APK-keurmeesters op vingers getikt
De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) in Zoetermeer heeft vorig jaar honderden APK-keurmeesters op non-actief gezet of de wacht aangezegd. Er werden 242 licenties ingetrokken en 255 garages raakten hun APK-vergunning tijdelijk kwijt, meldt de RDW.
Het aantal ingetrokken licenties vorig jaar is een stijging van 22 procent ten opzichte van 2014. Het aantal garages dat hun APK-vergunning tijdelijk moest inleveren, nam met 16 procent toe ten opzichte van 2014. De stijging is volgens een woordvoerder bij de RDW het gevolg van strengere controles bij risicogevallen.
"We kijken tegenwoordig strenger naar bedrijven waar het in het verleden als eens is misgegaan", zegt de woordvoerder. "In tegenstelling tot een toename van het aantal sancties is de kwaliteit van de keuringen wel verbeterd."
Zes garages raakten voor onbepaalde tijd hun vergunning kwijt. Volgens de zegsman bij de RDW kwam dat omdat er bijvoorbeeld te veel defecten over het hoofd werden gezien, zoals verlichting. Ook werd soms de keuringsapparatuur niet op de juiste manier gebruikt. In een enkel geval was zelfs het voertuig helemaal niet bij de keuring aanwezig bij de steekproef van de RDW. De dienst herkeurt gemiddeld één op de dertig auto's.
APK-keurmeesters op vingers getikt (Foto: ANP)
Als je dit soort grappen uit haalt als eigenaar, dan weet je dat er iets niet in orde is met je auto. Anders laat je hem gewoon keuren. Dan ben je ook nog goedkoper uit, want ik kan me niet voorstellen dat een garage die dit soort speciale service verleent, daar niet ook een speciale prijs voor rekent.
en je 50 tientjes betaalde en weer met een sticker op je nummerbord naar huis kon.
Verder zegt een apk keuring helemaal niks, want er zijn ook figuren die gewoon remmen, banden
en uitlaat lenen van een andere auto, dan laten keuren ,en daarna de ouwe troep weer terug schroeven.
Een apk is dan ook een moment opname, en als je dan ook een dag na de keuring word aangehouden
en er deugt iets niet aan je auto, dan ben je alsnog zelf verantwoordelijk, dus heel die apk
is gewoon een lachertje.
Per 2017 wordt de vrijstelling van APK verruimd van vóór 1960 naar 50 jaar oud. Dus dan worden in een klap alle auto's van 1960 tot 1966/67 vrijgesteld.
ik heb een autootje dat in die categorie valt, en ik kijk er met gemengde gevoelens naar. Ze zullen niet meer zeuren over een pluisje op een veiligheidsgordel, maar een deugdelijk remsysteem blijf ik toch wel een pré vinden.
Ik had een wagen uit 1993 met ABS. ABS lag in storing, al alle componenten vervangen, maar het bleef. Voor de APK maar de computer, alle relais en de sensoren van de wagen getrokken, en nog was het niet goed "want er zaten nog kleppen ed zichtbaar in".
Nooit meer het budget, klusplek en tijd gehad om die (redelijk zeldzame, zeker nu 4 jaar later) wagen goed te ontdoen van het ABS systeem, zelf remleidingen te buigen en wel door de APK te krijgen...
Vertelde de garage me. Ik heb zelf een EOBD uitlezer/resetter van $60 uit China. Die werkt gewoon altijd. Maar goed, niet voor alle codes van alle automerken wss...
Readiness moet uitgelezen worden om te bepalen of er een uitlaatgastest gedaan moet worden. Als de EOBD niet zn readiness cycle doorlopen heeft zeggen de uitgelezen waarden niets/niet voldoende. Ik kan bv met mn Chinese EOBD lezer alle gevonden codes resetten. Maar dan is wel uit te lezen dat dat gebeurd is.
Indirecte belastingen dus.
En ook al is het selectief, deze garages horen er niet te zijn .
21% BTW
Belasting die het garagebedrijf afdraagt.
Belasting die de werknemers vh garagebedrijf afdragen.
Als het garagebedrijf geen belasting hoefde te betalen kon het lagere prijzen rekenen.
Als de werknemers geen belasting hoefden te betalen konden ze met minder loon toe.
Als er geen BTW en andere (indirecte ook weer) belastingen op alle goederen en diensten zaten konden de werknemers veel meer kopen, of met minder loon toe. Waardoor de prijzen nog verder omlaag konden, met gelijkblijvende of hogere koopkracht...
Het stapelt...
Zonder belasting was NL veel welvarender.
In Zwitserland bv is de belasting een stuk lager. En heeft men idd een VEEL hogere koopkracht dan in NL.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken