UCI kijkt kritisch naar Gent-Wevelgem
De UCI zal kritisch gaan kijken naar de rol van de volgwagens in Gent - Wevelgem. Een wijziging van de regels voor de volgwagens in de laatste kilometers is waarschijnlijk, maar Gent-Wevelgem zou ook uit de ProTour kunnen worden geschrapt. |
In de laatste kilometer van Gent - Wevelgem kwam Mattan dichter bij koploper Flecha en trok voordeel van de twee volgauto's die achter Flecha reden. Dit terwijl de UCI-juryleden de wagens hadden opgeroepen tussen de twee uit te gaan. Koersdirecteur en wedstrijdvoorzitter Luc Gheysens bleef echter met zijn auto achter Flecha zitten. Bestuurder van tweede auto, de neutrale wagen, Paul Debaerdemaeker zou zelfs even hebben geremd om Mattan het voordeel van zijn auto te gunnen.
Giancarlo Ferretti, ploegleider van de gedupeerde Juan Antonio Flecha, toonde zich zeer boos over de gang van zaken: "Ze hebben bij de UCI de mond vol over hoe goed alles georganiseerd moet zijn. Dan kan ik niet anders vaststellen dat deze koers niet in de Protour thuishoort."
De klacht van Ferretti tegen de uitslag werd onontvankelijk verklaard, maar Paul Debaeremaeker kreeg wel een boete van 400 Zwitserse francs en de Belgische TV-motor een verwittiging. De uitslag van de wedstrijd is daarmee definitief. De UCI heeft de jury wel gevraagd een uitgebreid rapport op te stellen over het verloop van de situatie. Aan de hand daarvan wil de UCI kijken of regels moeten worden aangepast en of er maatregelen tegen de organisatie van Gent - Wevelgem moeten worden genomen.
Koersdirecteur Luc Gheysens zal de UCI eventueel bestrijden: "Zeg eens wat we moesten doen? Vóór Flecha gaan rijden? Of achter de twee freewheelen? We hebben allebei geremd en zijn uiterst links gaan rijden. Ik zal vannacht goed slapen. Ik heb de koers niét vervalst. Of dit gevolgen zal hebben voor ons ProTourstatuut? Ik heb een licentie voor vier jaar betaald. Als advocaat ga ook ik tot het uiterste gaan. En ik bekijk straks de Tour, de Giro, Parijs- Roubaix en stuur telkens een omstandig rapport op."