Motorophanging geheim Ferrari F10

Het geheim van de nieuwe Ferrari F10 lijkt te zitten in de ophanging van de motor. Door het blok aan de voorzijde 3,5 graden lager te hangen dan de achterzijde wordt ruimte gewonnen voor de dubbele diffuser. Hiermee volgt het team de Arrows A2 uit 1979 die dit ook een gekantelde motor had.

"De Ferrari heeft een erg interessante mechanische oplossing, het merendeel ervan zit onder het bodywork," zei technisch directeur Aldo Costa. Opvallend is dat Ferrari er niet mee reed in de eerste test in Valencia waar de bolide al de snelste was. De nieuwe oplossing moet nog enkele extra tienden op gaan leveren. Het nadeel van de oplossing is dat het zwaartepunt van de auto aan de achterzijde omhoog komt, waardoor de auto moeilijker te besturen is.

Ontwerper Nikolas Tombazis geeft het belang van de vinding toe. "De diffuser is cruciaal. Om de prestaties te maximaliseren hebben de de achterzijde opnieuw aangepakt en verschillende onderdelen beter geïntegreerd. Bij de F10 is diffuser veel groter en efficiënter dan in de vorige seizoenen."