Nieuws
Sneek bouwt houten viaduct
Blikvanger en dwarel hadden ons via de nieuws-submit te melden:
Sneek krijgt, naast de Waterpoort, twee nieuwe attracties van formaat. Twee houten viaducten van twintig meter hoog en veertig meter lang zullen vanaf begin 2007 de Rijksweg A7 overspannen. De houten viaducten zullen de drukke kruispunten bij de Akkerwinde en de Molenkrite gaan vervangen. De viaducten zullen de eerste in hun soort zijn, het ontwerp is uniek. Het is een primeur voor Sneek en een doorbraak in de toepassing van duurzame materialen in de wegenbouw.
Het ontwerp voor de houten viaducten is de uitkomst van een wedstrijd. "De keuze is definitief, de gemeente zal nog wel een planologische procedure moeten doorlopen", zegt Sape Jan Terpstra voorlichter van de provincie. "Mogelijk kan in de zomer van 2006 al met de bouw worden begonnen."
De aanleg van de houten bruggen is onderdeel van een aanpassing van de Rijksweg A7 rondom Sneek. De totale kosten van het hele project rond Sneek, vier viaducten en een aquaduct, zijn beraamd op 120 miljoen euro.
Help ons; deel dit item als je het leuk vond
Lees ook
dank je!
|o-0
~~~`
Wij hadden vanmiddag nog een proef op school. We hadden de ligger zo berekend dat hij 81 kg zou moeten kunnen dragen, hij kon 201kg dragen!
Ik denk alleen dat de balken van de brug erg dik zullen gaan worden!
|
Laat 11 september uw sporttas staan !
Fun Lovin' Terrorist / Toeps addict
edit: Daarintegen moet het hout natuurlijk wel ergens vandaan komen, maargoed, dat groeit met het juiste bosbeheer op den duur wel weer terug.
Niet echt een zinvolle vergelijking.
verkapte "we smijten lekker met geld news=post" foto
|
Laat 11 september uw sporttas staan !
Fun Lovin' Terrorist / Toeps addict
Want dan wil ik er ook zo een voor over onze vijver foto
Denk maar eens aan een houten achtbaan, niet stuk te krijgen
foto
en hoeveel bomen kost dit nou weer?
sorry... ik mis het positieve deel cker foto
fotofotofotofoto
Want voor elke boom die gekapt wordt, moeten er 2 terug geplant worden.
We hebben de berekening laten controleren door de docent en met een programma.
Die 201kg was 2019 N
K heb het diagrammetje voor je als je wilt foto
Het geeft gewoon aan dat er een hele grote veiligheidsmarge op de sterkte van het hout zit. Deze marges zitten er ook bij de brugdelen. De permanente belasting van de brug (Eigen gewichten) worden nog keer 1,2 gedaan en de variabele belastingen (verkeer, sneeuw, wind etc) keer 1,5. De brug wordt dus vele malen sterker dan hij in principe zou hoeven zijn.
|
Laat 11 september uw sporttas staan !
Fun Lovin' Terrorist / Toeps addict
of zit ik nu fout...
Waarom ik dat denk, azobé is de sterkste en meest duurzame houtsoort.
Het kan ook dat ze voor andere houtsoorten kiezen aangezien azobé 'in principe' binnenkort niet meer gebruikt mag worden.
|
Laat 11 september uw sporttas staan !
Fun Lovin' Terrorist / Toeps addict
|
Laat 11 september uw sporttas staan !
Fun Lovin' Terrorist / Toeps addict
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
Klasse 2 duurzaam 15-25 jaar
Klasse 3 matig duurzaam 10-15 jaar
Klasse 4 weinig duurzaam 5 - 10 jaar
Klasse 5 niet duurzaam minder dan 5 jaar
Klasse 1 houtsoorten zijn:
afzelia, aldina, angelim vermelho, bilinga, demerara groenhart, jarrah, mansonia, bruinhart, cumaru,curupay, ebben, giam, goncalo alves, grenadille,guariuba, ipé,
itaúba, jatoba, letterhout, makoré, massaranduba bidentata, mecrusse, moabi, moral, muhuhu, mukulungu, muninga, niové, okan, padoek, palissander,pau rosa, pau amarelo, peroba de campos, piquia, pokhout, tali, tatajuba, teak, vera pok, walaba
Klasse 2 houtsoorten zijn:
alerce, azobé, afrormosia, iroko, kapur, merbau, manbarklak, mora, robinia, tabaca, vitex, wamba
Azobé is een klasse 2 houtsoort, dus lijkt me dat onwaarschijnlijk.
Welnee, je schrijft gewoon een wedstrijd uit. Hout kan toch niet roesten?
@hierboven (klassen hout etc): Heb je wel rekening gehouden met behandelmethoden?
|
Laat 11 september uw sporttas staan !
Fun Lovin' Terrorist / Toeps addict
Ik neem aan dat de brug zoals jij zei: Voorlopig geen onderhoud meer aan de brug willen hebben.
ten eerste: hout kan meer druk opnemen dan beton. (zie tabellenboeken)
ten tweede: het belangrijkste waarop een viaduct wordt belast is... trek-belasting, en jawel ook die is (veel) beter op te nemen door hout dan door beton (daarom heeft men gewapend beton uitgevonden)
Met de argumenten die jij geeft kun je in ieder geval niet zomaar 123 een houten brug afschieten...
maar theeft volgens mij weinig zin om hier met een bak vol technische argumenten te komen en wat de voor/nadelen van hout en beton wel niet zijn.
Ik vind het in ieder geval een goed initiatief om eens te kijken naar andere materialen dan de standaard betonnen liggers.
Kennelijk hebben ze al wat houd besteld.
Regenwoud hout is wel duurzaam foto
Elke boom die gekapt word, worden er meerdere voor teruggeplant.
De Teakindustrie is er niet blij mee, want de bomen worden te jong gekapt, en komt niet ten goede aan de houtkwaliteit., maar is wel beter voor het behoud.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
Hout is trouwens beter bestand tegen brand dan de meeste mensen denken. Als je een foto van een afgebrande boerderij heb gezien, blijkt dat het geraamte er nog wel staat. Een houten balk brandt dus niet zo snel af, omdat een balk verkoold en daarmee het verbrandingsproces vertraagt.
in dit specifieke geval maken twee helften één
http://www.top-foto.nl/Infrastructuur/Infrastructuur.html
foto
Zal ik dan vaak overheen rijden in de toekomst, ik ben benieuwd. Ziet er wel goed uit foto
En wat betreft houten bruggen. Er zijn er nog wel in Nederland. En wat nog vaker voorkomt zijn houtenrijdekken. Alleen ligt er een laagje asfalt over foto.
* He who angers you conquers you
* One who makes no mistakes makes nothing
* First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win
ontopic: ik zou toch niet graag over zo'n houten viaduck rijden eik foto
Nee hoor. Een mooi initiatief van MIJN stadje.....
Naast onze mooie waterpoort er weer een mooi stukje infrastructuur bij...
tussen bovenaf op een stuk hout
||
|| of ====== druk zetten zit wel verschil in slimpie
||
...... okok ik zal het je makkelijk maken ....
- hoe sla je met een bijl een stuk hout doormidden en waarom denk je ...lees daarna de post waarop je reageert eens door ?
of nog makkelijker
- rol eens een stukje papier op zodat je een buis.vormt.. probeer eens de druk te zetten zoals ik schets hierboven foto
Ill quit thinking w my dick when u quit fucking with my head
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken