Treinen mogen later komen
Vanaf volgend jaar mogen treinen vijf minuten te laat zijn voor er over een vertraging wordt gesproken. Momenteel is een trein officieel vertraagd als deze drie minuten later dan verwacht op het station aankomt.
De nieuwe president-directeur van de NS, Bert Meerstadt, heeft laten weten dat de NS meer lucht krijgt van de overheid per 2010. "Met deze nieuwe punctualiteitsgrens lopen we voortaan in de pas met de rest van Europa, waar vrijwel overal de 5-minutennorm geldt", aldus Meerstadt.
Reizigersorganisatie Rover ontevreden
Reizigersorganisatie Rover is niet blij met deze versoepeling van de vertragingstijd. "Als je van A naar B rijdt, stellen twee minuten extra niets voor. Maar wel als je moet overstappen en daardoor de aansluiting mist." Volgens Meerstadt hoeven reizigers echter niet bang te zijn voor extra vertragingen. De NS blijft volgens hem 'sturen op seconden'. De norm gaat bovendien gepaard met de eis dat 93 procent van de treinen op tijd moet rijden, terwijl dat nu nog 87 procent is.
Reizigerspunctualiteit ook meegeteld
"Behalve het aantal treinen wordt voortaan ook het aantal reizigers dat op tijd aankomt meegewogen", laat Meerstadt weten. Om het punctualiteitscijfer te bepalen, telt een trein met vierhonderd passagiers op dit moment even zwaar als een trein met slechts honderd reizigers. Wanneer nu de vollere trein te laat is, maar de trein met honderd passagiers op tijd, is slechts vijftig procent van de treinen te laat, maar ook tachtig procent van de reizigers.
Met de nieuwe punctualiteitsberekening, de reizigerspunctualiteit, wordt dit jaar ervaring opgedaan laat Meerstadt weten. Wanneer dit de nieuwe norm wordt is echter nog niet duidelijk.
Maar: krijgt de vertraagde reiziger ook vaker zijn geld terug?
Microsoft Technical Support Engineer
Microsoft Product Support Services
Microsoft Nederland :+31 (0)20 5001500
In Mekka
Dat is pas leuk
Monopolisten
Om dat het kan?
lekker dan!
luie flikkers
ben je nou echt zo kortzichtig dat je niet snapt dat vertraging heel makkelijk wordt opgelopen.
ga maar eens een keer met de auto precies plannen hoeveel minuten je bezig bent. wedden dat je wel vaker dan 1 op de 10x vertraging hebt
Minder vertraagde treinen, reizigerspunctualiteit?
Dit is nu gewoon een gevalletje van "We kunnen de ounctualiteitsgrens niet halen, dus we verlagen hem gewoon." in plaats van dat ze gjuist er voor gaan zorgen dat de treinen vaker op tijd gaan rijden.
ze hebben geen last van verkeer.. kunnen constant de zelfde snelheid rijden.
Dus er moet al echt iets speciaals zijn willen ze vertraging hebben imo.
Tenzij ze de tijden natuurlijk gewoon slecht geplant hebben.
El Coño
ウイスキー
als een trein daar 5 min te laat is, dan is de machinist zijn baan kwijt zeg maar -__-
Dan moet je het wel goed uitleggen. Als "je" naar de persoonvorm komt krijgt de uitgang alleen geen "t" als het jij betekent. ;)
Fraude heet dat.
Dit is alleen voor de statistieken, die hiermee met het buitenland te vergelijken zijn.
NS haters wees blij. Als ze het nu verzieken tov andere landen hebben jullie pas echt reden tot zeiken.
Maar we mogen wel elk jaar weer structureel meer betalen, de trein is inmiddels zo afgrijselijk duur dat het zonder kortingskaart of ov gewoon pure afzetterij is.
bovendien is ook een belangrijke veroorzaker de reiziger zelf: de machinist die nog even moet wachten op iemand die aankomt hollen (doen ze volgens mij nu wel minder vaak).
Mijn werkgever wilde vorig jaar alleen civiele procedure beginnen vanwege al het personeel wat te laat op het werk verschenen mbt tot vertragingen. ik zeg: je bent een commercieel bedrijf, dus het is tijd voor de leus "waar voor je geld", zoniet: met geld over de brug komen, en niet met de nukken van een staatsbedrijf..
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
Het allerergste is dat niemand precies weet hoe vaak ze wel niet te laat zijn omdat de cijfers worden beinvloed. Treinen die te laat zijn worden geschrapt omdat ze dan niet in de boeken gaan als vertraagd.
Reis zelf eens een paar maandjes met de trein tussen Amsterdam en Leiden, eens kijken of je nog steeds zo'n enthousiaste fanboy bent van de NS.
En dan heb ik nog niets gezegd over het grove, asociale, personeel. (!)
Er zijn zat voorbeelden te noemen waarbij je met 5 minuten vertraging gewoon kneiterhard je aansluiting mist. Dan heeft je eerste trein dus officieel geen vertraging, maar kom je wel een half uur later aan dan gepland
De foutmarge van de NS vergroten zodat ze aan het eind van het jaar meer treinen, statistisch gezien, op tijd hebben laten rijden. Dat wordt dus weer zeer makkelijk voor de NS om aan het eind van het jaar een prijsverhoging te behalen.
Het is zojuist makkelijker gemaakt voor de NS om 'op tijd' te rijden... Helaas dat voor een hoop mensen 5 minuten al gauw te laat is voor een fatsoenlijke overstap.
Lang leve privatisering.
foto
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
Lekker makkelijk weer.
Lijkt wel een trend tegenwoordig, de grenzen de verkeerde kant op verleggen bij alles wat maar enigszins uitdagend is zodat het in het acceptabele valt...
Dat heet negeren van de problemen.
In feite zegt de NS nu dus, dat ze schijt heeft aan de reizigers en dat we de vertragingen maar moeten nemen zoals ze zijn. De vertraging is immers geen probleem meer als ze in fictieve acceptabele vallen.
Uiteindelijk maak je het probleem er alleen maar groter mee, omdat de marge groter is.
Kan je net zo goed de aankomsttijden van alle treinen standaard 5 minuten later aankondigen dan de werkelijkheid, dan zijn alle treinen 2 minuten te vroeg, en heb je een marge in het positieve.
Het lijkt geweldig, maar uit eindelijk zullen de resterende treinen die 2 minuten mee gaan tellen en zullen alle treinen op tijd aan komen (dus eigenlijk allemaal 5 minuten te laat.)
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken