Openhaardgeur moet consument verleiden tot biertje
Consumenten weten het ergens wel, maar hebben het niet altijd door: met muziek, licht en geur in winkels worden ze aangezet tot aankopen die ze wellicht niet van plan waren.
Bierbrouwer Heineken speelt daar handig op en in heeft nu de typische herfstgeur van een brandende openhaard ingezet om kopers te verleiden meer bockbier te kopen.
In vier supermarkten ruikt het winkelend publiek dat langs speciale displays loopt de komende twee weken de geur van het brandende hout, als proef. "Instore marketing heeft alles te maken met verleiding", aldus Jurgen Mohr, Trade& Instore manager bij de bierbrouwer. "Zintuigen zijn een belangrijk onderdeel van het verleiden. Wij doen een voorzet voor de ambiance waarin je in deze tijd thuis bockbier drinkt."
Afhankelijk van de uitkomsten van deze proef zal Heineken mogelijk vaker geurmarketingtechnieken gaan toepassen. De supermarkten waar het publiek nu al 'getrakteerd' wordt op de associatie met de herfst zijn C1000-vestigingen in Hoofddorp, Leiderdorp en Nieuw Vennep en een winkel van Super de Boer in Leimuiden.
Heineken: heerlijk, helder, haardvuur?