Consoles in 2004 en hun nieuwe generatie

In een marktonderzoek over de staat van de consolemarkt stelt onderzoeksbureau In-stat dat de markt in de 'back end' van de huidige videogamescyclus blijft zitten met afnemende afzetten. De 'back end' is een situatie waarin software en hardware tegen verlaagde prijzen wordt aangeboden om de afnemende afzetten tegen te gaan. Men probeert hierbij de 'casual', prijs-georiënteerde klanten aan de console te krijgen om zodoende de totale verkopen op peil te houden.

Sony domineert nog steeds de markt met haar PS2, waarvan er per januari 2004 70 miljoen verscheept waren. Nintendo's GameCube heeft degelijk gepresteerd over het afgelopen jaar, met wereldwijde prijsverlagingen in het vierde kwartaal van 2003, waardoor er aanzienlijk meer GameCubes verkocht zijn dan daarvoor. Microsoft's Xbox is in een strijd verwikkeld met de GameCube om de tweede plaats en de eerstgenoemde heeft goed gepresteerd in de VS en doet het steeds beter in Europa.

Het rapport stelt dat Microsoft met haar "Xbox 2" als eerste van de nieuwe generatie consoles de markt zal betreden in het vierde kwartaal van 2005. Daarbij wordt verwacht dat Sony Microsoft niet veel voorsprong zal gunnen en de verwachting is dat de "Playstation 3" midden 2006 uitgebracht zal worden. Tenslotte verwacht men dat Nintendo haar "GameCube 2" vóór, dan wel tegelijkertijd met Sony's PS3 uit zal brengen, aangezien Nintendo Sony beschouwt als haar voornaamste concurrent.

Tenslotte biedt het rapport ons een mogelijke blik in de toekomst door de verwachting uit te spreken dat Sony tot aan 2008 de meeste next generation consoles zal verschepen. De reden die hiervoor gegeven wordt is dat Sony de 'track record' ervoor bezit en natuurlijk omdat het bewezen heeft marketing tot in de puntjes te beheersen. Wel verwacht men dat Nintendo en Microsoft van hun fouten geleerd hebben, waardoor de voorsprong van Sony in de volgende generatie relatief minder groot zal zijn dan hij nu is.