Televisie jungle, de evaluatie

Naar aanleiding van mijn vorige column televisiejungle, heb ik besloten om de veranderingen eens even onder de loep te nemen en een evaluatie op te maken. Talpa is immers alweer bijna een week in de lucht en de naamsveranderingen van de RTL zenders is voltooid.

Een week Talpa. Je zou er een horror film van kunnen maken. Ten eerste kijk ik niet zo veel naar Talpa en dat is niet in de laatste plaats vanwege het feit dat Talpa bij pas op 14 zit en ik deze traditioneel oversla om sneller bij Discovery Channel te zijn, welke nog steeds gewoon op 16 staat en niet op 9. Een kleine rondvraag in mijn vriendenkring met de vraag op welk kanaal zij Talpa hebben staan wordt beantwoord met getallen die variëren van 24 tot 51. Ik ken nog niemand die Talpa op 10 heeft staan. Daarnaast begint Talpa pas om 18.00 uur met uitzenden. En waar beginnen ze mee? Met het nu al legendarische programma Thuis. Een programma dat zo verschrikkelijk is dat ik er verder geen woorden meer aan vuil wil maken. Eigenlijk het enige dat ik wilde zien op Talpa is het voetbal. Dus ik heb zondag ingeschakeld op Talpa op de Wedstrijden. Ik heb nog nooit zoveel reclame gezien in een programma. Na elke samenvatting kreeg ik weer reclame voor de kiezen en waar iedereen gewend was om meteen naar de klapper van de week te gaan, de topwedstrijd, de Feyenoord – Ajax, heeft Talpa dit idee overboord gegooid. Volledig in spanning van wat mijn club, Feyenoord, voor prestatie had geleverd en verwacht dat de wedstrijd de spits zou afbijten, omdat Ajax niet speelde en PSV een dag eerder al had gespeeld. Nee, de topwedstrijden begonnen pas omstreeks 19.45 uur. Nu waren de samenvattingen acceptabel en het commentaar prima, dus ook een pluspuntje. Maar dan wordt de wedstrijden gevolgd door Jack ‘links lullen, rechts vullen’ Spijkerman en Umberto Tan met Cafe de Sport. Umberto Tan die een intelligente vraag stelt gevolgd door een wat minder intelligent antwoord van een gast. Tot zo ver niets aan de hand, ware het niet dat Jack in dit programma gigantisch door de mand valt. Het onderbreekt op een Barend en van Dorp manier de gasten met nog slechtere grappen dan die van Barend en van Dorp. Verder zendt Talpa alleen films uit, maar die zullen ongetwijfeld ook om de haverklap worden onderbroken voor de reclame.

En dan hebben we nog de vrienden van RTL. Yorin werd RTL 7 en de programma’s werden omgegooid om de zenders een eigen gezicht te geven. Deze omschakeling is voor mij vrij rustig verlopen. Een ander logootje en dat was het wel. Er is genoeg reclame gemaakt over de naamsverandering dus hierover niets dan lof. Of het nut heeft is vraag twee, maar het is gebeurt, dus we moeten er maar mee leven. En gelukkig wordt M*A*S*H nog gewoon uitgezonden, dus dat hoef ik al niet meer te missen.

En tot slotte Discovery Channel en National Geographic. Ik heb alleen nog maar wat oproepen gezien die je moeten aanzetten om DIscovery Channel op 9 te zetten in je zenderindeling, wat de meeste mensen waarschijnlijk ook gewoon aan hun laars lappen.

Wat is dus de conclusie van deze evaluatie? De omzetting van Yorin naar RTL7 ging moeiteloos, Discovery Channel staat nog steeds waar hij altijd stond en NSE met Beau van Erven Dorens wordt nog slechter bekeken dan RTL Boulevard met Daphne Bunskoek en Talpa staat waarschijnlijk alleen bij een paar overijverige Bold en The Beautiful fanaten op 10 en bij de rest van de mensen ergens in de achterhoede van de afstandsbediening. En dan wil John de Mol over een jaar al een tweede zender hebben? Als NPS moet verdwijnen snap ik niet wat Talpa op de televisie moet.