'Teambazen willen andere kwalificatie'
De FIA en de teambazen zijn voor volgend jaar in overleg om het kwalificatiesysteem nogmaals te wijzigen. Een grote meerderheid lijkt voor het teruggaan naar het systeem waarin coureurs een uur en maximaal twaalf rondes hebben om een tijd neer te zetten. |
Enkele jaren geleden werd het kwalificatiesysteem gewijzigd, omdat de kwalificatie voor de toeschouwers te saai was geworden. In plaats van een vol uur actie, kwam de echte actie vaak pas in de laatste momenten van de kwalificatie. Sindsdien zijn verschillende systemen geprobeerd, maar geen van die systemen heeft tot tevredenheid geleid.
De FIA en de teambazen bespreken nu de wens om terug te gaan naar een kwalificatiesysteem zoals dat in 2002 werd gebruikt. Coureurs krijgen daarin één uur en maximaal twaalf rondes de tijd om een snelle tijd neer te zetten. De coureurs hoeven in dit systeem geen brandstof voor de race mee te nemen. Wel zou een aanpassing worden bepleit waarbij de coureurs worden verplicht om in het eerste half uur en in de laatste minuten van de kwalificatie op de baan te zijn verschenen.
Het nieuwe 'oude' kwalificatiesysteem zou in 2006 weer in gebruik moeten worden genomen. Daarvoor zullen de teambazen waarschijnlijk nog wel kleine aanpassingen aan het voorstel doen, aangezien onder het Concorde-akkoord er unaniem voor een dergelijke regelwijziging moet worden gestemd.