Coffeeshop maakt geen reclame met visitekaartje

Een aantal Amsterdamse coffeeshops maakt geen reclame door wervende visitekaartjes in de zaak te hebben. Het gerechtshof in Amsterdam veegde een eerder oordeel van de rechtbank, waarin werd gesteld dat de coffeeshops reclame maakten voor softdrugs, van tafel. Justitie vervolgde de coffeeshops omdat zij visitekaartjes en flyers in hun zaak hadden liggen.

Hierop is het logo, het adres en internetadres van de coffeeshops te zien. Justitie vond dat het hier ging om 'openbaarmaking', die erop is gericht om de verkoop van softdrugs te bevorderen. Dit mag niet volgens de Opiumwet. Het hof oordeelde dat openbaarmaking alleen betrekking heeft op de openlijke aanprijzing van drugs. Hier vallen de visitekaartjes en de kaarten volgens het hof niet onder, omdat in tekst en beeld geen relatie wordt gelegd met drugs.

Een coffeeshop die flyers had liggen met een wietplant en een aanprijzende tekst werd wel door het hof veroordeeld. De uitspraak heeft volgens het hof geen gevolg voor de eisen die aan coffeeshops worden gesteld in het kader van het gedoogbeleid.