en gekken er tussen zitten, maar ik vind het niet terecht om dit dan zo te generaliseren en zo alle motorrijders de schuld te geven.
Daarnaast staat de motor niet in de file nutteloos uitlaatgassen uit te stoten, maar kan hij gewoon doorrijden. In het zeer drukke Nederland maakt dat ook nog wel wat uit.
Als iedereen nou massaal met vier man in de auto zou gaan zitten, dan wordt een zuinige auto inderdaad misschien milieuvriendelijker dan de motor, omdat je dan twee motoren nodig zou hebben die samen meer verbruiken dan de ene auto. Maar aangezien bijna alle automobilisten in hun eentje in de auto zitten.....
Wil je het op een "ongelijk niveau van oplettendheid" schuiven, en de autobestuurders daar de schuld van geven, dan moet bij jouw 90% dus de verhouding 1 motor op 9 auto's opschuiven naar meer dan 1 motor per 9 auto's. De praktijk echter is anders: een ruwe schatting leert me dat er eerder 50 keer zoveel auto's rijden als motoren! Het resultaat hiervan is dat als 90% van de ongevallen waar een motor bij betrokken is, door de auto komt, nog motorrijders 10% van de ongelukken veroorzaken!
Neem voor het gemak even 1 miljoen weggebruikers, waarvan 20 duizend motorrijders (1 op 50). Stel dat er 100 ongevallen gebeuren waarbij een auto en een motor betrokken zijn. Dan zijn 90 ongevallen veroorzaakt door de auto's, en 10 door de motoren. Resultaat: 980 duizend mensen zorgen voor 90 ongevallen, 20 duizend mensen zorgen voor 10 ongevallen. Oftewel:
-autobestuurder schuldig aan motorongeval: kans 1 op 980000/90 = 10889
-motorbestuurder schuldig aan motor-auto-ongeval: kans 1 op 20000/20 = 1 op 1000
Conclusie:
Als het klopt dat 90% van de ongevallen veroorzaakt wordt door de automobilisten, komt dat alleen maar omdat er relatief veel auto's zijn! Als er evenveel motoren als auto's zouden zijn, zouden de motoren ruim 90% van deze ongevallen veroorzaken! Draai je statistieken even niet om foto
Hoofddoek niet langer toegestaan op motorfiets
Bike moslima's protesteren in Den Haag
foto
Bij een botsing zijn altijd twee partijen. Bij een gelijke verdeling van de schuld zou het bij een botsing tussen een automobilist en een motorrijder dus zo zijn dat de automobilist in 50% van de gevallen de schuldige was en de motorrijder in de andere 50%. Het is bij botsingen tussen motorrijders dus echter zo dat de automobilist in 90% van de gevallen het ongeval veroorzaakt (volgens mijn eigen geheugen is dat dus 78%, maar dat doet voor de redenatie minder ter zake). De automobilist is dus 9 keer zo vaak schuldig aan het ongeval (of 4 keer, afhankelijk van de gegevens) dan de motorrijder.
De totale verhouding motorrijders/automobilisten heeft hier niets mee te maken.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken