Nieuwe safetycarregels per direct ingevoerd
De FIA heeft in overleg met de teams besloten om de regels tijdens de safetycarperioden per direct te veranderen. In Valencia, twee weken geleden, zorgden de huidige regels nog voor veel ophef. Enkele coureurs reden een te snelle ronde (minder dan 120%) in de ronde dat de safety car op de baan kwam, en kregen hiervoor maar een kleine straf.
Ferrari, dat zich keurig aan de regels hield, was hier slachtoffer van en klaagde hier na de wedstrijd ook over. Lewis Hamilton haalde nog snel voor de tweede safetycarlijn de safety car in en dwong zo Fernando Alonso om achter de safety car in te voegen.
Een vergadering met teamleden en racedirecteur Charlie Whiting heeft uitkomst geboden. Eerst wilde men de gehele pitstraat afsluiten als de safety car op de baan is, maar dat idee werd verworpen. In plaats hiervan is besloten dat vanaf het moment dat bericht wordt gegeven dat de safety car ingaat, de F1-bolides niet harder mogen rijden dan de safety car zelf. Het Britse Autosport heeft dit vandaag bekend gemaakt.
Ook is besloten dat rijders die minder dan tweehonderd meter van de finish verwijderd zijn niet verplicht worden tot het afremmen. Reden hiervan is dat het te moeilijk is om zo snel te reageren. De snelheidsbeperking gaat voor deze coureurs aan het begin van de nieuwe ronde in. Zo kunnen ook die coureurs binnen de gestelde maximale tijd blijven zonder hard op de rem te moeten. Dat de coureurs net zo snel als de safety car moeten rijden, voorkomt het akkefietje dat Hamilton uithaalde, de safety car inhalen.
De nieuwe regels zullen al worden toegepast op Silverstone, aankomend weekend.