Makers Farcry en Crysis gaan voor mobiele games
De gamestudio die verantwoordelijk is voor grafisch geavanceerde games als Farcry en Crysis gaat zich richten op onder meer de iPhone en iPad. Crytek heeft vacatures online geplaatst op de site van het vakblad Develop.
Vorig jaar uitte Cryteks bestuursvoorzitter nog stevige kritiek op de games voor de iPhone en iPad. Door de lage prijzen van deze spellen verandert de manier waarop mensen naar games kijken. Hierdoor zouden consumenten minder bereid zijn om vijftig tot zestig euro neer te leggen voor een geavanceerd spel met hogere productiekosten. Tot op heden heeft Crytek altijd spellen gemaakt met een hoge productiewaarde en veel detail. De gamestudio heeft realisme in texturen, bewegingen en lichtinval hoog in het vaandel staan.
De gamestudio is niet de eerste die de mobiele games omarmt. Grote uitgevers als Electronic Arts en Ubisoft zijn al enige tijd actief, terwijl ook gamestudio Epic Games, bekend van onder meer het schietspel Gears of War, eind vorig jaar opzien baarde toen zij het grafisch indrukwekkende vechtspel Infinity Blade uitbracht voor de iPad en iPhone. Het is nog niet bekend aan wat voor een soort applicaties voor mobiele apparaten Crytek precies werkt. De gamestudio is op dit moment bezig om het schietspel Crysis 2 af te ronden voor de pc, Xbox 360 en Playstation 3. Deze game ligt eind maart in de winkels.