Real-time racen tijdens een Formule 1 GP in een virtuele wereld

Misschien herinner je het je nog, misschien ook niet. Het moment dat Grand Prix 2 op de markt kwam was een belangrijk moment voor race-fanaten, veel Formule 1 ontvingen deze game met open armen. De game zag er voor die tijd (bijna 15 jaar geleden) ongekend realistisch uit met 3D texture mapping en SVGA graphics. Daarnaast had de game realistische physics, een goede AI en gedetailleerde circuits. Dit jaar maakt de techniek een volgende stap, het racen wordt nog realistischer.

Het Duitse bedrijf iOpener is van plan het racen realistischer te maken dan ooit te voren. Stel je voor: het is zondagmiddag 13:55 uur, ronkende motoren staan aan de start van een Grand Prix Formule 1 race. In plaats van naar de televisie te kijken, kijk je naar het beeldscherm van je PC. Jij staat namelijk aan diezelfde start. Het idee is een game dat gebruik maakt van real time race data, waardoor je daadwerkelijk mee kunt racen. Met iOpeners GPS-technologie, dat gebruik maakt van Global Navigation Satellite Systems, is dit mogelijk gemaakt.

De techniek is bedacht door de Delftenaar Andy Lürling, die de techniek al met een Formule 1 bolide getest heeft. Volgens hem moet er al vanaf september vanuit de huiskamer geracet kunnen worden. ESA, het Europese ruimtebureau, heeft geld ter beschikking gesteld om een proof-of-concept te ontwikkelen. Het Duitse iOpener heeft naast ESA geïnvesteerd in het prestigieuze project. Niet alleen ESA en iOpener zijn geïnteresseerd in de technologie van Lürling; ook directeur van de FIA, Max Mosley, en baas van de Formule 1, Bernie Ecclestone, hebben hun interesse getoond in dit principe.

iOpener heeft niet het plan om zelf games te ontwikkelen, maar wil de technologie beschikbaar stellen aan externe ontwikkelaars. Daarnaast willen ze deze techniek toepassen met andere sporten, zoals snowboarden, schaatsen of wielrennen. Om kans te maken om binnenkort mee te werken aan de eerste publieke tests kun je jezelf inschrijven op de website van Real-Time Racing. Wij zijn zelf benieuwd welke ontwikkelaars de technologie gaan gebruiken in games, alleen zijn hier nog geen concrete uitspraken over te doen.