CD: Kamelot - Ghost Opera

Ghost Opera is al het achtste album van de metalband Kamelot. Ze bestaan natuurlijk al sinds 1991 en zo grofweg eens in de twee jaar komen ze met een nieuwe cd. Na de enorme Black Halo-tour, volgend op het gelijknamige zevende Kamelot-album, is er ook nu een Europese tour voor het nieuwe album. Het nummer 'Ghost Opera' is de eerste single en is ook als eerste clip te zien. De heren van Kamelot zijn van plan tien videoclips uit dit album te halen.

Etiket
Kamelot heeft inmiddels al een aantal jaren dezelfde bezetting. Zo'n tien jaar geleden wisselden ze zanger en drummer en in 2006 werd de Duitse toetsenist Oliver Palotai erbij gehaald. Dat ze niet in herhaling vallen, is te danken aan hun eigen streven om zichzelf te blijven vernieuwen en verbeteren. Ze vinden het zelf niet zo heel belangrijk in welk muziekgenre ze vallen en dat is ook niet zo makkelijk te bepalen. Power metal, progressive metal, gothic metal, het voldoet allemaal wel. Het etiket doet er ook niet zo veel toe. Dat de plaat een boeiende en afwisselende verzameling nummers is, is veel belangrijker. Het is geen aaneenschakeling van luide metalsongs, die niet van elkaar te onderscheiden zijn.

Glorieuze metalsongs
De cd start goed met een aangename inleiding op viool. De viool speelt ongestoord door in het eerste echte nummer van het album: 'Rule the World'. De onvermijdelijke gitaren en drums komen erbij. Roy Khans heerlijke stem is geweldig om naar te luisteren. Het is boeiend om bij elk nummer in een ander tempo en sfeertje terecht te komen. Je raakt nieuwsgierig naar de teksten en die zijn dan ook de moeite waard. Scheurende gitaren worden afgewisseld door kalme ballads met vrouwelijke achtergrondzang en hier en daar wat robotachtige stemeffecten en monnikengezang op de achtergrond. Alle tien nummers zijn glorieuze metalsongs, vol van geluid en betekenis. Dit album verveelt niet. Khan heeft een erg goede stem en de nummers zitten allemaal erg sterk in elkaar. Zo heel af en toe vind ik het een beetje te gladjes en perfect, maar dat is maar een miniem punt van kritiek, als het al kritiek te noemen is. Het is zelfs niet mogelijk een favoriet nummer aan te wijzen, omdat elk nummer op zijn eigen manier raakt. Als ik er toch eentje moet noemen, is het het laatste, machtige nummer: 'EdenEcho'.

Let op: er is ook een gelimiteerde, luxe editie van het album, met het nummer 'Pendulous Fall' als bonustrack en nog een aantal leuke extraatjes. Amper duurder, maar wel beperkt verkrijgbaar.

Label: Steamhammer Releasedatum: 4 juni 2007