Formule 1: Uitslag GP van Japan
Wegens de weersomstandigheden in Japan had de teamleiding besloten vanachter de safetycar te starten. Dit was meteen een klein gelukje voor Vitantonio Liuzzi. De Scuderia Toro Rosso coureur startte officieel uit de pitstraat omdat hij verkoos in de reserve auto te starten. Tijdens de eerste rondes achter de safetycar wist Felipe Massa zijn bolide niet onder controle te houden en spinde van het asfalt af. De Braziliaan kon echter gewoon zijn weg vervolgen om meteen de pitstraat in te rijden op zoek naar zijn team. Kimi Räikkönen volgde zijn teamgenoot een ronde later. Beide coureurs lieten hun banden vervangen naar full-wets en verloren daarbij hun posisties aan Nick Heidfeld en Jenson Button.
Tijdens de safety car periode verloren sommige coureurs toch posities. Sebastian Vettel was waarschijnlijk zeer licht tijdens de kwalificatie en moet een pitstop maken. Ook Jarno Trulli had moeite zijn Toyota op de baan te houden en spint hierdoor en valt terug tot net voor Takuma Sato. Ook Sakon Yamamoto, Räikkönen, Massa en Alexander Wurz maakten de keuze om de pits op te zoeken voor extra brandstof. Massa kreeg van de wedstrijdleiding een straf uitgedeeld, omdat hij tijdens zijn eerdere spin zijn verloren positie aan Heidfeld terugpakte, dit is echter niet toegestaan.
Na achttien ronden werd uiteindelijk het veld losgelaten. Meteen in de eerste bocht waren er de problemen voor enkele coureurs. Wurz raakte de controle over zijn wagen kwijt bij het aanremmen en reed hierbij Massa van de baan. Massa kon nog wel zijn weg vervolgen. Door al het tumult is het Vettel die achter Hamilton en Alonso is terecht gekomen. Ook Button en Sato zijn het één en ander tegengekomen en waren beide verplicht de pits op te zoeken voor een nieuwe neus. Bij de pitsstop van Sato brak er brand uit, de Japanner gaf echter geen krimp en stuurde zijn brandende bolide gewoon de baan op. De vlammen doofden en Sato kon zijn weg verder vervolgen.
Na een zevental racende ronden was Räikkönen inmiddels al opgeklommen naar de elfde positie en druk op jacht naar zijn voorliggers Heidfeld en Adrian Sutil, die respectievelijk tiende en negende lagen. In ronde 27 maakt Alonso zijn eerste pitstop en hij kwam hiermee terug op de zevende positie. Meteen daarna was het de beurt aan Hamilton waardoor Vettel de leiding in handen kreeg. Door een spin van Alonso verloor de Spanjaard meteen nog een positie aan David Coulthard en op een achtste positie heeft hij meteen Heidfeld en Räikkönen achter zich aan, die inmiddels de Spyker F1 van Sutil gepasseerd waren.
Vooraan de race was Robert Kubica in gevecht met Heikki Kovalainen met de Pool als uiteindelijke winnaar. Vettel maakte ondertussen zijn tweede pitstop en gaf daarbij de leiding in de wedstrijd over aan Mark Webber. Dat de BMW's het goed doen bewees na Kubica ook Heidfeld door Alonso te verschalken. Kubica en Hamilton raakten beiden van de baan af door een te laat ingezette inhaalactie van Kubica. Kubica won hier echter alsnog een positie mee.
Alonso en Vettel vonden elkaar ook op de baan. Alonso keek niet goed in zijn spiegels en zag Vettel over het hoofd. De Spanjaard stuurde zonder pardon een bocht in en reed zichzelf daarmee van de baan. Doordat Webber in ronde 38 zijn eerste pitstop maakte, was een nieuwe leider wederom een feit, nu was het Kovolainen die het veld mocht aanvoeren gevolgd door zijn teamgenoot, Giancarlo Fisichella. De kampioenschapskandidaten bevonden zich na veertig ronden verspreid over het veld. Hamilton mocht zich de best geklasseerde noemen op de derde positie, met daarachter Räikkönen, Alsono en Massa op de vijfde, zesde en negende posities.
Met nog 26 ronden te gaan is het Alonso die een harde crash maakt. De wereldkampioen komt echter goed weg en kan op eigen kracht de wagen verlaten. Zijn grootste concurrent Hamilton reed op dat moment alweer op de leidende positie. Voor het eerst na de start van de race kwam de safetycar weer de baan op, zodat de McLaren van Alonso afgevoerd kon worden. Tijdens de Safetycar periode gebruiken veel teams de mogelijkheid om een pitstop te maken. Vettel en Webber raken elkaar tijdens de safetycar en verliezen hierdoor hun tweede en derde positie. Ze moeten beiden de race staken. De posities van de twee worden overgenomen door Kovolainen en Massa, die een indrukwekkende opmars gemaakt heeft.
Met nog twintig ronden te rijden, worden de wagens weer losgelaten door de stewards. Rosberg zijn wagen had met de omschakeling de grootste moeite, de bolide haperde dusdanig dat hij de pits op moest zoeken voor een software-reset. Ralf Schumacher moest ook verplicht een einde aan zijn race maken en stalde zijn wagen in de pitstraat. Ook Davidson had onderweg een aanvaring gehad en moest zijn wagen langs de kant van het circuit stallen. Hamilton was ondertussen weer goed onderweg en had een gat van bijna tien seconden naar Kovolainen, die op zijn staart gezeten werd door Massa, Räikkönen en Coulthard. Met nog tien ronden te gaan moest Massa nog een pitstop maken. Hij moest hierbij zijn plaats geven aan Räikkönen en valt zelf terug tot een negende positie.
Met nog vier ronden te gaan, kwam Schumacher weer naar buiten, zijn team heeft de bolide kunnen repareren. Aan het einde van de race mag Spyker F1 zelfs nog hopen op een puntje. Adrian Sutil reed op een negende positie, maar werd nog ingehaald door Liuzzi. Door het late uitvallen van Heidfeld weet Liuzzi nog wel een punt te pakken.
Hamilton weet de race te winnen gevolgd door Kovolainen en Räikkönen. Kubica en Massa streden tot de laatste bocht voor de zesde positie, die uiteindelijk door Massa gewonnen werd.