Nieuws
[update] 2 Russische passagiersvliegtuigen neergestort
Het tweede vliegtuig, een Tupolev-154 met 44 passagiers en acht bemanningsleden aan boord, verdween vier minuten later ongeveer 160 kilometer ten zuiden van Rostov van de radar. Onbevestigde bronnen melden inmiddels dat het eerste vliegtuig inmiddels is gevonden en dat geen van de inzittenden de crash heeft overleefd.


Een Tupolev 134 en een Tupolev 154
Getuigen melden dat het eerste vliegtuig ontplofte voordat het neerstortte. Over de oorzaak van de beiden rampen is nog niets bekend. Beide vliegtuigen vertrokken vanaf het Domodedovo vliegveld in Moskou.
Update 3:10 uur
Officiële bronnen hebben zojuist gemeld dat het tweede neergestorte vliegtuig gevonden is. Over eventuele overlevenden is nog niets bekend. Meer details volgen.
Update 9:06 uur
Het Russische persbureau Interfax meldt dat in één van de twee neergestorte vliegtuigen het zogenoemde kapingsalarm is geactiveerd voordat het toestel neerstortte. Op deze berichten is door officiële bronnen nog niet gereageerd.
De Russische binnenlandse veiligheidsdienst FSB is op verzoek van president Poetin een onderzoek gestart. Er wordt vooralsnog uitgegaan van een terroristische aanslag, die vermoedelijk door Tsjetsjeense rebellen is gepleegd. Mogelijk heeft dit te maken met de presidentsverkiezingen van aanstaande zondag in de opstandige deelrepubliek Tsjetsjenië.
Uit ervaring weet ik dat Tupolev toestellen niet de beste zijn qua kwaliteit en stevigheid
http://www.youtube.com/watch?v=yJ2UROhv-PI
MPS, iedere dag van de week een ander profiel,
http://www.youtube.com/watch?v=AiJft-VnxEg
http://www.youtube.com/watch?v=yJ2UROhv-PI
MPS, iedere dag van de week een ander profiel,
http://www.youtube.com/watch?v=AiJft-VnxEg
Een Engelse journalist bewees kort geleden nog, hoe makkelijk het was een bom aan boord van een vliegtuig te plaatsen, toen hij een nepbom plaatste in een vliegtuig, die niet ontdekt werd.
Tupolev heeft toevallig ook remote control devices ingebouwd??
overigens zijn de tupolevs van een dusdanige slechte kwaliteit dat een oud-collega van mij op een gegeven moment voor vertrek het vliegtuig weer verlaten heeft omdat ie er geen vertrouwen in had.
zijn letterlijke woorden: we kregen nog net geen instructies om de vleugels vast te houden tijdens de vlucht.
Het is dus slechts 3min ipv 4min.
Als Rusland zulke goede MiGs had, dan hadden ze allang heel Amerika platgegooid en de Baltische staten en Georgie erbij. foto
Trouwens, de vliegtuigen van de grote maatschappijen zijn meestal in orde. De chartermaatschappijen zijn kut, maar in elk geval Sibir is een grote, een hele grote. Van die ander heb ik nooit gehoord, dus misschien dat dat een chartermaatschappij is, al denk ik van niet.
Ik vind het trouwens vreemd dat het vliegtuig meer dan een half uur voordat het neerstortte al van de radar verdween? Iemand enig idee hoe dat zou kunnen? Of hebben ze de tijd van het neerstorten gewoon fout doorgekregen? (tijdsverschil tussen regio's is toch altijd in hele uren?)
Maar wat ik me zeer goed kan voorstellen is dat overheden (en zeker Rusland niet) geen risico meer nemen als men merkt dat passagiersvliegtuigen van koers raken en hun transponders uit hebben staan.
Een explosie voor het neerstorten lijkt me dan ook zo iets, als je gaat schieten schiet je dan niet zo dat er weinig over is om neer te storten? Vooral in het westelijke, dichtbevolkte deel van Rusland lijkt het mij dan toch wel handig om op de brandstoftanks te mikken.
Ik denk dat het Kremlin het op Georgische seperatisten gaat gooien (en niet Tsjetsjenen).
Waarom? lees dit: http://www.csmonitor.com/2004/0812/p06s01-wosc.html Misschien dat het wat te vroeg is om er iets over te zeggen, maar Putin zou deze 'incidenten' zeer goed kunnen gebruiken in zijn voordeel. Koude oorlog laait weer op? deze keer om Kaukasische oliereserves? Wie zal het zeggen...
-
\[b\]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:\[/b\]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
Als er al iemand alles regelt in Rusland, is het geld wel. Het overgrote merendeel van het parlement zit er om de belangen van het rijkere bedrijfsleven door te dauwen, waarvan ze geeneens een groot geheim maken, en niet om het land verstandig te regeren.
De FSB blundert er gigantisch op los, al hoor je er natuurlijk niet van wanneer alles goed gaat. Hoe dan ook hun aanpak is gewoon ruw en niet geschuurd, de ene PR-ramp na de andere (het schandaal met het ondervragen van de studenten een tijdje geleden... en zo meer) met de geheime dienst en de militcia, terwijl ze zich onder het communisme dat soort dingen niet veroorloofden en toch het land aanzienlijk beter onder controle hadden. En het was nog een groter land ook.
Ach nee, het zijn vast die Chinesen die vonden dat ze niet genoeg goud op de olympiade hebben gewonnen. foto
De Chechenen komen iedere keer met wat nieuws, de metro was na de laatste terreuraanslag de veiligste middel van transport. Ze zijn creatief, hun bedoeling is dat mensen bij alles wat ze doen gaan nadenken of er geen terreuraanslag kan plaatsvinden. Vliegtuigen hadden ze nog niet gedaan, dit zat eraan te komen.
Ze zaten trouwens al voor terreuraanslagen rond 26 augustus te waarschuwen. Alleen dachten ze dat het internet zou worden aangevallen.
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZzzukkel
Poetin is ergens in het zuiden van het land op vakantie en beide toestellen waren opweg daarna toe of in iedere geval die richting uit.
Misschein heeft eht iets te maken met de verkiezingen dit weekend in Tjetjenie?
En of zo een missile krachtig genoeg is om gelijk een liner neer te halen zonder brokstukken... onmogelijk. Dus de theorie van het vliegtuig in 1 keer neerhalen door op brandstof te mikken,... nee.
Dus de overheid weet het allang. Alles wat wij niet weten is niet onbekend, maar geheim.
Dit maakt de kans dat de oorzaak van neerstorten bij de overheid dus ook bekend is aanzienlijk groter. Maar ooggetuigen zagen een ontploffing, geen ander (gevechts-)vliegtuig. Of schieten die dingen op heel grote afstand?
Denk na.
Wees eerlijk.
En .... maak je niet druk
velpzuid.nl _\O/_
Fotoboek
Forum (velpzuid.nl)
R-33 Air-to-air missile.
ASCC Reporting Name: Amos.
Manufacturer's Designation: R-33.
Missile: R-33. Manufacturer: Vympel State Design Bureau / OKB-4, Bisnovat, Molniya.
Location: Moscow, Russian Federation.
Used on MiG-31 & SU-37
Total Mass: 490 kg.
Total Length: 4.15 m. Span: 1.16 m.
Maximum range: 120 km.
Boost Propulsion: Solid rocket.
Guidance: Semi-Active Radar Homing.
Minimum range: 20 km.
fotofotofoto x aantal omgekomen zieltjes
En dan is er een handvol Tsjechenen die zich verzetten en hiervoor beperkte middellen hebben. Een directe strijd is hierdoor bij voorbaat verloren. Het enige wat hun dan rest is om het Russische volk te laten voelen wat zij dagelijks voelen. Het resultaat noemen we terrorisme....
Beide zijden zijn zo fout als ook maar enigszins kan. Beiden zijn terroristen.
http://www.newsru.com/russia/25Aug2004/tutu.html
AP meldt dat op de tweede vliegtuig, dat in de lucht explodeerde, DRIE aparte explosies waren.
Volgens mij zou 1 raket meer dan genoeg zijn om zo'n vliegtuig neer te halen, ze gaan dan toch niet drie keer schieten? Of juist wel... voor de zekerheid... maar doorzeven...
Heeft een MiG ueberhaupt meer dan 2 raketten aan boord eigenlijk?
In de laatste 10 jaar zijn er 12 ongelukken gebeurd met die TU-vliegtuigen terwijl heel Rusland d'r mee vliegt, en wat veel belangrijker, Oekraine, Wit-Rusland, Uzbekistan, en andere landen die d'r om bekend staan hun vliegtuigen nog slechter te onderhouden. (Volgens mij maakte een tijdje geleden een tupolev van een Indische of pakistaanse maatschappij een noodlanding - geen doden trouwens)
Het valt dus met de veiligheid blijkbaar mee, als die dingen ondanks slecht onderhoud nog in de lucht blijven. Sinds '86 zijn er met de type en zijn modificaties 50 ongelukken gebeurd, maar niet bij allemaal kwamen mensen om. Ze worden trouwens niet meer geproduceerd sinds 1998
Het ministerie van transport in Rusland zegt dat het nu toe nooit is voorgekomen dat er in korte tijd meerdere Tupolevs zouden neerstorten, wat zou kunnen wijzen op ontwerpsfouten, en dat het de veiligste ontwerp is waarmee er wordt gevlogen, alleen ja, wel erg met geluidsoverlast. Bovendien krijgen vliegtuigen blijkbaar een of andere betrouwbaarheidsrating en daarin zitten de Tupolevs in de hoogste veiligheidsklasse en zijn ze beter dan bijv A310 van Airbus
De FSB heeft bomexperts naar de vliegtuigen toe gestuurd, de politie is een onderzoek gestart naar nalatigheid en sluit meer "statji" die zij onderzoeken zullen niet uit, en ze hebben alle vliegvelden gevraagd beter op te letten omdat in een van de toestellen inderdaad het kapingsalarm afging.
Er werkt een gemixete groep van de FSB, ministerie van transport, en andere instanties samen om alles "van alle kanten" te onderzoeken.
Vrienden en familie van wie met de vluchten vloog kunnen bellen, ook is er een crisis-center in Moskou en in Sochi opgericht waar mensen hulp kunnen krijgen, en voor 1 mevrouw hebben ze daar al de ambulance moeten bellen.
http://www.newsru.com/russia/25Aug2004/spiski.html
Hier is een lijst met slachtoffernamen (wel in 't russisch)
In andere berichten meldt newsru.com dat beide vliegtuigen met een flinke vertraging waren vertrokken (de meningen waarom dat was lopen uiteen van technische tot catering).
Zes mensen die met de Tu154 vlogen zijn voor de reis niet komen opdagen wat best veel is voor een vliegtuig met een paar dozijn passagiers.
In het andere vliegtuig zaten belangrijke mensen van Lukoil, een van de grootste olieproducenten in Rusland.
Basayev zegt dat zijn mensen niks d'r mee te maken hebben, al heeft niemand ze er ook nog officieel van beschuldigd tot nu toe.
Oh en foto's
tu154
http://images.newsru.com/pict/id/large/681396_20040825130507.gif
http://images.newsru.com/pict/id/large/681399_20040825130508.gif
http://images.newsru.com/pict/id/large/681401_20040825130508.gif
tu134
http://images.newsru.com/pict/id/large/681374_20040825120757.gif
http://images.newsru.com/pict/id/large/681332_20040825104321.gif
http://images.newsru.com/pict/id/large/681282_20040825092946.gif
http://images.newsru.com/pict/id/large/681336_20040825104459.gif
Bij Tula zijn 34 lichamen geborgen.
Volga-Aviaexpress heeft trouwens maar 2 vliegtuigen, en is dus WEL zo'n maatschappij uit de reeks die slechte reputaties hebben.
Sibir is na Aeroflot de grootste maatschappij met een oke reputatie.
En iedereen: Bij bijna alle crashes zien ooggetuigen het vliegtuig ontploffen voor het neerstort. Ook al blijkt daarna dat dat niet gebeurd is. Dat is een psychologisch fenomeen; men verwacht een explosie te zien in de lucht, ziet de explosie/rook op de grond en de hersenen mengen dat tot een explosie in de lucht. Dit komt zeer veel voor. foto
Daarnaast gebruikten die goede oude terroristen van vroeger BOMMEN. Weet je nog wel? Ipv een toestel over te nemen en gemikt ergens tegenaan te vliegen, is er de mogelijkheid om het gewoon in de lucht op te blazen. Het is makkelijker, heeft veel minder planning nodig en zorgt nog steeds voor veel paniek. Dus waarom moet zo'n explosie meteen duiden op neergeschoten worden? foto
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken