ANWB bepleit ander systeem verkeersboetes
Nederland gebruikt verkeersboetes om de rijksbegroting te dichten, niet om de verkeersveiligheid te verbeteren. Dat stelt de ANWB maandag in een brief aan de Tweede Kamer. De ANWB, die wil dat boetes worden ingezet om de verkeersveiligheid te verbeteren, wil dat het systeem voor verkeersboetes grondig wordt herzien.
Verkeersboetes zijn de afgelopen jaren steeds hoger geworden. Vorig jaar werd er een miljard euro mee opgehaald. De relatie tussen de hoogte van de boetes en de ernst van de overtreding wordt volgens de ANWB echter steeds onduidelijker. De ANWB noemt dit een slechte zaak. "Dit zijn wel essentiële factoren voor een effectief boetebeleid. Van verkeersboetes moet een educatieve werking uitgaan. Dat gebeurt niet door ze automatisch te verhogen."
De Nederlandse verkeersboetes behoren tot de hoogste in Europa, aldus de ANWB. Het aantal verkeersdoden is ondanks de verhogingen stabiel, terwijl het aantal gewonden wel stijgt. De politie laat steeds minder vaak automobilisten stoppen.
Minister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten (VVD) moet volgens de ANWB het huidige stelsel onder de loep nemen. "Menige weggebruiker ervaart een bon niet als een correctie op verkeerd gedrag, maar als vervelende bijkomstigheid. Dat zou moeten veranderen."
Opstelten zou daarbij onder meer moeten meenemen dat er bij boetes een logische relatie is met de ernst van de overtreding. "Overtreders passen hun gedrag eerder aan als zij de sanctie als logisch beschouwen." Ook moet er gerichte handhaving op maat komen. Zo moet ook worden gewerkt met waarschuwingen. Verder moet binnen 24 uur een acceptgiro op de mat vallen, inclusief een bewijsstuk.
De Tweede Kamer spreekt binnenkort over het boetebeleid.
Ik denk niet dat er wat zal gaan veranderen. Tenzij het andere systeem nog meer geld zal opleveren.
Straks zeggen ze ook nog dat de accijnzen te hoog zijn.
Ik denk dat ze het snelst hun gedrag aanpassen als er 100% pakkans is.
De overheid is op deze manier ook niet serieus te nemen. De hoge boetes zorgen alleen maar voor verontwaardiging en agressie. De veiligheid daar denkt niemand meer aan.
Je zou ze ook in auto' s met dashboardcamera' s rond kunnen laten rijden dan vang je ook een hoop overtreders op beeld op een dag.
Verder zou de politie wel eens wat strenger mogen optreden tegen linkshangers en bellers (of wat ze ook met hun tel;efoon uitspoken onderweg). Ik denk dat de overige weggebruikers dat ten zeerste kunnen waarderen en zich betrapt voelen als ze ook een bon voor onnodig links rijden ontvangen...
Maar werklozen bonnen laten schrijven? Ik vind dat we al genoeg gecontroleerd worden!
Ik bedoel eigenlijk, het argument is altijd dat het de politie aan tijd/mankracht ontbreekt om effectief op bepaalde overtredingen te controleren (flitsen is lekker makkelijk).
Nou wil het toeval dat er momenteel best veel mensen zijn die graag aan de slag zouden willen, en ik vermoed zo, dat daar best mensen tussen zitten die willen worden opgeleid tot BOA. Als dat neerkomt op echte verkeersoverlast en onveiligheid aanpakken, niet op parkeercontroleur of flitsbrigadier
Als je rekening moet houden met de "logica" van sommige overtreders, dan leren ze er nooit wat van met lage boetes...
.... het is maar een idee...
Je zult zien dat we binnen een paar jaar het beste wegennet van Europa hebben. En dan zullen de kosten voor iedereen dalen, omdat er een begrotingsoverschot komt.
nu kan ik nog kiezen of ik aan de grote verkeerscollecte betaal of niet.
laat het maar lekker zo.
Misschien dat ze eens wat doen een de persoon als ik die een per per jaar geflitst wordt omdat die een verkeersbord per ongeluk mist, en haal dat dan weg bij de mensen die bewust continu te hard rijden.
Maar goed, dan vraag ik teveel denk ik.
alleen her erge is , dat de derde optie waarschijnlijk zoveel financieel pijn zal doen, dat iedereen liever struisvogelt.
Maar het moet echt eens gedaan zijn met decennia; sigaren uit de doos van de volgende generatie.
[edit]
En dat zeg ik overigens als iemand die ééns in de 2 jaar wel eens gepakt wordt voor +/- 30 te hard op de snelweg. (dus als ik m'n gedrag niet zou aanpassen zou ik er op achteruit gaan)
[/edit]
Verdien je veel geld, dus hogere boeteprijs.
Maar ook naar de verleden kijken, hoe vaak heb je boete gekregen.
vaker boete --> meer betalen dan normaal tarief.
Ik krijg ze toch niet en de andere belastingen worden hierdoor minder veel verhoogd
win win
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken