Drankje bestellen bij digitale ober
Een primeur in de Nederlandse horeca is te vinden in restaurant 't Hart van Breda. Wie een bestelling wil plaatsen hoeft niet meer te wachten tot de ober eindelijk komt. Een druk op het computerscherm is voldoende om vanaf de eigen tafel een bestelling door te geven. Ook kan je op het scherm spelletjes spelen en chatten met andere gasten van het restaurant.
"Het is helemaal van deze tijd. We hebben een jonge doelgroep in huis en die leeft en werkt al digitaal. Dit past helemaal bij ze", aldus eigenaresse Nanda Koomans. Ze benadrukt de populariteit van het systeem met een voorbeeld: "Gisteren hadden we een groep meiden en jongens binnen die met elkaar aan het chatten waren. Ze zijn na de digitale gesprekken met z’n allen naar buiten gegaan om samen verder te gaan stappen. Dat is natuurlijk hartstikke leuk!."
Ook aan de gasten die niet graag met computers omgaan is gedacht. Van de 26 tafels in het café-restaurant zijn er 8 digitaalvrij.
Het systeem is in Israël ontwikkeld, waar de introductie in de meeste gevallen tot een flinke omzetstijging leidde. Hoewel de investering prijzig is, is deze het zeker waard volgens Koomans. "Wij rekenen ons liever niet rijk, maar ik verwacht wel dat we 10% meer omzet gaan draaien. De ervaring leert dat de drempel om te bestellen veel lager is."