Treinen mogen later komen
Vanaf volgend jaar mogen treinen vijf minuten te laat zijn voor er over een vertraging wordt gesproken. Momenteel is een trein officieel vertraagd als deze drie minuten later dan verwacht op het station aankomt.
De nieuwe president-directeur van de NS, Bert Meerstadt, heeft laten weten dat de NS meer lucht krijgt van de overheid per 2010. "Met deze nieuwe punctualiteitsgrens lopen we voortaan in de pas met de rest van Europa, waar vrijwel overal de 5-minutennorm geldt", aldus Meerstadt.
Reizigersorganisatie Rover ontevreden
Reizigersorganisatie Rover is niet blij met deze versoepeling van de vertragingstijd. "Als je van A naar B rijdt, stellen twee minuten extra niets voor. Maar wel als je moet overstappen en daardoor de aansluiting mist." Volgens Meerstadt hoeven reizigers echter niet bang te zijn voor extra vertragingen. De NS blijft volgens hem 'sturen op seconden'. De norm gaat bovendien gepaard met de eis dat 93 procent van de treinen op tijd moet rijden, terwijl dat nu nog 87 procent is.
Reizigerspunctualiteit ook meegeteld
"Behalve het aantal treinen wordt voortaan ook het aantal reizigers dat op tijd aankomt meegewogen", laat Meerstadt weten. Om het punctualiteitscijfer te bepalen, telt een trein met vierhonderd passagiers op dit moment even zwaar als een trein met slechts honderd reizigers. Wanneer nu de vollere trein te laat is, maar de trein met honderd passagiers op tijd, is slechts vijftig procent van de treinen te laat, maar ook tachtig procent van de reizigers.
Met de nieuwe punctualiteitsberekening, de reizigerspunctualiteit, wordt dit jaar ervaring opgedaan laat Meerstadt weten. Wanneer dit de nieuwe norm wordt is echter nog niet duidelijk.
Maar: krijgt de vertraagde reiziger ook vaker zijn geld terug?