Historisch: In het gezicht geraakt
Voormalig FOK!sportredacteur ziggyziggyziggy staat bekend om zijn historische artikelen over de autosport. Opnieuw heeft hij een verhaal gemaakt, dit keer is het naar aanleiding van het ongeluk van Felipe Massa gisteren bij de kwalificatie van Hongarije en coureurs die op het hoofd geraakt werden. |
Felipe Massa heeft geluk gehad. De Braziliaanse coureur werd gistermiddag geraakt op het hoofd door een veer die van Rubens Barrichello's wagen was gevallen. Waarschijnlijk werd hij direct knock-out geslagen en ramde met hoge snelheid een bandenstapel in. Zijn verwondingen lijken echter mee te vallen.
Vaak gebeurt het niet dat een coureur aan het hoofd geraakt wordt door een los object. Voorvleugels worden regelmatig aan flarden gescheurd door rondvliegende onderdelen en ook de buitenspiegels moeten het wel eens ontgelden, maar het relatief kleine oppervlak waarbinnen zich het gezicht van de coureur bevindt, wordt alleen bij een freak accident binnengedrongen. Maar bizarre ongelukken gebeuren en er zijn minstens zes oud-Formule 1-coureurs die hetzelfde meemaakten, zij het op uiteenlopende manieren en met zeer verschillende consequenties.
Jochen Rindt kwam er nog het beste vanaf. Hij werd tijdens een vrije training voor de Grand Prix van Frankrijk in 1970 in het gezicht geraakt door een kiezelsteentje, maar hield daar geen blijvende verwondingen aan over. Dat kan niet worden gezegd van Helmut Marko. De Oostenrijker kreeg tijdens dezelfde race, twee jaar later, ook een steentje in zijn gezicht. Ditmaal was het raak: het stukje steen ging dwars door het vizier heen en kwam terecht in het oog van de coureur. Marko verloor het zicht in dat oog en kon nooit meer racen.
Alan Stacey had nog minder geluk. De Brit werd tijdens de Belgische Grand Prix van 1960 in het gezicht geraakt door een vogel, net toen hij een volgasbocht door ging. De Lotus van Stacey vloog de bocht uit, werd gelanceerd door een aarden wal, ging door een heg van drie meter breed en kwam uiteindelijk tot stilstand in een veld. Stacey overleefde de klap niet, al is niet bekend of hij om is gekomen door de aanrijding met de vogel of door de crash die volgde. Bizar detail is dat slechts vijf ronden eerder Chris Bristow in dezelfde bocht was omgekomen. Bristow was ook uit de bocht gevlogen, over de kop geslagen en had met zijn hoofd een hekje geraakt, wat hem bijkans onthoofdde.
Ook grotere dieren wil je niet in je cockpit tegenkomen. Kwam Stefan Johansson in 1987 nog genadig weg met een aanrijding met een hert (de monteurs hadden het nog het zwaarst toen bleek dat alle lichaamsdelen van het dier zich door de auto hadden verspreid), hetzelfde kan niet worden gezegd van Cristiano da Matta. Tijdens een testsessie voor de Champ Car-serie in 2006 schepte de oud-Toyota-coureur een flink hert, dat vervolgens met een flinke snelheid de cockpit in kwam zeilen. De Braziliaan overleefde de klap, maar lag drie weken op de intensive care en het duurde anderhalf jaar voor hij weer in een raceauto mocht klimmen.
Het bizarste freak accident is echter wel de dood van Tom Pryce, in 1977. Tijdens de Zuid-Afrikaanse Grand Prix reed de Brit op hoge snelheid een onvoorzichtige marshall aan die de baan overstak. De marshall was op slag dood en Pryce had het ongeluk wel overleefd, als hij niet op het hoofd was geraakt door de brandblusser van vijf kilo die de baanwerker bij zich had. Pryce werd gedeeltelijk onthoofd door zijn helmriempje, maar zijn nu levensloze lichaam had de rechtervoet nog stevig op het gaspedaal staan. Hij ramde Jacques Lafitte, die voor hem reed en net aanremde voor de volgende bocht en kwam tot stilstand in de grindbak.