'Pinpas vaak vergeten door nieuwe pinnen'
Door het nieuwe pinnen wordt de pinpas vaak vergeten. Kassamedewerkers moeten meer dan eens achter klanten aan rennen omdat zij hun pinpas in het apparaat hebben laten zitten, schrijven De Telegraaf en het Nederlands Dagblad woensdag.
Winkeliers klagen in de kranten ook dat de nieuwe methode meer tijd in beslag neemt. Het systeem lijkt trager te werken en vaak moeten klanten even zoeken waar de kaart in moet worden gestoken. Ook hebben buitenlandse passen soms niet de benodigde chip, waardoor winkeliers die het van toeristen moeten hebben inkomsten missen.
Bij de nieuwe methode wordt de pinpas niet door een gleuf gehaald, maar in het apparaat gestoken. Een belangrijk verschil met de oude methode is dat de pas wordt losgelaten in plaats van dat hij meteen weer in de portemonnee wordt gestopt. Voor veel Nederlanders blijkt het moeilijk daaraan te wennen.
Vooral bij supermarkten wordt de pas vaak vergeten, zegt een woordvoerder van het projectbureau Het Nieuwe Pinnen in het Nederlands Dagblad. "Bij de kassa betalen gaat heel snel." De krant laat een vrouw aan het woord die al een paar keer haar pas is vergeten omdat ze zich opgejaagd voelt.
Een Hema-medewerkster laat in de krant weten dat ze al een hele stapel pinpassen heeft liggen. Die worden zoals voorgeschreven door banken na 48 uur doorgeknipt en opgestuurd naar de bank.
Het apparaat geeft wel een waarschuwingspiep als de pas erin wordt gelaten, 'maar dat gebeurt pas als de klant al bijna buiten staat." In De Telegraaf zegt een verkoopster van een kledingzaak dat het piepje 'nauwelijks hoorbaar' is. "Vooral als de muziek aanstaat."
Een bejaarde verzucht in de krant dat het niet altijd duidelijk is waar de betaalpas in moet worden gestoken. "Soms zit die gleuf van boven en soms van onderen."
De woordvoerder van Het Nieuwe Pinnen zegt dat het niet op grote schaal gebeurt dat mensen hun pas vergeten. Volgens haar is het een kwestie van wennen.