Column: Zet maar even op mail...

Spionage, sabotage, Schumacher met pensioen, Brawn een sabbatical… Ferrari heeft een zwaar seizoen, dat moge duidelijk zijn. Deze race werden ze zelfs tegengewerkt door een mailbox.

Enige jaren geleden sprak ik met een IT'er, die al een tijdje in het vak zat. Ik vroeg hem of zijn leven er nou leuker op geworden was sinds de introductie van Windows. "Niet echt leuker," zei hij toen. "Wel makkelijker. Voor de introductie van Windows kreeg je als programmeur of systeembeheerder op je flikker als iets niet werkte. Sinds het begin van het Windows-tijdperk is men eraan gewend dat de besturingssoftware problemen kan veroorzaken, zelfs als je als gebruiker alles goed doet. Als er tegenwoordig iets fout gaat, dan haal je je schouders op, mompel je iets over Windows, en dat pikt iedereen als verklaring. Opnieuw opstarten en dan werkt het wel weer. Zelfs als dan blijkt dat het toch een fout van jou was, neemt niemand dat je kwalijk. Je doet immers je best met inferieur materiaal."

Geloof ik dat Ferrari het mailtje over de regenbanden een uur later dan de rest van de grid heeft gehad? Ik kan het me niet voorstellen. De reden om dergelijke berichten per mail te versturen, is juist om er voor te zorgen dat iedereen hetzelfde bericht op hetzelfde tijdstip krijgt (er hadden teams geklaagd dat het niet eerlijk was dat als je iemand alle garages langs stuurt, dat het eerste team dan meer tijd heeft om zich aan het bericht aan te passen dan het laatste team). Ik ga er dan ook van uit dat de FIA een distributielijst hanteert, zodat je niet per ongeluk één van de teams kunt vergeten.

Aan de andere kant: stupiditeit van mensen, of misschien kan ik het beter klunzigheid noemen, kent geen grenzen. Dat zie je wel weer aan zo'n crash van Vettel. Ik kan het me dus best voorstellen dat de persoon die zo'n beslissing over banden moet rondsturen, één voor één alle teams uit z'n adressenboek plukt en dan toevallig het meest bekende team van de grid vergeet. Of ik het erg waarschijnlijk vindt? Nee, dat niet. Maar goed, er kunnen tal van verklaringen zijn. Het team kan inderdaad niet geadresseerd zijn, Ferrari kan de mail gewoon te laat gelezen hebben, de mailbox van Ferrari kan last hebben gehad van het tijdsverschil met Japan, je weet het gewoon niet. We gaan er gewoon van uit dat die Acer laptops en pc's allemaal Windows en Outlook gebruiken, en iedere verklaring is acceptabel.

Wat ik eigenlijk interessanter vind is dat Ferrari blijkbaar de tactiek van Maleisië 2001 probeerde te recyclen. Ook toen kregen de twee Ferrari's intermediate banden terwijl de rest van het veld terecht naar full wets wisselden. Onbegrijpelijk was het, want de condities op het circuit van Sepang waren dusdanig slecht dat de safety car er zelfs aan te pas moest komen om ernstige ongelukken te voorkomen. Later bleek dat Ferrari met de intermediates een meesterzet had gedaan.

De safety car ging namelijk pas weer naar binnen toen de condities op het circuit aan de beterende hand waren. Op dat moment was de regen al gestopt en droogde de baan waanzinnig snel op. Op zich allemaal heel voorspelbaar, maar je moet er maar op komen en de gok durven nemen. Met het kampioenschap voor constructeurs al in de zak en het kampioenschap voor rijders behoudende een wonder buiten bereik, is het niet gek dat Ferrari bereid was om die gok weer te nemen in Japan. De tactiek werd trouwens ook toegepast op de Nürburgring dit jaar, niet alleen door Ferrari maar ook door McLaren en Renault. Bijna alle andere teams gingen toen naar de extremes, wat gezien de omstandigheden meer terecht was, maar door de inzet van de safety car en zelfs een code rood teniet werd gedaan.

De vraag is dan of Ferrari voordeel, nadeel, of geen noemenswaardig effect van de vertraagde mail heeft gehad. Als de keuze voor banden vrij was geweest, zou Ferrari deze race alleen maar nadeel van de intermediates hebben gehad. Als ze de mail op tijd hadden gelezen, hadden ze op dezelfde banden als de rest van het veld gestaan, maar had in ieder geval Räikkönen een mindere brandstof-strategie gehad dan nu het geval was (die van Massa was nu ook niet al te best). Als ze vlak achter Alonso hadden gereden tijdens de eerste serie pitstops, zouden ze net als Alonso in of achter het vechtende groepje terecht zijn gekomen, en zouden ze ook een lastige race gehad hebben. Als als als... als computers een meer betrouwbare reputatie hadden gehad, zou de FIA of Ferrari een stuk meer uit te leggen hebben over wat er precies met die mail is gebeurd.