Cosworth: "Motor zal competitief zijn"
Motorenbouwer Cosworth heeft aan de nieuwe Formule 1-teams beloofd dat ze een competitieve motor zal gaan leveren. Omdat de budgetlimiet en daarmee de voordelen voor de nieuwe teams van tafel zijn, zal de motor 18.000 toeren moeten draaien in plaats van 20.000 zoals eerder afgesproken. |
De baas van Cosworth Tim Routsis heeft er vertrouwen in dat alles goed komt. "We hebben zelf de toerenlimiet van 18.000 voorgesteld om de spanning en mogelijk punt van conflict in een akkoord weg te halen. We zijn er van overtuigd dat de motor die terugkeert in het circuit, competitief zal zijn gegeven het feit dat we op tijd zijn begonnen. Ik denk niet dat de teams minder competitief zullen zijn. Er zijn zelfs voordelen, zoals het afvoeren van minder warmte. Daardoor kunnen de radiatoren kleiner worden, wat de weerstand vermindert."
"Daarnaast verbruikt een motor die meer toeren draait meer brandstof, omdat er meer weerstand overwonnen moet worden. Dus als de toeren teruggedraaid worden, wordt de brandstof efficiënter gebruikt," zei Routsis die zei dat de vernieuwde Cosworth-motor volgens de simulaties net zo competitief zal zijn als de motoren van de andere teams.
Wel zullen de coureurs met een Cosworth-motor de beschikking krijgen over acht krachtbronnen in 2010 in plaats van vijf voor de coureurs met een andere motor. "We zijn blij met het concept van het terugtunen van de motoren tot 18.000 toeren, maar we hebben maar beperkte tijd voordat we motoren moeten leveren. Daarom is er niet genoeg tijd om zowel de motoren opnieuw te tunen als de levensduur te verlengen. Daarom moeten we bij de afgesproken acht motoren blijven."