KLM naar rechter om acties cabinepersoneel
KLM stapt naar de rechter om af te dwingen dat de vakbonden van het cabinepersoneel plaatsnemen aan de onderhandelingstafel, in plaats van actie te voeren. Dat heeft de luchtvaartmaatschappij woensdag bekendgemaakt.
KLM had de cabinebonden dinsdag in een brief opgeroepen de 'overlegverplichting' na te komen die volgens het bedrijf is vastgelegd in de geldende cao. FNV heeft laten weten daar geen gehoor aan te zullen geven. Daarom heeft KLM besloten een kort geding aan te spannen.
Cabinepersoneel van KLM voert donderdag opnieuw actie tegen de inperking van het aantal bemanningsleden op intercontinentale vluchten. Voorafgaand aan elke van Schiphol vertrekkende vlucht leggen stewards en stewardessen dertig minuten het werk stil. Afgelopen week werden al meer van dat soort acties gehouden.
Oude peil
FNV gaf dinsdagavond aan pas met KLM te willen praten als die de bezetting op lange vluchten weer naar het oude peil opvoert. Dat standpunt herhaalde de vakbond woensdag. KLM wil echter eerst een akkoord over een andere oplossing om de productiviteit van het personeel te verhogen en eist daarom dat de bond weer aan de onderhandelingstafel plaatsneemt.
"Wederom de omgekeerde wereld. De bal ligt bij de KLM-directie, niet bij ons", aldus FNV-bestuurder Zakaria Boufangacha. "Als zij afzien van deze bezuiniging, dan kunnen we weer aan tafel."
KLM naar rechter om acties cabinepersoneel (Foto: ANP)
vluchten van meer dan 12u vallen hier dus onder, kortere vluchten dus, waardoor crew dus onderweg moet rusten om niet te overschreiden. NLheeft 1 van strikste arbeidstijdenwetten, dit zu dus aangepast moeten worden door de overheid.
Uiteraard is bovenstaande wat kort door de bocht, en was het alleen deze maatregel welke KLM heeft doorgevoerd dan zou het personeel dit wel aanvaarden, want geheel onmogelijk is 1 cabinelid per vlucht minder niet, dat weten de KLM medewerkers zelf ook wel. (Kom niet aan met veiligheid komt in het geding want de minimale bezetting is nog altijd meer dan de voorschriften van minimaal aantal cabinepersoneel zoals door de vliegtuigbouwers aangegeven). Het gaat er vooral om dat KLM ten koste van het personeel maatregelen neemt die in totaliteit niet bijdragen aan de goede arbeidssfeer, en dat er alleen maar offers gebracht worden.
Voor een buitenstaander is het makkelijk zeggen dat je blij moet zijn dat je een baan hebt en dat je je moet aanpassen aan de concurrentie. De mensen in dienst zelf hebben natuurlijk ook financiële verplichtingen en zijn bepaalde arbeidsvoorwaarden wel vastgelegd, als daar aan wordt getornd mag daar best wat van gezegd worden tegen het management.
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken