F1: Uitslag Grand Prix van Portugal
Lewis Hamilton heeft de Grand Prix van Portugal op zijn naam geschreven. De Brit zegevierde eenvoudig voor Max Verstappen en Valtteri Bottas. Kimi Räikkönen was de enige uitvaller na een foutje aan het eind van de eerste ronde.
Bottas startte vanaf poleposition en was goed vertrokken, waarmee hij Hamilton en Verstappen voorbleef. Carlos Sainz pakte Sergio Perez voor plek vier, voor Lando Norris die een gevecht aan moest gaan met Esteban Ocon. De enige die niet ongeschonden de eerste ronde door kwam was Kimi Räikkönen. De Fin raakte op het rechte stuk van start/finish teamgenoot Antonio Giovinazzi en verloor de voorvleugel. De voorvleugel bleef onder de Alfa Romeo hangen, waarna hij in de grindbak belandde. De wedstrijdleiding stuurde vanwege rotzooi op de baan de safety car naar buiten.
Na zes ronden werd het veld weer vrijgegeven ging Bottas er vandoor, voor Verstappen die Hamilton verschalkte in de eerste bocht. Daarachter snoepte Perez de vierde plek van Sainz af, maar verloor deze ook snel weer aan Norris. Verder daarachter kroop Daniel Ricciardo naar plek elf, na als zestiende te zijn gestart. Verstappen probeerde Bottas snel aan te vallen, maar een momentje van overstuur zorgde ervoor dat Hamilton hem weer kon passeren op het rechte stuk. Iets naar achteren wist Perez Norris te passeren voor plek vier.
Na 19 ronden was het zover en snoepte Hamilton de leiding af van Bottas die zich niet stevig verdedigde ten opzichte van zijn Mercedes-teamgenoot. De eerste stop was na 21 ronden voor Sainz die hiermee terugviel tot de vijftiende positie. Het zorgde ervoor dat meer coureurs hun banden besloten te wisselen, terwijl de coureurs vooraan besloten nog door te rijden op hun medium-banden.
Na 36 ronden was Verstappen de eerste van de toppers die pitte om zo te proberen Bottas in te halen via een stop en daarna een snelle eerste ronde. Mercedes haalde Bottas direct erna binnen, waarbij de Fin voor Verstappen terecht kwam, maar de Nederlander de actie in bocht vijf op de baan inzette en plek twee pakte.
De race kabbelde daarna voort tot de slotfase toen Mercedes Bottas binnenhaalde om te proberen de snelste ronde te laten rijden. Dit lukte, maar de Duitsers hadden buiten Red Bull gerekend dat hetzelfde deed met Verstappen die zo dacht het punt te pakken, maar hierbij overschreed hij net de limieten van de baan. Het punt bleef hierbij bij Bottas.
Na 66 ronden werd Hamilton als eerste afgevlagd voor Verstappen en Bottas. Perez eindigde op plek vier, voor Norris, Charles Leclerc, Esteban Ocon, Fernando Alonso, Daniel Ricciardo en Pierre Gasly. Carlos Sainz reed lang in de punten, maar viel in de slotfase net buiten de punten.
Dan hebben we tenminste weer een echt kampioenschap voor het eerst in 7 jaar.
Red Bull zit Mercedes in elk geval flink op de hielen, de wagens hebben ongeveer dezelfde racepace.
En dan komt het op de rijder aan, gaat Bottas dus niet lukken.
[ Bericht gewijzigd door SiGNe op zondag 2 mei 2021 @ 22:26 ]
Echt 10000x dit
Consequenter? Ze zijn consequent genoeg hoor, alleen wat driftkikkers vergeten wat de regels zijn.
Ze hebben wel eens wat dingen aangepast tijdens het weekend, schijnbaar is gebleken dat het beter was om op zaterdag en zondag ook limits in bocht 14 te doen. Misschien pakte iedereen daar constant tijd door buiten de baan te gaan?
Wat mij betreft hanteren ze die leaving the track and gaining an advantage gewoon strenger. Dan hoef je ook niet tijdens het weekend iets aan te passen. Maar voor de race en voor quali is het altijd gewoon duidelijk hoor.
Sure, hij wist wel dat hij P2 was en dat de andere voor hem een RBR wagen zou zijn.
Maar alsnog het is niet of ze even rustig tijdens de race alles weten.
Max een foutje? Sorry hoor maar niet weten dat er al de hele zaterdag en zondag track limits in een bocht is gewoon amateuristisch.
Dom fanboy gejank over Max en gehaat richting RIC? Totaal nutteloze comment.
En het zijn niet meer regels wat ik aanhaal want het bestaat al.
Gewoon strikter die leaving track aanhouden en dat net zo behandelen als nu gedaan wordt met track limits.
En dan meer individueel bekijken bij welke bocht het is bv.
Was een leuke race verder. Perez deed het dit keer een stuk beter en reed ook enige tijd vergelijkbare tijden als Max, dat is wat je wil als team. Bottas moet gewoon plaats maken voor Russel, wat had ik dat graag gezien dit jaar al.
Domme fout van Kimi.
Tot nu toe lijkt het een spannend seizoen te worden. Mercedes is nog steeds sterk, denk zelf het sterktst (hoewel mercedes zelf graag doet lijken dat de RBR beter is) maar het zit dicht(er) bij elkaar en hopelijk zal dat tot veel gevechten in de top leiden. En misschien weer eens een seizoen waarbij de kampioen pas na de laatste race gekroond kan worden.
Bovendien die track limit voor die bocht is er die ochtend pas aan toegevoegd.
Daar moesten alle teams mee akkoord gaan wilde dat doorgaan. Blijkbaar vonden die teams dat dus allemaal prima.
Gewoon tracklimits aanhouden in elke bocht. Vier wielen over de witte lijn is 'af'. Als er een muur staat kun je immers ook niet verder. Dus ga je buiten de baan, dan gewoon meteen 5 sec. Voor iedereen duidelijk.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken