'Verkeer tijdens vakantie laat zien hoe het fileprobleem opgelost kan worden'
In de meivakantie, van 30 april tot en met 8 mei, lieten de gereden kilometers in Nederland een kleine stijging zien van 3 procent in vergelijking met de week daarvoor. Daartegenover was het aantal vertragingen gedaald met 46 procent. Dit blijkt uit data van Flitsmeister.
Dat er minder vertragingen waren is te verklaren doordat mensen minder in de spits rijden in de schoolvakantie. Hier kunnen we als land een les van leren. Door ook buiten de vakanties het verkeer beter te spreiden kan veel fileleed bespaard worden.
Dat er meer kilometers zijn afgelegd door gebruikers van de app is niet verrassend. Een stijging van een paar procent is verwaarloosbaar en elke week schommelt dit aantal al een beetje. De daling van het aantal vertragingsminuten is wel opmerkelijk.
Er hebben net zoveel mensen de auto gepakt als normaal gesproken, alleen leverde dit minder files op. Normaal gesproken ligt de piek van het aantal gereden kilometers tussen 7.00 uur en 9.00 uur in de ochtend en 16.00 uur en 18.00 uur in de middag. In een schoolvakantie spreidt zich dit juist over de gehele dag.
Dit zagen we ook terug tijdens de coronaperiode. Er werd nog wel gereisd, maar mensen gingen niet meer op een vast tijdstip naar kantoor. Daar werd bijvoorbeeld alleen maar in de middag gewerkt.
Het beter spreiden van het verkeer draagt bij aan een oplossing van het fileprobleem. Dit kunnen we in Nederland al bereiken als er slechts 3 of 5 procent minder verkeer is tijdens de spits. Hierbij krijg je hetzelfde effect als je ook ziet tijdens een vakantieweek. Als 1 op de 20 bedrijven hun werknemers buiten de spits laat reizen dan bereik je dit al.
Fileleed ( Foto: Pixabay)