EP neemt spam- en privacy besluit
Ten eerste is er besloten dat "direct marketing may only be allowed in respect of subscribers who have given their prior consent." Dit houdt in dat bedrijven in de EU niet langer ongevraagd e-mail mogen sturen naar mensen. Een opt-in regeling dus.
Artikel 13.3 biedt nog wel de mogelijkheid aan bedrijven om hun bestaande klanten elektronisch te blijven benaderen met direct marketing voor hun eigen produkten of diensten, mits elke aanbieding voorzien is van een glasheldere en kosteloze opt-out.
Ten tweede heeft het EP helaas ook ingestemd met een passage die lidstaten toestaat om wetten te maken die providers en telefoonbedrijven dwingen tot langdurige opslag van verkeers- en lokatiegegevens van alle klanten. Hoewel er geen definities worden gegeven van verkeers- of lokatie-gegevens blijkt uit een aantal documenten wat de opsporingsdiensten allemaal graag zouden willen hebben: niet alleen de inlogfiles, maar ook e-mail-, news-, http-, ftp- en irc-logfiles.
Naast het feit dat de privacy van internetters hier danig mee geschaad wordt zullen veel internetproviders onder deze wetgeving over de kop gaan omdat de machines die nodig zijn om al dit soort gegevens te loggen ettelijke miljoenen kosten. De vele kleine providers kunnen dit nooit betalen.