Recordaantal treinen op tijd, maar klant ontevreden

In 2011 rijdt tot nu toe een recordaantal treinen op tijd. Ruim 95 procent van de voertuigen reed de afgelopen vier maanden volgens het spoorboekje. Toch blijven veel reizigers ontevreden, blijkt donderdag uit het klanttevredenheidsonderzoek van de NS.

Van alle reizigers beoordeelt 69 procent de dienstverlening van de NS met een 7 of hoger, vorig jaar was dat nog 73 procent. Ook de tevredenheid over het op tijd rijden van de treinen daalde (van 46 naar 44 procent), net als de waardering voor het informeren tijdens ontregelingen. De helft van de reizigers geeft daarvoor een 6 of lager.

Volgens directeur van NS reizigers Ingrid Thijssen is de strenge winter de grote boosdoener. "Het heeft een grote invloed op de waardering die onze klanten ons geven", zegt ze in een reactie. "Het rapportcijfer dat wij van hen kregen is daar een signaal van."

Toch is Thijssen trots op de prestaties van alle NS-medewerkers. "We hebben laten zien dat we ons heel snel hebben kunnen herstellen. Ik vertrouw erop dat onze klanten deze prestaties zullen waarderen en ik verwacht dat de klantoordelen in de loop van het jaar zullen verbeteren."

NS en ProRail hebben naar aanleiding van de grote problemen op het spoor afgelopen herfst en winter maatregelen aangekondigd. Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu houdt in de gaten of dit ook resultaten oplevert.


Recordaantal treinen op tijd, maar klant ontevreden (Foto: Novum)