Nieuws
'Pabo-studenten kunnen niet rekenen'

Tot dusver was het niet goed mogelijk zicht te krijgen op het rekenniveau van de studenten, omdat verschillende Pabo's verschillende toetsen gebruiken. In het onderzoek werd echter een norm gesteld door achthonderd leerlingen uit groep 8 rekenopgaves te laten maken, en vervolgens de gemiddelde resultaten van de beste twintig procent als uitgangspunt te nemen. Van de Pabo-studenten wist 53 procent niet boven het gemiddelde uit te komen. Bij vrouwelijke studenten lag dit percentage zelfs op 57 procent.
Volgens de onderzoekers mag 'gerust worden gesproken van een probleem'. Minister Maria van der Hoeven heeft in april 2005 overigens al afgesproken met de Pabo-opleidingen dat er een verplichte toetsing komt voor Pabo-studenten en een daarop gebaseerd bindend studieadvies.
zou onze regering zeggen.
Lang leve de zakjapanner. foto
Tagged ? Kijk dan hier http://85.144.40.187/tagged/tagged.html
Volgens mij moet je toch snappen wat je verteld voordat je het pas iemand kan aanleren
300PK is in de autowereld geen 300PK. Klaar.
Wat mij betreft mogen ze de eisen wel wat hoger leggen want zoals de pabo nu is........... _o_ (heerlijk).
PS (even reageren op mijn voorganger) IK HEB OP MIJN HELE PABO-CARRIERE PAS EEN KEER GEKNUTSELD EN DAT WAS UIT VERVELING (ga beginnen met afstuderen)
Zijstapjes buiten de stof zijn overigens erg snel gemaakt, het lijkt me derhalve ook noodzakelijk dat docenten op basisscholen toch flink wat beter moeten zijn dan hun leerlingen.
Nu kunnen mensen misschien zeggen: "Ja, maar het zijn slechts de beste leerlingen die beter zijn dan de leraren."
Maar juist die leerlingen hebben veel baat bij een docent die hun kan stimuleren om verder te gaan. Moet het onderwijssysteem nu echt zo zijn dat de beste leerlingen zo nodig afgeremd moeten worden? Dat lijkt me erg ongezond.
Een anders probleem is natuurlijk het onderwijs op de PABO zelf. Kennis wordt er niet meer geleerd, ze leren enkel (pedagogische) vaardigheden.
Er is dus serieus iets mis met ons middelbaar onderwijs m.b.t. rekenen en wiskunde.
Studenten kunnen over het algemeen erg slecht rekenen.
Het lijkt soms wel dat hoe meer exact de studie is, hoe slechter ze kunnen rekenen.
Vraag een (al dan niet afgestudeerde) student Wiskunde of Techniscke Mechanica om 2 bedrage bij elkaar op te tellen en hij/zij kan het niet. Bij Informatica kom je meestal niet veel verder dan 1 ergens bij op te tellen of vanaf te trekken.
Vraag je daarentegen een HBO-V student(e) om vrij complexe delingen of vermenigvuldigingen te doen en het gaat feilloos uit het hoofd.
Het is triest maar waar.
1*1=1
2+2=4
2*2=4
Dear aunt, let's set so double the killer delete select all
Belachelijk!
Maar vraag ze uit te rekenen wat het verbruik van je auto is wanneer je 37 liter getanked hebt en 495 km op de teller hebt staan, of een schatting te maken van een prijs incl BTW, is toch echt te veel gevraagd voor de studenten in mijn omgeving (ik doe Informatica en ken dus ook de nodige Wiskunde en tech. Mechanica studenten)
\"His Excellency, President for Life\"
Ik ken best veel beta's die niet zo goed zijn in hoofdrekenen. Simpelweg omdat ze dat nooit doen. Maar rekenen kunnen ze allemaal. Je kunt geen exacte opleiding doen als je dat niet kunt. Zo simpel is het.
\"His Excellency, President for Life\"
Tuurlijk ontstijgt het het abc-fomule-niveau wel een beetje, maar over het algemeen zijn dat soort dingen het uit het hoofd leren (of afleiden) van afgeleiden en integralen en het toepassen van reeksen enzo.
Daar komt meestal weinig rekenwerk bij kijken.
Onder hoofdrekenen verstaat men meestal optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Een enkeling zal machtsverheffen er ook onder verstaan.
Tevens heb je bij het hoofdrekenen ook geen pen en papier bij de hand, wat je bij een tentamen wel hebt.
IMHO kun je van niemand verwachten dat 'ie de 13-machtswortel van 37 kan uitrekenen uit het hoofd, terwijl dat met pen en papier nog best wel te doen is. (al zou ik die methode weer even moeten opzoeken, want die ben ik zelf ook even kwijt)
Vraag een paar willekeurige studenten eens een kassa-bonnetje na te rekenen, of een paar artikelen eraf te halen en het verschil te berekenen en je zult heel waarschijnlijk verschillende antwoorden terug krijgen.
en over dat LOI. Nope ik fiets er altijd naar toe en de LOI is thuiswerken.
We hebben het hier dan ook over leerlingen die al bijna 5 jaar achter elkaar, bijna dag in dag uit, niets anders hebben gedaan dan zulke opgaven maken. De beste leerlingen zitten dan ongeveer in die top laag van 20% die het werk goed maakt. Zet daar een Pabo student tegenover die dat rekenen alweer een behoorlijke tijd niet meer heeft gedaan zonder een rekenmachine te mogen gebruiken, dan valt het resultaat nog mee.
Verhoeve zou er beter aan doen om haar ogen eens open te doen voor de praktijk: er is zo'n een groot tekort aan part-time leraren, hulp of geld om die in dienst te nemen dat basisscholen geregeld zelfs klasse-assistenten (lees hulp ouders zonder Pabo docenten diploma) voor de klas moeten zetten....
Je kan dan wel heel erg theoretisch gaan zitten wijzen dat het niet goed gesteld is met het niveau, maar om dan maar studenten van de generatie 'rekenmachine' de deur te wijzen ipv te begeleiden om een betere leraar te kunnen worden is van de zotte. Natuurlijk willen we dat leraren beter zijn dan de leerlingen, maar je moet het niet uit zn verband gaan rukken.
Ik vraag me of hoeveel mensen dit wel altijd goed doen. Overigens gaat het hier niet over taal maar over rekenen. Ik denk dat dat laatste me toch wel redelijk zal afgaan, als student wiskunde ...
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
En anders is er altijd nog de rekenmachine, ik denk wel dat de methodes hoofdrekenen enzo toch wel weer redelijk vlot aan te leren is.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
Pabo leerlingen die niet kunnen rekenen, stralen dat uit naar hun basisschool leerlingen, die vervolgens ook niet goed leren rekenen, gevolg: Een heel land dat niet kan rekenen. Jaja, Nederland gaat het wel maken als kenniseconomie.
maar ik weet zeker dat pseudo wetenschappers ongelijk hebben.
als er iets simpels is, is het basisschool rekenen.
foto
Daar wordt de pc en zakmachine te veel gebruikt. Leerlingen lossen het voortaan op met behulp van andere middelen.
Rekenen moet je blijven oefenen om het te blijven kunnen. Het is onzin dat alleen Pabo Studenten niet goed kunnen rekenen.
Ik heb het idee dat over de hele linie, door iedereen (en niet alleen pabo-studenten) almaar slechter wordt gerekend. Enerzijds komt dat doordat iedereen makkelijk over een rekenhulpje kan beschikken (zij het een ultra kleine rekenmachine, zij het een mobiele telefoon).
Anderzijds is het gebrek aan rekenvaardigheid op lager, middelbaar en hoger onderwijs een gevolg van het feit dat de lat steeds lager wordt gelegd. De meest elementaire zaken hoeven niet meer beheerst te worden en worden op den duur maar helemaal geschrapt uit de lesstof.
Er mag toch van een beetje economie-student (WO dus, HBO is geen studeren mijns inziens) dat hij met imaginaire getallen kan omgaan. Blijkt dit niet zo te zijn, dan wordt 't maar gemakshalve geschrapt uit de lesstof.
Zo blijven we de eisen maar naar beneden bijstellen en moeten we ons afvragen of de jeugd van nu en later ook nog maar iets van opleiding krijgt die het niveau van een gemiddelde MTV-uitzending (lees: Pimp-my-Bling-Bling-armoede) ontstijgt. foto
Ik denk dat studenten die later voor de klas gaan staan er ook veel meer mee gebaat zijn als er veel meer les wordt gegeven in het rekenen en hoe je dit weer naar je klas kunt vertalen. En hoe je sterkere kinderen kan blijven stimuleren.
Ik sta zelf voor een groep 7/8 deze stage (ben 3e jaars) en daar komt af en toe stof bij kijken die ik zelf van tevoren thuis moet maken omdat ik het anders niet 1-2-3 aan mijn klas kan uitleggen.
Zou ik de afgelopen 2 jaar vaker met deze stof in aanraking zijn geweest, dan zou me dat ook veel gemakkelijker af gaan.
Maar zoals hier al wordt gezegd... 5 jaar lang doe je niks met datgene dat je op de basisschool hebt geleerd en ineens moet je het dan maar weer kunnen?
Ik ben behoorlijk sterk in rekenen maar soms moet voor mij ook nog het een en ander opgehelderd worden.
sorry, maar een leraar op de basisschool moet mijns inziens altijd beter in een vak zijn dan 90% van de leerlingen die op de school zit.
Op donderdag 7 november 2019 15:14 schreef Buitendam het volgende:
Ik heb zó om je gelachen dinsdagavond, ouwe reus. :D
Ik studeer natuurkunde en kan je vertellen dat wiskunde geen farce is. Het is het belangrijkste vak van de opleiding en dr is geen hbo-v'er of pabo'er die me daarin verslaat.
T idee zeg, ga weg foto
Kwam ik al heel vroeg achter...(10/11 jaar)
Vooral als je leraren moet corrigeren op breuken.
Anders lees je het bericht ff ipv alleen over je eigen rekenkunsten op je 10 op te scheppen
De kunst van het leraarschap is dat je de leerlingen zelf tot het antwoord laat komen. Je hoeft zelf niet alles te kennen om het een ander te kunnen leren. Je gooit iets gewoon in de groep, daar leren ze zelf nog van ook...
(heb toevallig een aantal vrienden die dit laatst het uit eigen ervaring vertelde en tsja.... ik vind het wel genieus om het op die manier op te lossen. Het belangrijkste voor een leraar(es) is dat ze de stof goed uit kunnen leggen aan de kids want geloof me, kinderen zullen je altijd vragen stellen waar je niet direct een antwoord op weet te geven... das de gave van een kind foto
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
Helaas was hij beter in Nederlands foto
Dan scoorde ik wel een onvoldoende foto
Tagged ? Kijk dan hier http://85.144.40.187/tagged/tagged.html
Tagged ? Kijk dan hier http://85.144.40.187/tagged/tagged.html
Tagged ? Kijk dan hier http://85.144.40.187/tagged/tagged.html
https://www.epsilon-uitga(...)e-tijd-materie/10996
https://www.spectrumboeke(...)k-niet-9789000386765
https://www.spectrumboeke(...)tronen-9789000395071
Tagged ? Kijk dan hier http://85.144.40.187/tagged/tagged.html
https://www.epsilon-uitga(...)e-tijd-materie/10996
https://www.spectrumboeke(...)k-niet-9789000386765
https://www.spectrumboeke(...)tronen-9789000395071
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
Misschien kunnen de PABO studenten best wel rekenen, alleen dat de methodes veranderd zijn. Toen ik op de middelbare school kwam, werd het eerste jaar zeker geen rekenmachine gebruikt.
Jaren later heb ik iemand, die 4 vmbo deed, een beetje geholpen met wiskunde. Het was teurig ze kregen stof die ik vroeger in 2 MAVO heb gehad. Rekenen is nu meer verhaalend.
Vroeger was het reken uit 19 % van 12,34.
Nu maken ze er een leuk verhaal verhaal van.
Jan ging naar de macro waar hij voor 12,34 aan diverse spullen kocht. Alleen deze prijzen zijn nog zonder 19 % BTW. Hoeveel BTW moet Jan nog aan de kassa betalen bovenop het totaal van 12.34
Het kan ook liggen dat men minder goed kan lezen
Die dingen die jij hier opnoemt werd bij mij nog als basiskennis beschouwd vóór ik aan mijn opleiding wiskunde begon. Dat was dan ook een van de redenen dat er enorm veel mensen afvallen.
OT: Ik vind het niet zo netjes dat ze niet goed genoeg kunnen rekenen, maar ik heb nou niet het gevoel dat dat heel erg is. Zoals al meer opgemerkt is komt er wel meer bij kijken dan alleen rekenen. En de rekenskills die ze persé nodig hebben worden door de ervaring echt nog wel gesterkt.
Al met al heb ik erg veel respect voor de mensen die fatsoenlijk les kunnen geven foto
Ps: ik ben zelf geen PABo'er, wel ben ik een groep 8er geweest foto
Tagged ? Kijk dan hier http://85.144.40.187/tagged/tagged.html
Ik heb met deze thread 'Ouderen' die jongeren maar leeghoofden vinden.............. ff een open deur mee ingetrapt.
Simpel hoofdrekenen kunnen ze al amper want " oh waar is mijn calculator "... verkeersborden die te simpel zijn worden steevast beantwoordt met " ik zou het niet weten " en allerlei andere simpele Maatschappelijke zaken lijken niet te bestaan. Maar vraag ze eens iets over J-Lo's laatste roddel of een of andere soapie's laatste uitspraak. Dat weten ze allemaal wel. Dus nieuws dat Pabo studenten haast niks weten/of niet kunnen rekenen. Niks nieuws. Gewoon algemene teloorgang van de meest elementaire basiskennnis die elk leek behoort te hebben.
Ik laat dit bericht voor het gemak maar onder het vakje 'Gebrek aan investeringen in het onderwijs' vallen.
Bij Inf. is het vooral bewijzen en Logica.
hallo fatsoenlijk onbetaalbaar starters-appartement, hallo lease-auto (met 25% 20% bijtelling...)
You make me sick, because I adore you so...
Ik besefte de ernst van mijn kater, toen de poes stampend de kamer binnen kwam.
Als VarsesteR een pushup doet, tilt hij niet zichzelf op, hij duwt de aarde naar beneden.
To be or not to be? That is the question. The answer? VarsesteR.
Ik snap niet eens dat mensen zo lomp kunnen zijn maar ok.
Zo moeilijk is toch een beetje rekenen niet ? Ze zouden eerst zel bijles moeten krijgen, te erg voor woorden.
Maar als ze daar reken fouten maken hoop ik dat het in mijn voordeel is
foto Ik weet niet hoe je daar bij komt, maar bij de meeste scholen zit WA1 gewoon in het examenpakket?
Wat me opvalt is dat een aantal FOK!'ers 'de jeugd van tegenwoordig' zit af te zeiken omdat beginnende leraren niet meer goed zouden kunnen rekenen. Hun leerlingen doen het echter blijkbaar prima als je zo die percentages eens ziet. Als het echt zo erg gesteld was met het rekenonderwijs, dan zouden die leerlingen ook wel achteruit gaan, zodat de leraar nog altijd het beste kan rekenen.
Nieuwe rekenmethoden en een tijdlang niet meer echt gerekend hebben, lijken mij een stuk sluitender verklaringen.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken