De ondernemingsraad van NS Reizigers is niet van plan in te stemmen met de invoering van een nieuw boetebeleid. De Nederlandse Spoorwegen willen dat elke treinreiziger die niet in het bezit is van een kaartje, een boete van 35 euro gaat betalen. Volgens de OR is de invoering per 1 juli 2005 onmogelijk. In een informatiebulletin aan het personeel zegt zij: "NS zal wanbeleid worden verweten."
De boete van 35 euro voor elke betrapte reiziger geldt voor zowel de bewuste zwartrijder als de reiziger die een geldige reden heeft. Wel kan in het nieuwe systeem de boete achteraf nog worden kwijtgescholden. Het kaartje kopen bij de conducteur voor een hoger tarief zal niet meer in het in te voeren systeem zitten.
Help ons; deel dit item als je het leuk vond
Heb je een leuk of interessant bericht gevonden dat je graag op FOK! terug ziet? Tip ons dan via de submit!
Elke keer dat een trein te laat komt kan een reiziger met kaartje direct 5 euro terugvorderen van de NS, ongeacht of de NS een geldige reden heeft.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar! Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
Op maandag 4 april 2005 11:27 schreef Skinkie het volgende: Elke keer dat een trein te laat komt kan een reiziger met kaartje direct 5 euro terugvorderen van de NS, ongeacht of de NS een geldige reden heeft.
Dan lees je een paar maanden later 'NS maakt grote verliezen" foto
Dressed in midnight black. He speeds through the rush hour traffic like the hauling wind. Driving the authorities mad with rage. And so far all attempts to stop him have failed. Those who have heard know his name.
Op maandag 4 april 2005 11:27 schreef Skinkie het volgende: Elke keer dat een trein te laat komt kan een reiziger met kaartje direct 5 euro terugvorderen van de NS, ongeacht of de NS een geldige reden heeft.
Het kaartje kopen bij de conducteur voor een hoger tarief zal niet meer in het in te voeren systeem zitten.
En als die Fuck automaten het weer een keer het niet doen ben je als reiziger dus gewoon de lul, want die verkooppunten zijn binnen 2 jaar allemaal wegbezuinigd. fotofotofoto
Op maandag 4 april 2005 11:34 schreef Smeerkaas het volgende:
[..]
En als die Fuck automaten het weer een keer het niet doen ben je als reiziger dus gewoon de lul, want die verkooppunten zijn binnen 2 jaar allemaal wegbezuinigd. fotofotofoto
Precies, met mijn postbankpas kon ik een gehele tijd niet pinnen bij die dingen. Zwartrijders aanpakken is prima, maar je moet wel op een normale manier je kaartje kunnen kopen.
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen in dit specifieke geval maken twee helften één
Ja.....'k heb dus een aantal keer meegamaakt dat ik op een station (zonder loket) stond, waar de automaat het niet deed.......als je dan ook niet eens meer in de trein je kaartje kan kopen en meteen een boete krijgt????? foto
Zelfs een keer gehad dat ik wel een kaartje had gepint, het geld was afgeschreven, maar uit de automaat kwam geen kaartje!!!! Geen loket in de buurt, kon dus niet met de trein en had er wel voor betaald !!??
laat ze eerst maar zorgen dat de service goed is........en dan beginnen over boetes e.d. foto
Op maandag 4 april 2005 11:27 schreef morpheus_at_work het volgende: OR is indeze toch alleen maar adviserend en niet bindend , dus de NS kan doen wat zij zelf wil
Is dat zo? Valt het niet onder de andere functies van de OR waarbij hun stem wel bindend is (in zekere zin natuurlijk)?
mn exvriendin was laatst ook eens weg met de trein en ze had nog geen kaartje. zij zoeken naar die conducteur, ze vond hem niet direct en ze zette zich neer. ze zat nog maar net 2 minuten en daar kwam die kaartjesknipper al, en gaf haar al direct n boete en vroeg haar paspoort. ze kwam één euro te kort om die boete te betalen, en met een lach op zijn gezicht verhoogde hij de boete direct naar 50 ¤, die domme klootzak foto ik heb echt zo n spijt dat ik er toen niet bij was om die lul eens op zijn plaats te zetten en hem te zeggen hoe ik denk over mensen die hun macht zo misbruiken om jonge meisjes hun geld af te luizen! gvd ik denk dat ik zijn treintje eigenhandig zou gesloopt hebben
ze stoppen hun boetes maar in hun reet, zolang ze er niet voor kunnen zorgen dat de prijzen een beetje normaler worden voor hun ticketjes, en zolang er zoveel vertragingen zijn!
Tsja, waarom zou dit niet mogen. Van mij mag het nog wel wat hoger, ik bedoel, je weet dat je een kaartje moet hebben als je in de trein stapt, als je dat niet hebt moet je gestraft worden.
En heb je een OV, dan heb je er niks mee te maken omdat je dan toch de boete terug krijgt.
Op maandag 4 april 2005 11:27 schreef brem het volgende: lang leve OV foto
Behalve op de dagen dat hij niet geldig is.
(denk aan goede vrijdag, toen zijn er weer veel studenten genaaid die dachten dat deze wel geldig was en dus geen geldig vervoersbewijs bij zich hadden)
Ik verveel me niet, Ik heb gewoon geen reet te doen op mijn werk :')
Op maandag 4 april 2005 11:34 schreef Smeerkaas het volgende:
[..]
En als die Fuck automaten het weer een keer het niet doen ben je als reiziger dus gewoon de lul, want die verkooppunten zijn binnen 2 jaar allemaal wegbezuinigd. fotofotofoto
Ik heb zelfs een keer gehad dat er op een station _zonder_ loket de automaten weg waren gehaald. Leuk, geen kaartje en de conducteur was ook nergens te bekennen. Dus in dat geval zou ik 35 pleuro moeten betalen? Leuk, wordt duidelijk tijd voor een rijbewijs en auto....
Op maandag 4 april 2005 11:40 schreef heulie het volgende: [..] Tot dat je hem een keer vergeet!!!!!! foto Belachelijke actie. Laten ze eerste eens op tijd gaan rijden!!!!!
OV staat voor Openbaar Vervoer. Belachelijk? Ja, zolang veel apparaten niet goed werken en je moeilijk aan een kaartje kan komen. Maar moeten ze dan eerst wat doen aan het op tijd rijden? Nee, laat ze overal maar wat aan doen. Zwartrijden is ook een groot probleem. Alleen die maatregelen moeten dus anders.
Op maandag 4 april 2005 11:47 schreef kevinp het volgende: Tsja, waarom zou dit niet mogen. Van mij mag het nog wel wat hoger, ik bedoel, je weet dat je een kaartje moet hebben als je in de trein stapt, als je dat niet hebt moet je gestraft worden.
En heb je een OV, dan heb je er niks mee te maken omdat je dan toch de boete terug krijgt.
En als de kaartjes automaat het dan niet doet.. zoals bij zovelen het geval is, en bij mij ook wel eens vaker??
Op maandag 4 april 2005 11:51 schreef Teardrop-nl het volgende:
Behalve op de dagen dat hij niet geldig is.
(denk aan goede vrijdag, toen zijn er weer veel studenten genaaid die dachten dat deze wel geldig was en dus geen geldig vervoersbewijs bij zich hadden)
Dan dachten zij dat fout. Achterop de OV staat op welke dagen hij niet geldig is. Eigen schuld, dikke bult!
Heb een OV, maar haat 't openbaar vervoer. Ze brengen je vanuit iets waar je niet bent, naar iets dat eigenlijk niet in de buurt is van waar je wil zijn, op een tijdstip dat je meestal niet uitkomt...
En als die godvergeten kaartmachines weer eens een storing hebben? Dan kan je dus niet meer naar de conducteur om een kaartje te kopen? foto Terecht dat de OR dit blokkeert. Niet echt doordacht systeem.
Belachelijke actie. Laten ze eerste eens op tijd gaan rijden!!!!!
Ik heb het vaker dat juist DOOR die klote zwartrijders te trein vertraging oploopt. Ze gaan stennis schoppen en dan moet de spoorweg politie er weer bijkomen etcetc. Vaak is de reden van vertraging niet eens de schuld van NS.
als ik met de auto met een heeel geldige reden op pad moet, krijg ik de benzine ook niet gratis mee hoor. Betalen gewoon.
Al had ik pas ruzie met een conducteur omdat ie dacht dat ik een ongeldig kaartje had terwijl dat niet het geval was dus die lui mogen ze ook beter opleiden foto
Op maandag 4 april 2005 11:34 schreef Smeerkaas het volgende:
[..]
En als die Fuck automaten het weer een keer het niet doen ben je als reiziger dus gewoon de lul, want die verkooppunten zijn binnen 2 jaar allemaal wegbezuinigd. fotofotofoto
Ach, nog 2 jaar later zijn al die sukkels die het opeens helemaal hebben en conducteur zijn geworden, ook wegbezuinigd! Zou fijn zijn, ik ben het zoooooo zat elke keer dat gezeik om je kaartje, elke 3 minuten omroepen waar ze zijn, etc.! Rustig lezen is er niet bij...
Op maandag 4 april 2005 12:16 schreef _Draven_ het volgende:
[..]
Ik heb het vaker dat juist DOOR die klote zwartrijders te trein vertraging oploopt. Ze gaan stennis schoppen en dan moet de spoorweg politie er weer bijkomen etcetc. Vaak is de reden van vertraging niet eens de schuld van NS.
Ik heb ooit vertraging gehad (en een aansluiting gemist) omdat er een oud mens met een rolstoel in moest... dan moet er 2 man personeel bij komen, dat mens betaald daar bij lange na de kosten niet voor, daardoor was de trein te laat, en mocht ik op Schiphol staan wachten. Daar kwam die heks naar me toe rijden, OF IK EEN VUURTJE HAD! Net nadat er was omgeroepen dat roken verboden was.... Heb d'r ff flink uitgekafferd ...
Op maandag 4 april 2005 11:47 schreef kevinp het volgende: Tsja, waarom zou dit niet mogen. Van mij mag het nog wel wat hoger, ik bedoel, je weet dat je een kaartje moet hebben als je in de trein stapt, als je dat niet hebt moet je gestraft worden.
En heb je een OV, dan heb je er niks mee te maken omdat je dan toch de boete terug krijgt.
Dus als je om wat voor reden dan ook geen kaartje kan kopen moet het je maar zwaar geld gaan kosten? Jij reist zeker niet veel met het OV...dan zou je wel anders piepen. Maar dit is nog een reden om gewoon niet meer met het OV te gaan. Ze zijn helemaal van de pot gerukt daar. Service is een zeer vies woord bij de NS.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet. Geloven maakt meer kapot dan je lief is. Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
Op maandag 4 april 2005 12:21 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik heb ooit vertraging gehad (en een aansluiting gemist) omdat er een oud mens met een rolstoel in moest... dan moet er 2 man personeel bij komen, dat mens betaald daar bij lange na de kosten niet voor, daardoor was de trein te laat, en mocht ik op Schiphol staan wachten. Daar kwam die heks naar me toe rijden, OF IK EEN VUURTJE HAD! Net nadat er was omgeroepen dat roken verboden was.... Heb d'r ff flink uitgekafferd ...
Goh, wat ontzettend stoer van je om een oud mens in een rolstoel uit te kafferen. Zou ik nou nooit durven.
Op maandag 4 april 2005 11:51 schreef Teardrop-nl het volgende:
[..]
Behalve op de dagen dat hij niet geldig is.
(denk aan goede vrijdag, toen zijn er weer veel studenten genaaid die dachten dat deze wel geldig was en dus geen geldig vervoersbewijs bij zich hadden)
Of je bent zo braaf om verdomme geld te betalen voor een kaartje, word je niet gecontroleerd foto
Noordned is al even erg. Ik heb uit een NS automaat 5 retourkaartjes gekocht met een verkeerd vertrekstation. Zijn kaartjes zonder datum. Ik gelijk naar de balie van de NS: nee meneer, u moet bij noordned zijn. Ik naar Noordnet balie: u kunt ze opsturen met de post. Ik ze opsturen, komen ze terug met de melding dat ze geen geld of andere kaartjes geven omdat er geen datum op staat en ik ze kan gebruiken foto
Mooi zo 60 euro kwijt voor kaartjes waar ik niks aan heb. De NS en Noordnet zijn even erg.
Op maandag 4 april 2005 11:51 schreef Teardrop-nl het volgende:
[..]
Behalve op de dagen dat hij niet geldig is.
(denk aan goede vrijdag, toen zijn er weer veel studenten genaaid die dachten dat deze wel geldig was en dus geen geldig vervoersbewijs bij zich hadden)
lastig he die 10 dagen in het jaar dat ie niet geldig is wegens feestdagen in de gaten houden. Het staat gvd achterop je OV man.
35 euri boete lijkt me prima, pak die zwartrijders maar aan, en als je wel een geldig vervoersbewijs hebt maar niet bij je hebt kun je het terugkrijgen, dus wat is het probleem?
Op maandag 4 april 2005 13:48 schreef Timmeh_Teh_Turtle het volgende: 35 euri boete lijkt me prima, pak die zwartrijders maar aan, en als je wel een geldig vervoersbewijs hebt maar niet bij je hebt kun je het terugkrijgen, dus wat is het probleem?
Dat ik (en met mij velen) de afwikkeling daarvan niet vertrouwen. Het is godsgeklaagd dat je straks bij een kapotte automaat:
1) voldoende poen opzak moet hebben om een boete + treintarief te betalen 2) je formulieren etc mag invullen 3) maar moet hopen dat je het terugkrijgt..
Strenger beleid over zwart rijden prima, maar wacht daar even mee: over drie jaar overal poortjes + beltegoed-systeem voor OV, dat is een veel beter punt om ermee te beginnen.
Bovendien: de meeste mensen die door kapotte automaat geen kaartje kunnen kopen proberen een conducteur te vinden. Als je welwillend en zelf-initiatiefnemend bent een kaartje te kopen hoort die boete gewoon niet. Anders is het bij het gespuis wat 'betrapt' wordt. Bovendien zijn die vaak te herkennen aan de hele tijd de deuren in de gaten houden, en kop net voor vertrek naar buiten steken om te kijken waar de conducteur is.
Ik kocht vroeger altijd van die 5 ritten kaarten. Die moet je afstempelen. Hoe vaak die stempelautomaten wel niet kapot zijn of dat er kauwgom oid inzit...
Dus als ik in dat geval direct naar de conducteur zou gaan of hij mijn kaartje wel afstempelen, zou ik eerst 35 euro moeten neertellen??? Beetje achterlijke gang van zake.
Typisch NS... of eigenlijk typisch Nederlands, ipv service te bieden ga je hard lopen schreeuwen dat je zoveel verlies maakt door zwartrijders. Vervolgens maak je de regels zo dat een goedwillend persoon die beroofd is, een pajse kwijt is, de trein moet halen maar omdat alle automaten defect zijn toch maar instapt gelijk dubbel wordt genomen. Maar misschien zitten we momenteel wel op het punt dat alleen zwartrijders nog de moeite nemen om met de trein te gaan, dan zou het verklaarbaar zijn.
Stelletje kneuzen zijn het!
Gelukkig heb ik een auto en kan ik carpoolen, vele malen goedkoper dan de trein, veel sneller (ook met file) en veel betere zitplaatsen...
Op maandag 4 april 2005 11:52 schreef kodak het volgende:
[..]
OV staat voor Openbaar Vervoer. Belachelijk? Ja, zolang veel apparaten niet goed werken en je moeilijk aan een kaartje kan komen. Maar moeten ze dan eerst wat doen aan het op tijd rijden? Nee, laat ze overal maar wat aan doen. Zwartrijden is ook een groot probleem. Alleen die maatregelen moeten dus anders.
Ja en ov staat ook voor studenten?!?!?! OV jaar kaart ooit van gehoord?!?!?!!??!?! En daar wordt hier op gedoeld!!!!
En swartrijden is ook niet goed. Ben ik met je eens dat het een probleem is maar de meeste hebben wel een kaartje of OV (bedoel ik nu dus ov jaarkaart foto) dus waarom moeten die dan boeten als ze een keer iets vergeten? En ik denk dat ze meer begrip krijgen voor dit soort acties als ze eerste de treinen optijd laten rijden!! Dus.....
Op maandag 4 april 2005 11:27 schreef morpheus_at_work het volgende: OR is indeze toch alleen maar adviserend en niet bindend , dus de NS kan doen wat zij zelf wil
Dat is nog maar de vraag. De WOR (Wet op de OndernemingsRaden bestaat er een instemmingsrecht (art. 27 WOR en adviesrecht (art. 25 WOR. ) Deze artikelen geven een limitatieve opsomming van situaties waarin de OR advies, danwel instemmingsrecht heeft. Deze "maatregel" van de NS is op het eerste gezicht niet makkelijk onder een van de (in deze artikelen) genoemde situaties.
Kortom, (jaja..er is een bottom-line)...het is nog maar de vraag of de NS dit zonder "instemming" van de OR kan invoeren. Daarnaast kan de OR nog in beroep gaan bij de Rechtbank als de NS dit toch zou invoeren.
Sometimes the majority only means that all the fools are on the same side
Op maandag 4 april 2005 12:16 schreef _Draven_ het volgende:
[..]
Ik heb het vaker dat juist DOOR die klote zwartrijders te trein vertraging oploopt. Ze gaan stennis schoppen en dan moet de spoorweg politie er weer bijkomen etcetc. Vaak is de reden van vertraging niet eens de schuld van NS.
VOLHOUDEN!!!!!
Af en toe is het niet de schuld van de NS. Hoe vaak staan die conducteurs niet nog snel ff te roken of koffie te halen terwijl ze dan al moeten vertrekken????
Op maandag 4 april 2005 11:43 schreef The_Duce het volgende:
[..]
Is dat zo? Valt het niet onder de andere functies van de OR waarbij hun stem wel bindend is (in zekere zin natuurlijk)?
Dat is zo niet te zeggen. Moet je meer van weten, hangt onder andere af van de CAO, de schriftelijke overeenkomsten tussen NS en ondernemingsraad en de WOR (Wet OndernemingsRaad).
Al met al zal zo'n uitspraak van de OR nooit zonder gevolgen blijven, dus ik denk niet dat je kunt zeggen dat er niets mee wordt gedaan.
Op maandag 4 april 2005 13:19 schreef Knip het volgende:
[..]
Goh, wat ontzettend stoer van je om een oud mens in een rolstoel uit te kafferen. Zou ik nou nooit durven.
Komt omdat jij een watje bent denk ik, en denkt dat alle oude mensen in rolstoelen geen vlieg kwaad doen..
ik heb echt een hekel aan de NS, altijd vertraging en chagerijnige conducteurs!! en vaak is die (geen idee wie dat doet eigenlijk) machinist ook altijd niet te verstaan! voor mij niet echt een punt, reis altijd hetzelfde, maar voor mensen die voor het eerst ergens komen erg storend lijkt mij!
die boete slaat al helemaal nergens op!!!! eigenlijk allemaal expres zwart rijden en niet betalen
Slapelopze nachten? Daar lig ik niet wakker van....
Op maandag 4 april 2005 15:41 schreef E- het volgende:
[..]
Komt omdat jij een watje bent denk ik, en denkt dat alle oude mensen in rolstoelen geen vlieg kwaad doen..
ik heb echt een hekel aan de NS, altijd vertraging en chagerijnige conducteurs!! en vaak is die (geen idee wie dat doet eigenlijk) machinist ook altijd niet te verstaan! voor mij niet echt een punt, reis altijd hetzelfde, maar voor mensen die voor het eerst ergens komen erg storend lijkt mij!
die boete slaat al helemaal nergens op!!!! eigenlijk allemaal expres zwart rijden en niet betalen
jah want eigenlijk hoort het openbaar vervoer gewoon gratis te zijn of niet foto
en het zijn de conducteurs die de aankomende stations omroepen en bij mij in de trein zijn ze altijd goed te verstaan.
jij bent echt zo typetje NS zeiker. haal lekker je rijbewijs en ga lekker in de file staan ofzo. (of ben je daar niet oud genoeg voor?)
Op maandag 4 april 2005 14:09 schreef geckow het volgende:
[..]
Dat ik (en met mij velen) de afwikkeling daarvan niet vertrouwen. Het is godsgeklaagd dat je straks bij een kapotte automaat:
1) voldoende poen opzak moet hebben om een boete + treintarief te betalen 2) je formulieren etc mag invullen 3) maar moet hopen dat je het terugkrijgt..
Strenger beleid over zwart rijden prima, maar wacht daar even mee: over drie jaar overal poortjes + beltegoed-systeem voor OV, dat is een veel beter punt om ermee te beginnen.
Bovendien: de meeste mensen die door kapotte automaat geen kaartje kunnen kopen proberen een conducteur te vinden. Als je welwillend en zelf-initiatiefnemend bent een kaartje te kopen hoort die boete gewoon niet. Anders is het bij het gespuis wat 'betrapt' wordt. Bovendien zijn die vaak te herkennen aan de hele tijd de deuren in de gaten houden, en kop net voor vertrek naar buiten steken om te kijken waar de conducteur is.
volgens mij is er geen 1 station met maar 1 kaartautomaat, het kan inderdaad vervelend zijn om even in de rij te staan voor je kaartje als er bijvoorbeeld maar 1 beschikbaar is. Volgens mij zijn de conducteurs ook nog wel coulant als alle automaten kapot zijn, kwestie van even naar de conducteur lopen en het melden lijkt me zo.
1.) Dat is onzin, ik heb dat ook wel eens gehad, niks bij me, zelfs niks waar me naam op stond, postcode check --> acceptgiro in de bus. 2.) inderdaad, maar eigen schult dikke bult, had je maar je vervoersbewijs bij je moeten hebben. 3.) Ik kreeg het redelijk snel terug nadat ik de formulieren had opgestuurd. Dus dat argument lijkt me een beetje onzin.
Misschien kan de NS invoeren dat het kaartje tegen treintarief (of zelfs tegen stationtarief) blijft betaan in uitzonderlijke gevallen (kapotte automaten bijvoorbeeld.)
Inderdaad absurd beleid. foto De kaartjes zijn al extrééém duur (maar dan ook echt HEEL duur foto ), en vergissen is nou eenmaal menselijk. foto Ik ben ook wel es op de bon geslingerd, omdat ik simpelweg vergeten was een kaartje te kopen (als je 2 dagen per week met de trein moet, en geen OV krijgt omdat je een MBO-er bent, komen dat soort dingen wel eens voor ja!).
Laatst kreeg ik nog een boete omdat ik mijn kortingskaart vóór 9 uur s'ochtends gebruikte foto HALLO!? Ik koop toch niet zo'n klotekaart voor 50 piek, om vervolgens 35 euro (nu nog iets minder gelukkig) boete te betalen!? fotofoto
Op maandag 4 april 2005 17:20 schreef Timmeh_Teh_Turtle het volgende:
[..]
volgens mij is er geen 1 station met maar 1 kaartautomaat, het kan inderdaad vervelend zijn om even in de rij te staan voor je kaartje als er bijvoorbeeld maar 1 beschikbaar is. Volgens mij zijn de conducteurs ook nog wel coulant als alle automaten kapot zijn, kwestie van even naar de conducteur lopen en het melden lijkt me zo.
1.) Dat is onzin, ik heb dat ook wel eens gehad, niks bij me, zelfs niks waar me naam op stond, postcode check --> acceptgiro in de bus. 2.) inderdaad, maar eigen schult dikke bult, had je maar je vervoersbewijs bij je moeten hebben. 3.) Ik kreeg het redelijk snel terug nadat ik de formulieren had opgestuurd. Dus dat argument lijkt me een beetje onzin.
Misschien kan de NS invoeren dat het kaartje tegen treintarief (of zelfs tegen stationtarief) blijft betaan in uitzonderlijke gevallen (kapotte automaten bijvoorbeeld.)
ze hebben wel leuk meerdere automaten maar het niet de eerste keer dat er een pasje kapot ging in een van die automaten. Meestal lopen mensen niet met tientallen pasjes rond om allemaal te kunnen proberen.
Maarja toen mijn pasje kapot was heb ik de situatie uitgelegd aan de conducteur en aangezien ik geen geld bij me had voor het kaartje kreeg ik netjes de acceptgiro volgens NORMAAL tarief thuis gestuurd. (het was dat ik verder dat dan station moest anders kon ik gratis mee foto)
Eindelijk een goede actie, je kan ook geen friet kopen zonder geld, dus ook niet met de trein reizen. En wie dat wel doet is een dief en krijgt een boete. Hartstikke terecht!!!
zolang ik gemiddeld vijf keer moet proberen te pinnen bij zo'n automaat omdat m'n pas zogenaamd onbruikbaar is (doet het voor de rest werkelijk overal en altijd, het is toch ongelofelijk foto) kunnen ze de pot op. Service is gewoon non-existent bij de NS.
Op maandag 4 april 2005 12:18 schreef PaLPiTaTioN het volgende: als ik met de auto met een heeel geldige reden op pad moet, krijg ik de benzine ook niet gratis mee hoor. Betalen gewoon.
DAT je moet betalen, terecht. Maar WAT je moet betalen, is dat terecht? De auto is al heel snel goedkoper dan de trein en biedt veel meer vrijheid dan het OV. Je gaat mij niet wijs maken dat de trein van Amsterdam naar Groningen duurder met zijn dan een EasyJet vlucht van Amsterdam naar Edinburgh of Barcelona. Ik zie dan ook helemaal niets in de TGV tussen bv. Amsterdam en Parijs. Vliegtuig is goedkoper maar misschien net niet zo snel als je bagage bij je hebt (vanwege inchecken en bagageband) - zelf vlieg ik bij voorkeur enkel met handbagage en dan is zo'n EasyJet of BasicAir vlucht bijna vergelijkbaar met de bus pakken.
Op maandag 4 april 2005 11:51 schreef NhImF het volgende:
[..]
Ik heb zelfs een keer gehad dat er op een station _zonder_ loket de automaten weg waren gehaald. Leuk, geen kaartje en de conducteur was ook nergens te bekennen. Dus in dat geval zou ik 35 pleuro moeten betalen? Leuk, wordt duidelijk tijd voor een rijbewijs en auto....
Nee tuurlijk niet foto Als er geen conducteur te bekennen is, is er ook niemand die je een boete zal geven... Maarja, als je het echt zo graag wil, dan mag je die 35 euro ook wel aan de machinist afgeven denk ik
Weet je wat het is, nu kan je nog in geval van nood naar de conducteur om kaartje te halen. ze willen dat gaan veranderen dat je dat niet kan. besides als je naar de conducteur wil moet je het perron op. EN DAT IS VERBODEN zonder kaartje, dus dan heb je meteen di 35 euro en nog eens de boete di je krijgt als je zonder kaartje op het perron komt. lekker geregelt die NS| foto
Op maandag 4 april 2005 11:27 schreef Skinkie het volgende: Elke keer dat een trein te laat komt kan een reiziger met kaartje direct 5 euro terugvorderen van de NS, ongeacht of de NS een geldige reden heeft.
Is dat serieus zo? Ik bedoel, dat levert me zo'n 10 tot 20 euro per dag op... Heb ik tenminste nog wat "korting" op mijn trajectkaart (die trouwens 2 keer zo duur is als mijn opleiding foto )
En ja, zwartrijders moeten gewoon aangepakt worden, daar ben ik het helemaal mee eens. Alleen hoe kan een conducteur zien hoe iemand nou echt zijn OV of kaartje vergeten is of gewoon expres zwart rijd?
Modern cars.... They all look like electric shavers [Marv, Sin City]
Op maandag 4 april 2005 20:38 schreef tristan1987 het volgende:
[..]
Is dat serieus zo? Ik bedoel, dat levert me zo'n 10 tot 20 euro per dag op... Heb ik tenminste nog wat "korting" op mijn trajectkaart (die trouwens 2 keer zo duur is als mijn opleiding foto )
En ja, zwartrijders moeten gewoon aangepakt worden, daar ben ik het helemaal mee eens. Alleen hoe kan een conducteur zien hoe iemand nou echt zijn OV of kaartje vergeten is of gewoon expres zwart rijd?
Omdat ze die zwartrijders wekelijks tegenkomen en deze zich direct aggressief gaan gedragen. Meestal is dat het moment dat een conducteur besluit om of de spoorwegpolitie erbij te halen of zich verexcuseert en weggaat.
Op maandag 4 april 2005 11:27 schreef morpheus_at_work het volgende: OR is indeze toch alleen maar adviserend en niet bindend , dus de NS kan doen wat zij zelf wil
In een redelijk aantal zaken heeft een OR niet alleen adviesrecht, maar ook stemrecht. Aangezien het hier een potentieel gevaar voor het personeel oplevert, en een drastische wijziging van het bestaande beleid, kanhet heel goed dat de OR instemmingsrecht heeft.
Bravo OR NS!
sub/
Reageer zelf
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt
kun je gratis een FOK!account aanmaken
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
Waarom is het eigenlijk onmogelijk? Het is toch niet zo ingewikkeld?
in dit specifieke geval maken twee helften één
Belachelijke actie. Laten ze eerste eens op tijd gaan rijden!!!!!
Zelfs een keer gehad dat ik wel een kaartje had gepint, het geld was afgeschreven, maar uit de automaat kwam geen kaartje!!!! Geen loket in de buurt, kon dus niet met de trein en had er wel voor betaald !!??
laat ze eerst maar zorgen dat de service goed is........en dan beginnen over boetes e.d.
foto
ze zat nog maar net 2 minuten en daar kwam die kaartjesknipper al, en gaf haar al direct n boete en vroeg haar paspoort. ze kwam één euro te kort om die boete te betalen, en met een lach op zijn gezicht verhoogde hij de boete direct naar 50 ¤, die domme klootzak foto
ik heb echt zo n spijt dat ik er toen niet bij was om die lul eens op zijn plaats te zetten en hem te zeggen hoe ik denk over mensen die hun macht zo misbruiken om jonge meisjes hun geld af te luizen! gvd ik denk dat ik zijn treintje eigenhandig zou gesloopt hebben
ze stoppen hun boetes maar in hun reet, zolang ze er niet voor kunnen zorgen dat de prijzen een beetje normaler worden voor hun ticketjes, en zolang er zoveel vertragingen zijn!
En heb je een OV, dan heb je er niks mee te maken omdat je dan toch de boete terug krijgt.
(denk aan goede vrijdag, toen zijn er weer veel studenten genaaid die dachten dat deze wel geldig was en dus geen geldig vervoersbewijs bij zich hadden)
Dus in dat geval zou ik 35 pleuro moeten betalen? Leuk, wordt duidelijk tijd voor een rijbewijs en auto....
Belachelijk? Ja, zolang veel apparaten niet goed werken en je moeilijk aan een kaartje kan komen.
Maar moeten ze dan eerst wat doen aan het op tijd rijden? Nee, laat ze overal maar wat aan doen. Zwartrijden is ook een groot probleem. Alleen die maatregelen moeten dus anders.
Men vindt het werk bij de NS ontzettend leuk, alleen jammer dat je telkens met die vervelende reizigers te maken hebt.
Dat er DANZIJ de reizigers werk, en dus salaris is, vergeten we gemakshalve maar even...
100 % voorstander van auto foto
Ontopic: OR zal gelijk krijgen, zoiets zal wanbeleid zijn en zeker niet voordelig zijn ten opzichte van de reizigers...
Vaak is de reden van vertraging niet eens de schuld van NS.
Al had ik pas ruzie met een conducteur omdat ie dacht dat ik een ongeldig kaartje had terwijl dat niet het geval was dus die lui mogen ze ook beter opleiden foto
Ik betaal toch ook gewoon voor mijn kaartjes? foto
wanneer er dan een automaat kapot is, kun je het later misschien wel terug krijgen? Denk dat het plan nog wat verscherpt/aangepast moet worden.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
Mooi zo 60 euro kwijt voor kaartjes waar ik niks aan heb. De NS en Noordnet zijn even erg.
35 euri boete lijkt me prima, pak die zwartrijders maar aan, en als je wel een geldig vervoersbewijs hebt maar niet bij je hebt kun je het terugkrijgen, dus wat is het probleem?
1) voldoende poen opzak moet hebben om een boete + treintarief te betalen
2) je formulieren etc mag invullen
3) maar moet hopen dat je het terugkrijgt..
Strenger beleid over zwart rijden prima, maar wacht daar even mee: over drie jaar overal poortjes + beltegoed-systeem voor OV, dat is een veel beter punt om ermee te beginnen.
Bovendien: de meeste mensen die door kapotte automaat geen kaartje kunnen kopen proberen een conducteur te vinden. Als je welwillend en zelf-initiatiefnemend bent een kaartje te kopen hoort die boete gewoon niet. Anders is het bij het gespuis wat 'betrapt' wordt. Bovendien zijn die vaak te herkennen aan de hele tijd de deuren in de gaten houden, en kop net voor vertrek naar buiten steken om te kijken waar de conducteur is.
Dus als ik in dat geval direct naar de conducteur zou gaan of hij mijn kaartje wel afstempelen, zou ik eerst 35 euro moeten neertellen??? Beetje achterlijke gang van zake.
Maar misschien zitten we momenteel wel op het punt dat alleen zwartrijders nog de moeite nemen om met de trein te gaan, dan zou het verklaarbaar zijn.
Stelletje kneuzen zijn het!
Gelukkig heb ik een auto en kan ik carpoolen, vele malen goedkoper dan de trein, veel sneller (ook met file) en veel betere zitplaatsen...
En swartrijden is ook niet goed. Ben ik met je eens dat het een probleem is maar de meeste hebben wel een kaartje of OV (bedoel ik nu dus ov jaarkaart foto) dus waarom moeten die dan boeten als ze een keer iets vergeten? En ik denk dat ze meer begrip krijgen voor dit soort acties als ze eerste de treinen optijd laten rijden!! Dus.....
Kortom, (jaja..er is een bottom-line)...het is nog maar de vraag of de NS dit zonder "instemming" van de OR kan invoeren. Daarnaast kan de OR nog in beroep gaan bij de Rechtbank als de NS dit toch zou invoeren.
Af en toe is het niet de schuld van de NS.
Hoe vaak staan die conducteurs niet nog snel ff te roken of koffie te halen terwijl ze dan al moeten vertrekken????
Al met al zal zo'n uitspraak van de OR nooit zonder gevolgen blijven, dus ik denk niet dat je kunt zeggen dat er niets mee wordt gedaan.
ik heb echt een hekel aan de NS, altijd vertraging en chagerijnige conducteurs!! en vaak is die (geen idee wie dat doet eigenlijk) machinist ook altijd niet te verstaan! voor mij niet echt een punt, reis altijd hetzelfde, maar voor mensen die voor het eerst ergens komen erg storend lijkt mij!
die boete slaat al helemaal nergens op!!!! eigenlijk allemaal expres zwart rijden en niet betalen
en het zijn de conducteurs die de aankomende stations omroepen en bij mij in de trein zijn ze altijd goed te verstaan.
jij bent echt zo typetje NS zeiker. haal lekker je rijbewijs en ga lekker in de file staan ofzo. (of ben je daar niet oud genoeg voor?)
1.) Dat is onzin, ik heb dat ook wel eens gehad, niks bij me, zelfs niks waar me naam op stond, postcode check --> acceptgiro in de bus.
2.) inderdaad, maar eigen schult dikke bult, had je maar je vervoersbewijs bij je moeten hebben.
3.) Ik kreeg het redelijk snel terug nadat ik de formulieren had opgestuurd. Dus dat argument lijkt me een beetje onzin.
Misschien kan de NS invoeren dat het kaartje tegen treintarief (of zelfs tegen stationtarief) blijft betaan in uitzonderlijke gevallen (kapotte automaten bijvoorbeeld.)
De kaartjes zijn al extrééém duur (maar dan ook echt HEEL duur foto ),
en vergissen is nou eenmaal menselijk. foto
Ik ben ook wel es op de bon geslingerd, omdat ik simpelweg vergeten was een kaartje te kopen (als je 2 dagen per week met de trein moet, en geen OV krijgt omdat je een MBO-er bent, komen dat soort dingen wel eens voor ja!).
Laatst kreeg ik nog een boete omdat ik mijn kortingskaart vóór 9 uur s'ochtends gebruikte foto
HALLO!? Ik koop toch niet zo'n klotekaart voor 50 piek, om vervolgens 35 euro (nu nog iets minder gelukkig) boete te betalen!? fotofoto
Maarja toen mijn pasje kapot was heb ik de situatie uitgelegd aan de conducteur en aangezien ik geen geld bij me had voor het kaartje kreeg ik netjes de acceptgiro volgens NORMAAL tarief thuis gestuurd.
(het was dat ik verder dat dan station moest anders kon ik gratis mee foto)
Service is gewoon non-existent bij de NS.
Ik zie dan ook helemaal niets in de TGV tussen bv. Amsterdam en Parijs. Vliegtuig is goedkoper maar misschien net niet zo snel als je bagage bij je hebt (vanwege inchecken en bagageband) - zelf vlieg ik bij voorkeur enkel met handbagage en dan is zo'n EasyJet of BasicAir vlucht bijna vergelijkbaar met de bus pakken.
foto
Trouwens, 35 euro belachelijk. Ik heb echt niet altijd 35 euro op zak, meestal 10 à 15 ofzo en verder een pinpas..
I'm a replica, I'm a replica
Empty shell inside of me
I'm not myself, I'm a replica of me...
Als er geen conducteur te bekennen is, is er ook niemand die je een boete zal geven...
Maarja, als je het echt zo graag wil, dan mag je die 35 euro ook wel aan de machinist afgeven denk ik
besides als je naar de conducteur wil moet je het perron op. EN DAT IS VERBODEN zonder kaartje, dus dan heb je meteen di 35 euro en nog eens de boete di je krijgt als je zonder kaartje op het perron komt. lekker geregelt die NS| foto
En ja, zwartrijders moeten gewoon aangepakt worden, daar ben ik het helemaal mee eens. Alleen hoe kan een conducteur zien hoe iemand nou echt zijn OV of kaartje vergeten is of gewoon expres zwart rijd?
Aangezien het hier een potentieel gevaar voor het personeel oplevert, en een drastische wijziging van het bestaande beleid, kanhet heel goed dat de OR instemmingsrecht heeft.
Bravo OR NS!
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken