Game: Schizm II/Mysterious Journey II
Je wordt wakker en als je om je heen kijkt, zie je dat je op een soort ruimteschip bent. Een hologram vertelt je, dat je gestraft bent omdat je je volk verraden hebt. Je bent verbannen naar een satelliet en hebt honderden jaren in stasis doorgebracht. Binnen zeer korte tijd zal je gevangenis, met jou erin, vernietigd worden. Voor het hologram het hele verhaal heeft kunnen vertellen, wordt hij uitgeschakeld door een laserstraal. Wanneer je op zoek gaat naar de oorsprong van die straal, ontdek je dat je nog één kans hebt om jezelf en je volk te redden.
In een vallei op de planeet blijken nog mensen te wonen, ze zijn echter verdeeld in twee groepen die met elkaar op voet van oorlog leven. Ze gebruiken ieder een bepaalde bron van energie en geloven dat de andere groep het helemaal verkeerd aanpakt. Jij moet terug naar de planeet en zorgen dat er vrede komt. Je wordt daarbij geholpen door zogenaamde Companions (intelligente machines). Zij geven jou een alibi door je voor de planeetbewoners op een verloren gewaande vriend te laten lijken (dit verklaart de subtitel Chameleon). Je bezoekt afwisselend beide groepen en probeert zoveel mogelijk te weten te komen over wat er gebeurd is in het verleden (je kan je namelijk niets van een eventueel verraad herinneren) en over de energiebronnen van de groepen.
Daarnaast probeer je je naam te zuiveren en een manier te vinden om terug te keren naar de satelliet, misschien kan je nog voorkomen dat die neerstort...