Leclerc begrijpt niets van tactiek Ferrari
Charles Leclerc kende door een haperende strategie bij Ferrari een ongelukkige middag op de Hungaroring. Na als derde gestart te zijn eindigde hij de GP pas als zesde. Vooral de keus bij de tweede pitstop voor harde banden pakte verkeerd uit. "Ik dacht dat ik over de radio had gezegd dat medium de juiste keuze zou zijn."
Op de harde banden zag hij eerst, tot tweemaal toe, Max Verstappen hem passeren en daarna was ook George Russell te snel voor hem. Hij moest opnieuw de pits in maar ook op nieuwe zachte banden kon hij na te zijn teruggevallen naar plek zes niet meer naar voren komen. "Ik weet niet echt waarom toch de harde banden eronder gingen, ik weet niet wat het doel hiervan was. Maar we moeten het accepteren. Het moet beter, dat is zeker," aldus Leclerc voor de camera van Viaplay. "Ja, we moeten ons herpakken. Maar dat hebben we al een paar keer moeten doen tijdens de eerste seizoenshelft. We moeten het echt beter gaan doen.”
Engineer: "It's on the back, we are trying new strategy."
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
Eerste stint mediums, tweede stint mediums, dan zijn ze op.
edit: ja, ik begrijp dat hij aan het bandenreglement moest voldoen maar het is Leclerc die naar medium wilde volgens die quote, daar reageer ik op. En ze hadden geen 3e set mediums, dus dat kon niet. Ze hadden die 2 medium stints moeten verlengen en laatste stint soft.
[ Bericht gewijzigd door TheFreshPrince op maandag 1 augustus 2022 @ 09:08 ]
Track positie wilden ze behouden t.o.v. Max. Op dat moment in de race konden ze dus alleen voor hard gaan, die gewoon niet werkten, dat zag je bij Alpine. Softs haalden ze het einde zeker niet mee.
Leclerc moet zich ook vaker afvragen of de strategie van het team wel klopt en er iets van zeggen.
Dan zou hij dus 3 keer op de medium banden rijden en er moet minstens 1 keer een andere band onder de wagen gemonteerd worden, dan had hij dus 3 keer moeten pitten ipv 2 keer.
UIteindelijk moest dat overigens alsnog omdat de harde band niet werkte, toen ging hij alsnog naar de zachte band.
En het klopt inderdaad dat Max heeft gezegd dat na dat rondje in overleg met zijn race engineer is besloten alsnog op de softs te beginnen.
Leclerc lijkt soms meer op een onnozele bloedsnelle coureur die tactisch het spelletje nog niet helemaal door heeft.
Wil je ooit WK worden, dan heb je of een snelle wagen nodig waarbij de rest verbleekt en je foutjes kunt permitteren, of hij zal zelf wat slimmer moeten worden en geen fouten onder druk maken.
Eerlijk gezegd zie ik beide niet op hele korte termijn gebeuren.
Eigenheimers.
Wie zijn de race winnaars? Juist Verstappen en Hamilton. Die hebben gewoon een stukje extra wat tot nu toe Leclerc echt nog niet heeft laten zien.
Ferrari is RB niet. Heel ander team en cultuur. Kan je niet vergelijken met Mercedes of RB
Stom, maar beter voor Max
Ik snap het wel, ze zijn bang een verkeerde keuze te maken.
Dus doen ze niets en houden ze het bij het plan dat voor de race bedacht was.
Underestimate me
Max riep in zijn 1e seizoen al "NOOO" tegen zijn race engineer om Sainz niet voorbij te laten. Dat deed die echt als een broekie al. Dat is de mentaliteit van een kampioen. Leclerc moet echt wat Monegaske ballen gaan kweken en met de vuist op tafel gaan slaan, maar het lijkt er meer op dat Binotto één keer een mond open trekt en hij stil in een hoekje gaat huilen en jammeren.
Maar er staat letterlijk in die zin dat hij weer naar mediums wilde na de 2e pitstop en die had hij niet meer.
Dat hij dan uiteraard nog een keer naar softs (of hard) had moeten gaan is duidelijk, zo werkt het bandenreglement al jaren (ik rij zelf ~50 volledige races per jaar).
foto
De strategen bij Ferrari reageerden op de pitstop van Max en hebben het geklungel bij Alpine compleet gemist denk ik. 2 keer Soft was zelfs sneller geweest lijkt me.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken